fixat å donat i mitt stall

lovehorses

Trådstartare
hoppas den är på rätt....

Jag ska flytta i november hem hästarna, till mitt gamla stall.

Var i helgen ich fixa upp allt, har inte gått några hästar där på ett år.
När jag kom dit hade jag planerat att göra en ridbana, sätta upp stolpar men tyvärr var det för oväder att pappa inte ville hjälpa till, + han hade annat att göra.
Började med vinterhagarna, trodde det var lite att göra men ju mer jag gick i genom dem så mera "fel" hitta jag. Höll på med dem i två dagar nu.
Grovstäda i stallet också hastigt. Brände upp en massa säckar m.m.
Drog en repa på vissa ställen med röjsågen, den var rolig!:banana:

Nästa gång jag far dit för att dona, om några helger. ska vi försöka få upp ridbansstaketet. Snygga till stallet. Har en massa grejer att införskaffa, det blir dyrt....:crazy:

Så berätta vad ni har varit eller kommer att vara duktiga med inom hästeriet.
Peppa varandra lite!:D

Sv: fixat å donat i mitt stall

Jag ska vara duktig och plocka ihop alla grejer som ska med min fasters pålle nu när han åker hem så småningom, bara lämna det jag behöver fram tills dess framme. Sen ska jag skaffa egen så det känns som massa papper, fixa foder, hämta häst som ska tuktas och ridas in. Men det är bara kul :)

Det som står överst på dagordningen är att bygga någon form av foderbehållare till vinterhagen, samt sätta upp saltstenshållare i hagarna.

Har två små rasthagar som ska göras iordning. Den ena som ska få nytt staket och den andra ska byggas upp från scratch.
Ska även sätta upp ett rejält staket mot gödselplattan så ingen trillar i.

Jag behöver massa peppning! Har hur mycket som helst som måste göras...

Slipa och fixa till garderober till sadelkammaren, behöver också skaffa ca 5 st till.
Köpa 10st foderlådor
Städa på rännet innan nya halmen ska in
Sätta upp hyllor
Köpa 14 krokar till boxarna
Köpa 8 hinkar och upphängningar
Köpa grepar och skyffel

Det var lite av vad jag har att göra! Helst ska det mesta va klart tills på fredag då det kommer nya inackorderingar....

Och så sitter man här vid datorn istället för att sätta igång!

Har inte så mycket kvar som ska göras. Vi ska förhoppningsvis bygga någon form av ställning till höet (i hagen), som ska användas i vinter.

Hela helgen som var nu har vi målat, dammsögit och rensat heeela stallet. Tog tid, men det blev verkligen super-fint!!

det se ut som det finns lite att göra för de flesta...Fast det finns det ju alltid:p
Det är väl bara att få ändan ur vagnen å gå och göra det, att man inte sen ser allt framför sig utan gör lite itaget.
har en checklista som man kan bocka av det ser bättre ut

nu igen är jag i planeringsstadie.....
tänkte sätta plank till ridbanan men nu kom jag på att man kan ha 4 cm enband, de ruttnar ju inte.
ÄR det en bra ide?

tänkte sätta plank till ridbanan men nu kom jag på att man kan ha 4 cm enband, de ruttnar ju inte.
ÄR det en bra ide?

Antar att det ska stå elband... Jag skulle inte rekommendera det. Det fladdrar i dom när det blåser och dom slappar efter hand. Kan säkert va snyggt när det är nyuppsatt men efter en vinter så är det nog inte lika snyggt. Ett trästaket kan du laga och snygga till med färg allt eftersom det slits. Inte så snyggt med knutar t.ex. om bandet går av.

Idag har jag högtryckstvättat mina uteboxar!

Fler som är inne på samma tanke som jag. Någonting ska jag bygga till hästarnas hö i vinterhagen, men jag är inte helt säkert på vad än. Vad har du tänkt bygga? Har du några bra ideer att dela med dig av?

Puh, en del kvar som ska fixas innan vintern.

1. håller på att bygga ligghall. halva taket kvar, reglar ska upp och sedan väggarna. måla får jag nog göra nästa år...
2. dränering, vägmatta och singel ska läggas på framför ligghall, vid thermobaren och vid två foderbord.
3. thermobaren ska "byggas" in.
4. foderbord ska byggas.
5. avverka skog och lämna till sågen inför planerat stallbygga nästa sommar.
6. laga hagarna som delvis är rivna pga av grävning och trädfällning.

puh så svettig jag är. Dessutom renoverar vi vårat hus som vi snart flyttar in i samt ska hjälpa mor och far med tapetsering i deras nybyggda hur.

Så vad tror ni, leder jag "mycket-att-göra-ligan"?

traktordäck´till höet är jättebra. Lägg ex gummiplattor under så får det inte heller kontakt med jorden.

Hmm, jag har ju bara lite småplock kvar i mitt stall jämfört med dig....

ÄR det en bra ide?

