Sv: fixa köparna till hamsterbebisar
Ok, here we go.
De hamstersorter jag har erfarenhet av är guldhamster och rysk vintervit dvärghamster.
Dvärgisarna var avgjort lättare att avla på, i och med att de (nästan undantagslöst) kan bo tillsammans i par hane-hona. Jag har aldrig misslyckats med att sätta ihop ett par. Det underlättar ju aningens, eftersom man inte behöver hålla koll på exakt när honan brunstar. Hanen hjälper dessutom gärna till med ungarna, men om man inte tar bort honom från honan innan de föds så omparas hon garanterat på en gång när hon har fött. Och det är ju kanske inte precis det man vill alla gånger.
Med guldisar är det en annan sak. De vill inte bo tillsammans, och försöker man sammanföra två stycken (oavsett om det är hane-hona eller ej) så kan det sluta med att de har ihjäl varandra. Så här får man hålla ögonen öppna efter brunsttecken hos honan istället. Honan är brunstig ungefär var 4:e dygn, och då oftast på kvällen/natten eftersom de främst är nattdjur. Det håller bara i sig några timmar, så man får titta efter noga. Innan jag parade mina läste jag om just brunst och parning, och det stod överallt att man inte kunde ta miste om honan verkligen var brunstig. Jag tänkte att SÅ tydligt kan det väl inte synas, men det gjorde det. Det man märker är bland annat att honan kan bli rastlös. Hon är ”slemmig” runt könsdelarna, och det allra säkraste tecknet är att de ”fryser” när man stryker dem över bakdelen. Jag menar alltså att de stannar upp och blir helt stela, samt att de lyfter upp rumpan så svansen står rakt upp i vädret.
Då kan man sammanföra dem. Jag gjorde det antingen på en neutral plats (vilket förstås är att föredra) eller i hanens bur om den var hyfsat nystädad, och med alla saker bortplockade så jag kom åt dem. ALDRIG i honans bur. Min hane var iaf inte speciellt revirhävdande, utan uppskattade snarare sällskapet av en väldoftande hona.
OBS! Ha en handske eller nåt annat framme att skilja dem åt med, ifall det trots allt inte skulle fungera. De kan ryka ihop ordentligt, och snabbt går det. Lite pip och lama protester kan man möjligen låta passera, men verkar det som om de blir osams och börjar bitas på allvar är det bara att snabbt ta bort en av dem, annars kan det bli rejäla skador. Vid vårt första parningsförsök var honan förmodligen på väg UR brunsten när vi satte ner henne, och det var dessutom hanens första parning så han fattade nog inte riktigt hur det skulle gå till. Det hela slutade med att hon tröttnade på hans tafflande och vände sig om och lappade till honom ordentligt. Så det var bara att plocka bort henne och försöka en annan gång.
Om parningen tar sig är de dräktiga ca 16-17 dygn. Det brukar synas på dem i slutet, då putar magen lite åt alla håll, speciellt om det är en stor kull.
Lycka till, och som sagt - glöm inte att ha köpare klara innan!