Fjäderfä? Vad passar oss?

lady_mike

Trådstartare
Jag och sambon har börjat prata om att skaffa höns, ankor eller annat. Men många diskutioner till och från.

Jag ska lämna ut min häst på foder då jag pga ryggsmärtor inte kan sköta, rida och ha hand om henne längre. Smärorna beräknas gå över i samma veva som jag föder barn i mars :).

Men jag är en sån människa som kommer gå under utan djur på gården. Jag skulle älska att ha höns och är själv inne på det. Att ha sina egna ägg från djur som garanterat har det bra med stor utevistelse.

Jag har en gammal svinstia som jag vill göra om till hönshus.

Men sambon är mer för ankor. Men dom ska väl ha bra och rent vatten att bada i? Orka byta lixom med min rygg:grin:. (sambo jobbar borta så jag är ensam ca 4-5 dagar i veckan).

Han gillar ankor då dom kan gå lösa på gården. Men det kan väl höns om dom är tam? Nackdel är att det endast kan ske under vår bevakning då vi har en vacker räv som bor i krokarna. Man kan inte direkt lämna dem ute själva nån gång.

Vill inte ha så många hönor utan endast ett fåtal. Max 6 st.

Vad har ni för åsikter som har höns vs ankor? Andra fågelarter kanske som ger goda ägg. Klkoner är jag skeptisk mot. (tycker dom är skitläskiga).:crazy:

Vad ska man tänka på. Hur klarar dom vintertid? Vad kostar era pullor/ankor? Vad äter dom? Hur ofta ska man rengöra? osv. Är helt novis på allt som har fjädrar.

Önskar att grisar eller kossor fick ägg :angel:

Sv: Fjäderfä? Vad passar oss?

Räven tar även ankor ....ankor kräver mer pyssel än höns då de skitar ner väldigt i sin damm och man måste byta det vattnet ofta.

Jo jo. Det visste jag. Framkom kanske inte i mitt förvirrade inlägg. Jag är som sagt mer för höns. Behöver få veta lite vad folk känner inför djuren. Kan man ha dem tillsammans? Höns och ankor?

Kanske skaffar höns nu och ankor om nåt år då jag inte är gravid längre.

Ankor skitar ner och MÅSTE ha badvatten. Det ska bytas ut varje dag och är tungt. Alternativet är en damm ute med öppet vatten - även vintertid. Dom geggar ju dessutom ner ett hönshus rätt så bra.
Att ha dom ihop med höns går (har haft det så på jobbet) men inte är det ultimat.
Ankor har mindre chans att fly från räven än vad hönor har om man väljer mindre hönsraser som kan flyga undan i träd om man har dom fria på gården. Jag har 30 hönor frigående.
Annars är ankor mysiga djur. Myskankor har desutom ett mycket lustigt kroppsspråk och en flock kan man titta på länge när dom har "kongress"

Ankor är helt underbara djur. Mycket jobb, ja, men de är så komiska och sociala!

ja, ankor skall ha vatten att bada i. utomhus eller inomhus avgör du själv, men det måste bytas ut ganska ofta, det beror på hur mycket dom skitar ner. jag bytaer varje dag. jag har en stor balja i ladugården som de badar i, ljummet vatten. nu när det börjar bli kalt så släpper ja inte ut mina direkt efter att dom badat, dom måste ju få torka först.

mina åsikter om höns och ankor är att dom är underbara djur. det går utmärkt att ha dom tillsammans, men stäng inte in dom nånstans ibörjan. skulle bråk uppstå så är det bra om de finns utrymme att komma undan på.

höns och ankor klarar vintern bra. har du ett hönshus eller något annat som är isolerat så går det utmärkt. temperaturen avgör du själv. men ha inte för varmt och inte för kallt. nånstans runt 10-15 plusgrader brukar vara lagom. har du för varmt så ökar ju risken för löss. skulle vattnet frysa så är det definitivt för kallt åt dom.

priset på dom beror ju på var du köper dom.
25-50:-/st brukar dom flesta ta. sen kan det variera mycket på raser osv. ankor kostar mer. det dom äter är ju vanligt hönsfoder. jag köper ett foder på gtranngården som heter "pullfor" och det är jättebra. köper även kornkross och blandar i. sen hittar dom mycket på backen om går lösa. dom kraffsar en hel del. matrester får dom också. allt från spagetthi och löttfärssås till tacos-resterna. :d

du rengör när det är smutsigt. det beror ju också på hur många du har. ska du skaffa 6 st så räcker det om du städar 1 gång i veckan. våra höns har en sittpinne i sitt hönshus, och där sover dom på nätterna, under den sitter en bräda som är 2 dc bred, under hela pinnen, som de bajsar på när dom sitter där, det förhindrar ju att dom skitar ner spånet så mycket. sen har vi våra lös på gården om dagarna. tuppen har bra koll på sina hönor. ;) brädan skrapar jag av 1 gång i veckan. spånet på golvet blir sällan skitigt, det ligger lite fjädrar där bara.

Ankor är fantastiska djur löpankor äter även sniglar
men som sagt tidigare ankor är mer jobb
än höns men om du har tid och pengar
rekommenderar jag Ankor !

Men om ni ska ha max 6-7 st, varför inte ta 5 st hönor och 2 st ankor? Liksom få det bästa ur båda världarna.

Ankorna behöver ju vatten förstås och det blir ju meckigt, men det är roligt att ha dem.

Sen är ju allting en process. Måste man ha det perfekt på en gång? Varför inte börja med hönor som är enklare och se hur ni tycker om det? Ni kanske inte alls gillar fjäderfän när allting kommer omkring. Det vet man ju inte förrän man har erfarenheten.

Liknande trådar

Övr. Djur Vi har ett litet problem. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden men jag provar här. Vi har ett ank-problem. Vi skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
5 889
Senast: jemeni
·
Hemmet Ni vet ju hur jag tjatat om att få flytta ut på landet. Nu verkar jag ha hittat ett litet hus att hyra! Muntligt är i princip allt...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 844
Senast: MissFideli
·
Lantbruksdjur Nu har det äntligen blivit klart att vi blir med höns på halvön i vår! Ingen av oss på gården kan någonting egentligen om höns, jag är...
2
Svar
22
· Visningar
4 753
Senast: Kilauea
·
Lantbruksdjur Jag och min pv har precis flyttat in i ett hus som vi ser efter medan ägarna är på utlandsresa 6 månader. Till det här huset tar vi även...
Svar
4
· Visningar
1 759
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama