Fixa tänderna, hos tandraspare/på klinik?

josefinefreed

Trådstartare
Var nyligen på kliniken för en liten besiktning av nya hästen, och dem sa att hon hade några hakar i munnen och då behövde raspas.

Jag undrar, vad är bäst, att jag åker in med henne till kliniken eller tar ut våran tandraspare? (MYCKET efterfrågad person)

Sv: Fixa tänderna, hos tandraspare/på klinik?

Om hästen är lugn och inte kräver läkemedel och om du litar på din lokala tandraspares kompetens så är mitt råd lokala tandrasparen. Hästen är i en miljö som den känner igen och så blir det sannolikt billigare. ;)

Är det en väl utbildad raspare så ta hem personen. Det är jätteviktigt att kunskap finns. Kan vara katastrof för hästen om en tandraspning utförs felaktigt.

Mycket efterfrågad är ju inte = mycket kunnig alla gånger.

Men om det finns dokumentar kunskap och alla behandlade hästar blivit bättre och inget skit finns på personen så skulle jag ta ut tandrasparen, annars så skulle jag åka till en veterinärklinik och veterinär med kunskap.

skulle tagit ut tandrasparen, blev inte spec mkt dyrare när vi gjorde det hos en utbildad hästtandläkare som höll på i 1h mot när en annan vet kolade på han i 10min :grin:

Mycket efterfrågad är ju inte = mycket kunnig alla gånger.

QUOTE]

Nej, det kan också var detsamma som mycket billig... :)

Jag skulle ta reda på hur "tandrasparen" undersöker hästen och dess bett. Om han enbart filar ner det vassa utan att först göra en ordentlig undersökning med munspekulum, bra ljus osv skulle jag åka till klinik eller ta kontakt med en veterinär som kan tänder och gör hembesök. Om rasparen ifråga gör en seriös undersökning och kan sin sak så ska det väl inte vara någr problem.

Nejdå han kan sin sak :) Hade honom till min förra häst, och jag har varit på föreläsning hos honom.

Eftersom jag tidigare läst att man absolut inte skulle ta ut någon tandraspare, utan åka in till klinik.. Stod i nån bett-tråd för längesen..

Varför bad du dem inte ordna det när du var på kliniken?
Det har jag gjort de gånger jag varit med på hästbesiktningar, det tycker jag är självklart.

Nej jag hade inte tagit ut en lokal tandraspare utan att veta vad denne har för utbildning och erfarenhet och vad han använder för instrument.

Jag gjorde det misstaget en gång, han hade utbildning men förstörde ändå min hästs tänder:(

Jag tycker att det är jättesvårt att veta vem man ska anlita, många veterinärer kan lite om hästens tänder och gör också fel:(

Hade det varit jag och en häst man inte känner sett till att hästen fått lugnande så att det inte händer en olycka! Det blir kraftiga skador på en om man hamnar under en häst som blivit rädd!

Inte vet jag, tänkte väl det inte på det, har aldrig ens besiktat en häst. Hade nog med att vara nervös..

Men nu blir det iallafall Martin jag tar ut.

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 076
Senast: netschjen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
691
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 363
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka