Fixa till garderob och panel

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Presto
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 6 988

Presto

Trådstartare
Jag har en otroligt ful inbyggd garderob och panel (eller det är la inte panel, men kallar det för det) i ett rum. Hade gärna rivit garderoben men av någon anledning är klinkersen inte lagd under där, blir lite omständligt att göra det nu.

Men hur ska jag göra det snyggt på ett enkelt sätt? Runt garderobsdörrarna är det målat brunt, dörrarna är tapetserad och det är gröna knoppar :crazy:

Bakom panelen är det betongvägg, brun "trä"panel och gröna lister. Men ska man måla om? Eller?

Jag har inga ideér alls...
Här är lite bilder:
IMG_0098.jpg

IMG_0097.jpg

IMG_0096.jpg

IMG_0095.jpg

IMG_0094.jpg

Sv: Fixa till garderob och panel

Jag hade målat allting vitt och satt på en fin knopp, eller handtag. Skrapat bort tapeten så gott det gick.

När du menar allt vitt, menar du all panel och lister och så?

Det är en tvåa jag har, köket är helvitt. Vardagsrummet har mörk klinkers och färgen fjäder (väldigt ljusblå) på väggarna, en walk in closet som är helvit, blir det för mycket vitt då?

Klinkersen är ljus och jag har ljusa trämöbler i rummet, en mörkgrå/svart divansoffa, passar vitt till det? Jag kan tänka mig att ha en färg till väggarna och en mörkare nyas till listerna isf.

Försök få bort tapeten och måla dörrarna. Bilhandlarpanelen kan du också måla. Den är verkligen vidrig :D

menar du det eller, rummet blir så jäkla mörkt och trist också!

Jag trodde det var kört att få bort tapeten från dörrarna, trodde man fick måla över den, men då ska jag göra ett försök att få bort den! Funderar nu på vilken färg som kan passa rummet...

Jag hade nog målat garderoberna vita och tapetserat om där det nu är tapetserat i någon snygg tapet. Känns som att det skulle kunna bli snyggt!

Hade det varit jag så hade jag:

1 tagit bort tapeten på dörren med hjälp av ljummet vatten och sen när den är helt rengjord från tapet och limrester hade jag slipat den lätt och sen lackat den vit och satt på en fin knopp.

2 Rivit bort träpanelen och de hemska listerna och istället bredspacklat hela väggarna alt satt renoveringstapet på och sen målat eller tapetserat i någon färg du gillar och köpt nya snygga lister.
Hade spacklat och målat själva garderobsstommen vit också så den ser fin och fräsch ut.

Inte jättekomplicerat och blir bra :)

Kan man tapetsera på betong? :o (hej, jag har noll koll)

Blev sugen på tapet nu, känns som det blir lite kalt med bara betong annars. Om nu panelen går att riva bort, vilket jag tror. Pappa ska kolla på det nån dag. Den är typ fastsatt med spik?! På vissa ställen iaf, men det kanske bara är förstärkning. Idag tänkte jag försöka få bort tapeten på dörrarna, eller ska man bara måla över? En kompis har en liknande tapet som dom målade över, blev rätt snyggt. Men när jag tänker efter blir det nog bäst att ta bort den.

Hade visst en till bild på garderoben
http://i644.photobucket.com/albums/uu168/9Victoria2/IMG_0093.jpg

ska kolla på en fin knopp också :)

Smaken är som baken, delad.
Jag tycker inte det är fint med tapet på garderobsdörrar så vore de mina hade jag tagit bort tapeterna.

Självklart kan du ta bort panelen, har det gått att sätta dit de så går det att ta bort det ;)

Man kan tapetsera direkt på betong, men det blir inte fint.
Bredspackla eller sätt en renoveringstapet först så kan du tapetsera med valfri tapet sen.

Har du betongväggar spacklar du bara ifall det är lite ojämt och sen målar du rakt på betongen. Det är enkelt och kräver inte en massa jobb såsom tapet gör.

gisses vad ni får mig att vela. Från att suttit och kollat tapeter till att bestämma mig för att måla ändå :D

Men vad passar bäst till beigea klikersplatter och ljusa trämöbler? Inte helvitt. Tänker nått ljusbrunt? Rädd att det ska skära sig bara. Pappa förslog mintgrönt eller rosa :meh:

Det finns massor som passar.
Det är ju enkla basfärger som passar bra ihop med det mesta så vad gillar du för färger?
Vill du att det ska vara dovt och ton i ton eller vill du bryta av mer eller mindre?

Själv målade jag precis mitt kök i en blågrå ton och till det har jag relativt ljusa trämöbler och ett ganska ljust trägolv och jag tycker det blev fint.

Jag gillar ljust och fräscht, gillar inte starka färger. Köket är vitt, garderoben är vit, vardagsrummet är ljusblått. Så jag vill nog inte ha vitt i ännu ett rum (och helst inte ljusblått heller).

Grönt är min absoluta favoritfärg, men jag vet inte om det passar här... Det känns inte som ett grönt rum, tror mest för att det skulle skära sig mot klinkersen.

Jag kan även tänka mig att måla nått mönster eller så. Är iaf inne på att lister (och eventuellt mönster) ska vara mörkare nyans av färgen jag väljer till det andra.

Kan du inte ta bild på ditt golv och en del av möblerna som ska stå där så man ser ungefär hur färgen ser ut?
De flesta färger fungerar tillsammans om det är rätt nyans, är det fel blir det katastrof istället...

Liknande trådar

Hemmet Okej, vi har en väldigt nedgången lägenhet som behöver en uppfräschning till ett väldigt lågt pris. Kan man täcka kakel på ett bra...
Svar
15
· Visningar
4 264
Senast: Waern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Alternativ till försäkring