I december flyttar jag och min sambo till vår nya hästgård vi har köpt :) och där har dom tre rader med elband runt grusbanan. Vet inte exakt hur länge det har suttit där men en massa år är det iallafall och det är skitsnyggt enligt mitt tycke. Dessutom har det inte börjat slaka nånting... inte än iallafall men skulle det göra det är det ju bara att spänna lite. Att det fladdrar lite vänjer sig ju hästarna vid så det är nog inget problem. Jag kan rekommendera det.

För övrigt har vi på vårat nya ställe 100 kvadrat vägg i vägg med stallet som jag inte vet vad jag ska göra med... Ska fixa iordning någon slags sadelkammare och förvaringsgrejer så jag har nog hela vintern full med jobb. Men kul ska det bli :banana:

Jag ska flytta min häst till nytt stall på måndag så inför det ska jag gå igenom ALLA mina grejor och sortera och hålla på. Det suger att flytta från mycket utrymme till...lite mindre :p
På söndag är det fixardag i stallet så då blir det bla målning och annat att dona med :)

Ibland är det skönt att vara inackorderad :angel:

Jag känner mig rätt duktigt.
Har fixat nästan allt till min foderpålle som kommer om 2½ veckor.
Får med sadel och träns, men har köpt allt annat som behövs förutom en lina att ha i boxen +en whiteboardtavla.
Puh.
I helgen kom 2,5 ton hö som jag, mamma och lillebror lastade in, mkt ordnat och tillrättalagt i höfacket, + 30 balar torv som pirrades in över 3 trösklar.
Har målat boxen (vilket tog 6 timmar), satt fast krokar och vattenhinkskrokar samt ny saltsten.
Enda som saknas där är väl namnskylten som kommer på posten imorrn ^_^

Fler som är inne på samma tanke som jag. Någonting ska jag bygga till hästarnas hö i vinterhagen, men jag är inte helt säkert på vad än. Vad har du tänkt bygga? Har du några bra ideer att dela med dig av?

De andra i stallet hade som idé att bygga med hjälp av sådana trä-pallar (och sätta någon form av träskiva på utsidan, så hästarna inte kan fastna). Men jag vet inte, är inte så händig av mig på denna fronten, haha :p, men som jag läste med traktosdäck, så lät det ju som en riktigt smart idé, håller sig höet kvar där inne då tro?

Ska det fodras varje dag eller ska dom ha fri tillgång i hagen?
Jag har tänkt ta "metallburen" till en enkubiks plastcontainer. Har läst om någon annan här inne som skulle göra likadant. Denna ska jag sätta ben av nåt slag på och ha till mina unghästar så att dom har fri tillgång på hösilage i hagen.

Ska det fodras varje dag eller ska dom ha fri tillgång i hagen?
Jag har tänkt ta "metallburen" till en enkubiks plastcontainer. Har läst om någon annan här inne som skulle göra likadant. Denna ska jag sätta ben av nåt slag på och ha till mina unghästar så att dom har fri tillgång på hösilage i hagen.

Jag fick tag på en som hade två burar att sälja till mig så den lösningen blir det. Hästarna ska dock inte ha fri tillgång utan jag är mest ute efter att förlänga ättiden för dem + att höet får ligga fritt från lera. (höstleran breder ut sig mer och mer för varje dag här)

Vad bra att du fått en lösning! Ska du sätta på ben eller ha den stående på marken?
Hur gör du ben isåfall? Vet inte riktigt hur jag ska lösa det själv så lite tips vore inte fel!
Hur ser dina "burar" ut? Är det rutor eller bara längsgående galler? Funderar på vad det ska vara för mått mellan gallren, finns det måttbestämmelser för det med? Har försökt leta upp måttangivelser men numera verkar det som att allt bara ska vara utformat för att minimera skaderisken.... Vill ju inte att hästarna ska fastna!

Burarna har rutgaller. De är förankrade på en träpall och jag tänkte sätta ett par pallar till under så de kommer upp ännu mer. Har inte mätt rutorna, men det finns en annan tråd om vad man kan ha fodret i i hagen. Där finns en länk med bilder. På kortsidorna är gallret glesare och jag funderar på att sätta plyfa på insidorna där så det blir täckt. Det räcker om hästarna äter från långsidorna. Jag fick med ett traktordäck också. (var och hämtade burarna idag) och det kan säkert komma till användning det också.
De jag köpte av har burar som foderhäckar till sina hästar också och tyckte det fungerat kalasbra.

Liknande trådar

Gnägg Jag och min syster är så kluvna över hur vi ska göra med stallplats. Skulle inte haft någon tanke på att flytta, om det inte vore så att...
Svar
18
· Visningar
2 547
Senast: Linnea_
·
Hästmänniskan i den här huvudstaden är då inte lätt. Inte om man inte har lust att betala en himlans massa pengar i allafall. Just nu har jag båda...
Svar
9
· Visningar
1 938
Senast: Svamlan
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
S
Ekonomi & Juridik Jag jobbar som hästskötare och varit yrkesverksam i ca 3 år nu. Till hösten ska jag dock börja plugga och även flytta härifrån. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar