fixa köparna till hamsterbebisar

S

Stallflicka

Jag och vän har planer på att ta en kull ungar på min hamster med hans hane. Ni som tagit kull/kullar, hur har ni fixat köparna?
Innan de var födda eller efter?

Känns som att det hade varit bra att veta innan att man får iväg alla. Vill inte skaffa om man inte vet att alla får ett hem.
Har du sålt till privatpersoner eller hört med djuraffär om de kan ta ungarna? Är det ens vanligt att djuraffärerna tar emot från privatpersoner?

Sv: fixa köparna till hamsterbebisar

Andra tips kring parning med hamster mottages tacksamt det med.:bow:

Och ja, jag kan försäkra att vi kommer läsa på ordentligt innan vi ger oss in på det här! ;)

Jag har hört mig för INNAN, naturligtvis.

Har själv sålt till 2 djuraffärer, men som sagt hört mig för innan parning om de vill ha en kull.
Från en av affärerna hade jag till och med beställningar på kullar, eftersom deras egna avelsdjur gav dåligt en period samtidigt som det såldes mycket hamstrar.

Är det dvärg- eller guldhamster?

Låter lovande!
Det är guldhamster vi har. Vad tänkte du? :)

Ok, here we go.

De hamstersorter jag har erfarenhet av är guldhamster och rysk vintervit dvärghamster.

Dvärgisarna var avgjort lättare att avla på, i och med att de (nästan undantagslöst) kan bo tillsammans i par hane-hona. Jag har aldrig misslyckats med att sätta ihop ett par. Det underlättar ju aningens, eftersom man inte behöver hålla koll på exakt när honan brunstar. Hanen hjälper dessutom gärna till med ungarna, men om man inte tar bort honom från honan innan de föds så omparas hon garanterat på en gång när hon har fött. Och det är ju kanske inte precis det man vill alla gånger.

Med guldisar är det en annan sak. De vill inte bo tillsammans, och försöker man sammanföra två stycken (oavsett om det är hane-hona eller ej) så kan det sluta med att de har ihjäl varandra. Så här får man hålla ögonen öppna efter brunsttecken hos honan istället. Honan är brunstig ungefär var 4:e dygn, och då oftast på kvällen/natten eftersom de främst är nattdjur. Det håller bara i sig några timmar, så man får titta efter noga. Innan jag parade mina läste jag om just brunst och parning, och det stod överallt att man inte kunde ta miste om honan verkligen var brunstig. Jag tänkte att SÅ tydligt kan det väl inte synas, men det gjorde det. Det man märker är bland annat att honan kan bli rastlös. Hon är ”slemmig” runt könsdelarna, och det allra säkraste tecknet är att de ”fryser” när man stryker dem över bakdelen. Jag menar alltså att de stannar upp och blir helt stela, samt att de lyfter upp rumpan så svansen står rakt upp i vädret.

Då kan man sammanföra dem. Jag gjorde det antingen på en neutral plats (vilket förstås är att föredra) eller i hanens bur om den var hyfsat nystädad, och med alla saker bortplockade så jag kom åt dem. ALDRIG i honans bur. Min hane var iaf inte speciellt revirhävdande, utan uppskattade snarare sällskapet av en väldoftande hona. :D OBS! Ha en handske eller nåt annat framme att skilja dem åt med, ifall det trots allt inte skulle fungera. De kan ryka ihop ordentligt, och snabbt går det. Lite pip och lama protester kan man möjligen låta passera, men verkar det som om de blir osams och börjar bitas på allvar är det bara att snabbt ta bort en av dem, annars kan det bli rejäla skador. Vid vårt första parningsförsök var honan förmodligen på väg UR brunsten när vi satte ner henne, och det var dessutom hanens första parning så han fattade nog inte riktigt hur det skulle gå till. Det hela slutade med att hon tröttnade på hans tafflande och vände sig om och lappade till honom ordentligt. Så det var bara att plocka bort henne och försöka en annan gång.

Om parningen tar sig är de dräktiga ca 16-17 dygn. Det brukar synas på dem i slutet, då putar magen lite åt alla håll, speciellt om det är en stor kull.

Lycka till, och som sagt - glöm inte att ha köpare klara innan!

Senast ändrad:

Jag ska leta fram bur nu under helgen, sen MÅSTE inleda jakten på Prins Morgan!

Tack så mycket för bra tips!
Hur länge tar det innan man kan ta upp ungarna och kolla på dem i handen?
Får man lyfta på boet de första dygnen?
När måste de lämna mamman och könsfördelas?

Tack så mycket för bra tips!
Hur länge tar det innan man kan ta upp ungarna och kolla på dem i handen?
Får man lyfta på boet de första dygnen?
När måste de lämna mamman och könsfördelas?

Jag brukar låta ungarna vara tills de kommer ur boet själva. Det brukar ta ca 2 veckor. Sen kan man börja hantera dem lite försiktigt, låta dem gå över händerna och dylikt. Lite på deras egna villkor så där. Och så utökar man det successivt. Ju mer man hanterar dem desto trevligare blir de ju i slutänden sedan.

De klarar sig i stort sett själva utan mamman när de är tre veckor. Äter vanlig mat och sådant. Man får se till att de kan nå vattenflaskan också, jag brukar hänga en extra flaska i taket på låg höjd så de kommer åt. Vattenskål är inte speciellt bra då de kan trilla i och drunkna. Har aldrig träffat på en unge som inte kunde dricka ur flaska. Och naturligtvis ska man öka på maten rejält, från det att honan paras egentligen, OM hon skulle vara dräktig. De behöver ju mer mat då. Och när ungarna väl är födda kan de börja äta vanlig mat redan från 6-7 dagars ålder, så då bär honan in mat åt dem. Då tyckte jag det var fräschast att låta bli att ge kött. Grönsaker och frukt fick de småbitar av såklart, men proteinet fick de i form av kattmat istället då eftersom jag inte ville riskera att det hamnade gammalt kött i boet hos ungarna som låg där och blev dåligt.

Man får hålla lite koll på dem när de här tre veckorna har gått. Blir mamman väldigt irriterad och försöker köra iväg dem så GÅR det att sära på dem då. Man bör i annat fall göra det när de blir 4 veckor, för då kan de bli de könsmogna. Så då ska de delas upp och flyttas från mamman.

Det där med att röra boet är en knepig fråga. OM hamsterhonan är väldigt trygg kan man kanske göra det, men egentligen bör man nog låta bli. Jag har dock gjort det flera ggr ett par dagar efter födsel för att se kullstorlek m.m. MEN då har det varit en hona jag kände till och som dessutom fått flera kullar hos mig. Och jag lyfte med en blompinne, inte med fingret. Skulle honan bli stressad kan hon helt enkelt ha ihjäl ungarna. Det finns alltid en risk.

När det gäller ev. döda ungar så behöver man inte se efter och plocka bort dem, det sköter honan själv genom att äta upp dem. Praktiskt, men lite äckligt, speciellt om hon lämnar en liten "souvenir" i form av ett huvud eller så någonstans... :p Men för det mesta hinner man inte ens se att/om det FINNS döda. Och om någon av ungarna hamnar utanför boet sköter honan det själv också. Hon drar tillbaks den så småningom. Har vält tillbaks någon stackars vilsekommen med en sked någon gång för jag tyckte att han frös säkert (de är ju alldeles nakna när de kommer ut), men det skulle nog ha gått bra ändå.

Alla de här frågorna är egentligen svåra att svara på exakt. Det finns säkert hamsterbäbisar som börjar bli könsmogna redan vid 4 veckor, en del kanske inte blir det förrän 5-6 veckor o.s.v. Man får gå en hel del på magkänsla också. Första kullarna är man jätteosäker minns jag, men det ger med sig.

Senast ändrad:

vad duktig du är på hamstrar! :)
när man könsfördelat dem, hur länge kan de gå med syskon av samma kön innan de börjar bråka och vill leva ensammen?

vad duktig du är på hamstrar! :)
när man könsfördelat dem, hur länge kan de gå med syskon av samma kön innan de börjar bråka och vill leva ensammen?

:) Tack ska du ha. Det blir lätt så när man har haft så många.

Det är rätt olika. Ordentlig könsmognad brukar i de flesta fall innebära att de inte vill veta av varandra längre. Just syskon har väl en tendens att kunna hålla sams lite längre än andra. Men man märker rätt tydligt när det är dags. Det blir liksom slagsmål. I början lite försiktigare, men sen blir de bara mer och mer osams. Har inte upplevt detta själv hemma, men råkat se på en djuraffär där de hade fått sitta tillsammans för länge.

Senast ändrad:

Okej.. :)
hört att det är väldigt noga med att man inte är så högljud när ungarna är små och sådär..
kan de hända nå att hon biter ihjäl ungarna och så för att man är in med handen och tar ut matskålen för att fylla?

går nog bra det här om vi gör det, men jag är ändå lite orolig. vill inte att nått ska gå fel.

Det ska nog gå bra, om du inte har rummet brevid Sanna bara... Vi måste fixa fler burar! Har 2 akvarium hemma iaf... Man kanske kan låna av skolan? :idea:

haha oscar då, det här är ett officiellt forum :p
Marika erbjöd sig att låna ut burar till oss. Hon hade visst en hel del skrotande på vinden. :banana: sen tror jag att man kan skicka iväg allihopa tillsammans till djuraffären ofta, eller brukar man måsta könsfördela dem själv innan?

Det här går bra! Nu ska vi bara försöka hålla kurren utanför rummen bara...

Säg att man får en kull på 6 överlevande ungar.. Och efter, vad är det... Typ 6 veckor som senast måste alla ungar vara i egna burar... Hur sjutton klarar hamsteruppfödarna sig? De måste ju nästan ha miljontalet burar :rofl: Speciellt eftersom många vägrar att sälja till djuraffär..

Säg att man får en kull på 6 överlevande ungar.. Och efter, vad är det... Typ 6 veckor som senast måste alla ungar vara i egna burar... Hur sjutton klarar hamsteruppfödarna sig? De måste ju nästan ha miljontalet burar :rofl: Speciellt eftersom många vägrar att sälja till djuraffär..

Man kan ju ha dem ihop könsvis (hanar med hanar och honor med honor) tills de blir helt könsmogna, och ibland även en kort period efter det. Men får man dem inte sålt tills dess de börjar träta, då blir det tufft! :D Speciellt om man får en kull på 10-11 ungar eller nåt sånt...

Okej.. :)
hört att det är väldigt noga med att man inte är så högljud när ungarna är små och sådär..
kan de hända nå att hon biter ihjäl ungarna och så för att man är in med handen och tar ut matskålen för att fylla?

går nog bra det här om vi gör det, men jag är ändå lite orolig. vill inte att nått ska gå fel.

Det beror på HUR högljudd... en uppfödare vet jag hade en hamsterbur med mamma (erfaren mamma iofs) och ungar i samma rum som en papegoja, det var INTE tyst, det vill jag lova. :rofl: Men de låg och sov som stockar ändå. Vanliga vardagsljud klarar de allt av. Vi har ju alltid dammsugit runt våra och så, men några större "musikspelare" är vi iofs inte, så det har de sluppit.

Och jag tror det ska vara en väldigt stressad hamster om hon har ihjäl ungarna för att man byter mat. Har aldrig hänt mig, har aldrig hört talas om det.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
743
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 166
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka