Fjällen i september

Shaggy

Trådstartare
Min käre bror är stugvärd i fjällen i 5 veckor. Han tjatar på mig om att komma upp och så vi kan vandra tillsammans ena vägen. Jag vill åka men känner mig inte helt komfortabel med att vandra sträckan mellan Nikkaloukta och Nallostugan själv vid den tiden på året. Min fjällerfarenhet sträcker sig till 2 st 1 veckas vandringar i sällskap. Hur är egentligen vädret då? Hur korkat är det att åka och hur korkat är det att inte åka?
Ett stort problem för mig är att jag inte kommer orka bära tält, sovsäck, kök och mat utan måste förlita mig på att hinna fram till stugorna varje dagsetapp.

Jag är helt ärligt rädd för snöstorm och så fick jag just veta att det är 35 km mellan Nikkaloukta och Vistasstugan. Tvivlar på att jag fixar det ens med lite lättare packning. Får provpacka och se vad det väger.

Jag är helt ärligt rädd för snöstorm och så fick jag just veta att det är 35 km mellan Nikkaloukta och Vistasstugan. Tvivlar på att jag fixar det ens med lite lättare packning. Får provpacka och se vad det väger.

Det gick, i alla fall tidigare, att åka båt 10-15km mellan Nikka och Vistasstugan, be din bror kolla upp den möjligheten.
Är annars en rel lättvandrad sträcka. En fördel med september är att du slipper myggen i björkskogen om det fryst på nån natt :)

Joo! Det grejar du på en dag. Har du kollat annars vad packningen väger med tält och mat och kök? Jag går 35 km med alla tillbehör packade och eget tält om jag måste. Jag kanske inte skulle göra sådana etapper varje dag i en månad, men det går!

Tre och en halv mil är långt som en etapp, men man kan också gå Nikkalukta- Kebnekaise fjällstation - Singi - Sälka - Nallo och avstånden dem emellan är mindre än en mil skulle jag tro.

Det kan vara ganska kallt i september, minusgrader och snö är inte ovanligt.

Senast ändrad:
Leden Nikkaluokta -Vistas är det relativt få som går så om något händer kan det vara svårare att få hjälp.

Tre och en halv mil är långt som en etapp, men man kan också gå Nikkalukta- Kebnekaise fjällstation - Singi - Sälka - Nallo och avstånden dem emellan är mindre än en mil skulle jag tro.

Det kan vara ganska kallt i september, minusgrader och snö är inte ovanligt.
Den leden är inte aktuell. Tiden räcker inte för det.

Joo! Det grejar du på en dag. Har du kollat annars vad packningen väger med tält och mat och kök? Jag går 35 km med alla tillbehör packade och eget tält om jag måste. Jag kanske inte skulle göra sådana etapper varje dag i en månad, men det går!
Jag kroknade på de 20 km mellan Abiskojaure och Alesjaure för 8 år sedan. Då vägde packningen ungefär 15 kg. Nu är jag mer vältränad men känner mig ändå osäker på om 35 km är vettigt. Båten är givetvis ett alternativ, den går 12 km så då så känns det mer möjligt. Frågan är bara vad båten kostar. Det måste bli en budgetsemester. Har haft lite väl mycket utgifter i år.

Sträckan Nikkaluokta- Singi är 33 km och sen Singi-Nallo 24. SKillnanden mellan 33 och 35 km känns som det kvittar det är nog bättre att kolla upp båten.

En bit upp i Vistasvagge finns en stuga som heter Lisas stuga som om den finns kvar nog går att övernatta i. Lisa var sjuksköterska och en hängiven fjällvandrare som för länge sedan fick tillstånd att bygga en stuga i sin älskade dalgång. Ett aber är dock att den ligger på västra sidan i dalgången och leden går på den östra?

Edit. Den finns kvar och skall enligt uppgift vara öppen.

Senast ändrad:
Få ned packningen till en 5-7kg. Jag går en vecka med 12kg inkl 2 personerstält och hundmat. Skulle dö om jag skulle gå med 15kg :eek: Vikten på packningen gör MYCKET.
Du kan väll vara lite ful och be bror din ta med mat och dyl som ni ska ha på vägen hem.

Mat finns garanterat i massor. Han har besrkivit vad han skcikat upp i förväg och han är välförsedd om man säger så.
För 2 år sedan gick vi och då vägde packnignen enligt den våg vi hittade (garanterar inte att den stämmer) 18 kg. Då hade jag tältet och han köket och maten. Till det kom ju sovsäck och liggunderlag+ nödvändiga kläder. Knäna pallade inte den packningen. Som sagt får provpacka och se. Max 10 kg inkl ryggsäck känns det som om jag ska klara sträckan.

September kan vara så otroligt vackert, det är bästa tiden att vandra enligt mig. Men vädret är ju en osäkerhetsfaktor såklart.

Har du gått någon längre vandring strax innan/i sommar? Jag tycker det är skillnad på att gå 25-30 km (vilket är det längsta jag gått med packning på en dag) om jag är "vandrings-igång" jämfört med om det är första dagen på en vecko-tur.

Hur tänker du ta dig till Nikka? Det skiljer ju hur långt man hinner/orkar beroende på när på dagen du kan börja tänker jag. Ska du ta bussen (om den fortfarande går i september?) så kommer du troligen starta senare än om du övernattar i Nikka. Ju längre tid du har på dig att vandra innan det skymmer desto bättre såklart.

Jag vet inget om pris på båten i Vistasvaggi, men som jämförelse kostar det 300 för 6 km vid Alesjaure. Samma vid Ladtjojaure. Som ung åkte jag en gång båt från en av byarna längre ner i Kalixälven hela vägen till Nikka och vidare upp i Vistasvaggi, till strax innan Lisas stuga. Magiskt :love: Så jag röstar för båt :)

Jag planerar att övernatta. Tåg till Kiruna och sen buss känns inte som det resulterar i en bra starttid. Får kolla upp om bussen går, tack för det tipset.
Ingen vandring tidigare i år men promenerar rätt mycket i blandad terräng får bara gå några vändor med ryggsäck också.

Sitter nu på Abisko turiststation efter en vecka i fjällen. Vädret har varit underbart och trots en strulig start (försenat tåg, inte SJs fel) så har alla etapper fungerat. Jag har stött på massor av trevligt folk som förgyllt turen :). Ett enda bottennapp av en person som inte förstod hur ett säkerhetsrum fungerar utan ansåg att eftersom han var först kunde alla andra dra men övriga hjälpsamma och vänliga människor täcker väl upp för det. Jag hoppas verkligen på att få se vissa av dem igen

Sitter nu på Abisko turiststation efter en vecka i fjällen. Vädret har varit underbart och trots en strulig start (försenat tåg, inte SJs fel) så har alla etapper fungerat. Jag har stött på massor av trevligt folk som förgyllt turen :). Ett enda bottennapp av en person som inte förstod hur ett säkerhetsrum fungerar utan ansåg att eftersom han var först kunde alla andra dra men övriga hjälpsamma och vänliga människor täcker väl upp för det. Jag hoppas verkligen på att få se vissa av dem igen
Sitter här som noob och vill inte hamna i den sitsen. Vad skytten är ett säkerhetsrum och hur fungerar det? Aldrig hört termen förut. Har en känsla eller hum om vad det är men är endå nyfiken. =)

Liknande trådar

Äldre Jag har börjat fundera lite kring sommarens semester då vi ska fjällvandra och jag tänkte fiska lite här efter tips på rutter. :)...
2
Svar
23
· Visningar
1 531
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar