Fjärrstyrt träningshalsband

jemeni

Trådstartare
Någon som har testat??? (märket heter Master Plus Pro)

Har en Jackrusseltik som nu 2år gammal har kommit på att kaniner o harar är jätte kul....

Innan kunde man få stopp på henne i samma ögonblick som hon spettsar öronen men inte nu, en dag vände hon sig tittade på mig och sen drog hon :devil:, förr kunde hon jaga efter 10m om man missade den eller om den hoppade upp mitt framför näsan men nu ger hon sig inte... och det är som om hon stänger av hörslen.
Tycker det är lite tråkigt att hon inte kan följa med ut och rida eller gå lös längre.

Eller har någon något annat tips på att träna bort detta igen.

Sv: Fjärrstyrt träningshalsband

Innan man tar till hjälpmedel som denna typ av halband så förespråkar jag först och främst LYDNADSTRÄNING :)

Kan du rulla en boll över gräset och först låta hunden hämta/jaga bollen några gånger och sedan avbryta henne när jakten börjat och kalla in?
Om inte träna det!

Kan du leka med henne med en trasa i ett snöre där hon får jaga trasan och bita/kampa och sedan avbryta henne och fortsätta dra trasan fram och tillbaka på marken UTAN att hon jagar den?
Om inte träna det!

När du kan styra din hund i situationer där du kontrollerar jakten - dvs rullar bollar/ drar trasor längs marken/ kastar dummies osv.

DÅ - och först då - har du en chans att stoppa henne på mer "provocerande" företeelser som ex. harar, katter, kaniner osv.

När du kan stoppa din hund från att jaga bollar - som hon sekunderna tidigare fått jaga - när du kan bryta henne i lek med andra hundar och kalla in, men ändå inte kan stoppa henne i jakten på vilt osv då KANSKE du bör överväga att ta hjälp av fjärrkontrollerade halsband!

Lycka till!
Swat

Tyvärr är det så att det fungerar ända till hon ser dessa små jävla djur...

Om du fäster en "lurvig" trasa, gärna djurskinn i en fisklina och ber någon hjälpa dej arrangera lämpliga träningstillfällen där en "tras-kanin" kan vara "byte" och vevas in i hög hastighet längs ex en stig (där den som hanterar fiskespöet så klart ej får vara synlig!)
Se till att hunden har vinden i ryggen = ingen vittring, så är övningen så nära en riktig kanin vi kan komma!
Träna sedan i olika miljöer - självklart helst där ni brukar stöta på vilt!

Min erfarenhet av fjärr-halsband är att det ALLRA flesta hundar lär sej halsband på = inte jaga, inget halsband = "fritt fram"!

/Swat

men... hur kan hon sticka om du har henne kopplad? eller menar du att hon är lös fast hon inte lyder?

i princip alla hundar drar efter harar och kaniner om de inte tränas mycket grundligt att låta bli. det innebär bl a att hunden hindras från att dra iväg. ju fler gånger den lyckas, desto svårare är det att bryta.

frågan är sedan hur du vill träna din hund? den mildaste metoden, som dessutom visat sig effektiv, är skvallerträning. dvs hunden lär sig att kanin = chans till gotter hos matte. tränas allra enklast med klicker. sedan finns det mer eller mindre brutala metoder, från att fya lite till att bokstavligen ge sig på hunden fysiskt. men du bör inte träna med hunden lös innan den är HELT bombsäker i lina!

och jag har hört otaliga historier om hur hundarna har försvunnit i ett moln av citronspray. jag tror inte det är en höjdare på hundar med stark jaktinstinkt.

Just nu är hon belagd med koppel tvång (efter gårdagen)just pga kaniner/harar.

Igår var vi ute på stubben och övade... fick självklart spår på en hare och drog (trotts ett grusregn (försök att få kontakt)) matte skrek sig hes, glatt kommer hon så fort hon har tröttnat på haren.
(mest rädd att hon drar ut på en väg)
Fortsatte sedan att ha henne lös och promenerade vidare men med fot komando.. hare 2 dök upp fick full kontakt (genom att hinna kasta mig över henne) ...hare 3 lätt stöt i sidan och kontakten var på plats hon sket i haren...

Planer för framtiden... promenad på stubben varje dag hunden får gå fot för att ha full kontakt och sedan stoppa varje försök till jakt.
efter hand ordna lång lina så hon kan gå fritt och öva vidare så kontakten sitter där den ska i nödfall finns ju möjligheten att kasta sig över linan.

Är jag rätt på det??? Eller ska man göra på annat vis??

Nej jag tycker inte att du tränar rätt, du kan inte gå omkring och chansa! "Går det idag? Eller går det inte?". Du ger dessutom din hund möjlighet att vinna om hon vill, varför se till att hon lyckas? Du gör det bara svårare för dig själv.

Är dessutom mycket kritisk till att du har hunden lös trots att hon uppenbarligen inte åtlyder kommando när det dyker upp vilt. Mest för stressen hon orsakar viltet!!! Men även för riskerna du utsätter sin hund för. Är du rädd att hon springer ut på en väg..ja vad har du då henne lös för om du inte litar på henne?

Jag tycker att Swats förslag var bra annars. Du behöver backa ett par steg i din träning och träna grunder innan du gör det svårt och "lockar" med hare.

Du kan ALDRIG ha kontroll på störningen om du slår med storsläggan direkt och går ut bland hararna! De kan dyka upp när du minst anar och du vet inte vart de springer.

Mina tips är att skapa provocerande situationer där du styr BÅDE retning och hund!

Kan du på fullt allvar sparka en fotboll och låta hunden jaga/leka/bita under en stund och sedan MITT I LEKEN sparka iväg bollen och kalla in hunden??

Kan du låta henne leka med andra hundar och kalla in henne MITT I LEKEN?

Kan någon annan stå och kasta bollar samtidigt som du kallar in din hund förbi personen?

Lösa hundar har man när man VET att hunden INTE jagar eller när man kan kalla in i ALLA situationer man kan provocera fram - hit räknas även skarpa viltmöten när hunden klarar alla andra störningar!

Att gå ut på en åker bland harar idag och chansa är lika bra som att släppa in hunden i ett hönshus och hoppas att den inte skall jaga hönorna! :crazy:

/Swat

och jag har hört otaliga historier om hur hundarna har försvunnit i ett moln av citronspray. jag tror inte det är en höjdare på hundar med stark jaktinstinkt.

Mina fauvar skulle aldrig i livet avbryta ett hardrev pga citronspray, så jag tror -som du- att det inte är speciellt effektivt på hundar med stark jaktinstinkt.

Liknande trådar

Övr. Hund :devil: :devil: Jag har alltid skrytit så vitt och brett om min viltrena W, och det är hon. Men den jäkla nya kompisen till henne... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
4 990
Senast: villi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka