Fitness häst med rutor på magen, gödningsstips mottages varmt.

annas_makeup

Trådstartare
Jag ger upp..... Hur får man en häst att behålla hullet som inte gillar lusernhack el pellets, soja, vetekli eller olja *SUCK* Ja vi tränar och är aktiva, maten verkar bara åka rätt igenom. Höet är dåligt värde gällande protein men hög energi, men ej hösilaget som hon har fri tillgång på har bra värden.
Hon får:
Morgon.
0,5 kg havre
1 kg korn
2 dl betfor som blöts upp
1 mått Kiselgur

Fritt hösilage i hagen (ute 8-18)

Kväll.
1 kg havre
1kg krossat korn
0.5 kg Mustang Musli
1.5 dl Röd Krafft Miner
3kg hö
0,5 kg Lusernhack

Hon ser ut som värsta fitnesshästen med rutor på magen, har någon tips. Vi har normala träningspass på en timme och blir lagomt svettig. Hästen är en Quarter av reiningmodell.
Tack på förhand.

Sv: Fitness häst med rutor på magen, gödningsstips mottages varmt.

Hej!
Det finns ett foder med väldigt högt proteinvärde - Hippo Alfa. Tror det var 135 sm rp och 10 mj per kg eller något i den stilen. Jag har inte provat det men det verkar bra. Jag hade problem med en tunn häst innan som i princip bara åt havre och ensilage! Någon dl lucern fick jag i henne bara. Hon får fortfarande 4.5 kg havre (matilda) per dag och är jättefin på det. Så du kan ju faktiskt prova att öka på rejält av den mat hon faktiskt gillar. Min häst blev både rundare och mer musklad av "havredieten".

Som sassiball rekomenderade; Hippo Alfa är enda chansen att hålla vårt kräsna fullblod i hull. Han får utöver det en skvätt betfor med c a 1 dl linfröolja. Nu börjar han se vettig ut.

Tack så mycket, jag ska köpa en säck hippo alfa och testa, olja kan jag ej ha för då bojkottar hon maten *suck*

Inte ens linfröolja i betfor?

Vissa påstår att det vitaminpreparatet som vi har nu (har glömt namnet) bidrar till att öka på massan på hästen.

Nej, det funkar ej. Provade foderjäst också men icke, har aldrig varit med om någon krångligare häst. Nu har jag ökat på havren och tagit bort muslin och då äter hon med lite mer glädje. Men hon äter inte upp allt på en gång utan varvar med hö och det är bra. Du kan ju titta på bilden under mitt namn så ser du hästen och formen. Funderar på att bland hippo alfa med havre och betfor.

krafft rehab innehåller större mängd aminosyror som hästar tar upp i tarmen än övriga kraftfoder dvs det behövs mindre mängd rehab för att hästen ska kunna tillgodogöra sig samma mängd näring som från annat kraftfoder med samma mängd smbrp & mj..

Hon har gått på det också, är mindre förtjust i stor pellets, vägrar äta krafft och lusernpellets, inte ens hacket. Hon gillar maten ett tag sedan verkar det som om hon tröttnar och vägrar äta. Hon har fritt hösilage i hagen och äter bara när det behövs verkar det som, inte för att det finns. Hästen är glad och arbetsvillig, het men under kontroll och har tydligen en sjutusan till förbränning

men som foderstaten är nu, gillar hon inte den eller börjar hon tunna ur? ser inte riktigt problemet med foderstaten?

:confused: Nja, hon gillar den sådär, äter inte upp allt utan sållar ur. Hon verkar gilla maten ett tag sedan tröttnar hon. Jag tycker att hon behöver lägga på hullet mer och bli mer rund om magen runt om, men det verkar som om maten bara passerar och att hon inte lägger på hullet. Nu är hon musklad och grov såklart i och med att hon är en quarter som tränas, men inte så hårt utan något borde fastna. Jag tycker att hon ser uppdragen ut och ger jag henne mer kraftfoder så orkar hon ej äta upp det. Hon är bara 147cm.

Min häst är precis likadan! Har börjat se vettig ut efter 2 år av gödning sedan vi köpte det magra skrället/staketet. Hon är jäkligt kräsen och jag har testat det mesta. Nu får hon:

Morgon: ca 1 kg KRAFFT Grund
ca 1/2 kg kross (75%korn, 25%havre)

Kväll: ca 1 1/2 kg KRAFFT Grund
ca 2 kg kross

Hon äter faktiskt upp nästan allting, ibland kan hon lämna ett par dl. kross. Men jag kan inte ge något flytande ihop med denna foderstat efterssom hon ratar allting som är uppblött. Skulle gärna vilja ge lite olja, linfrön och även smyga in lite extra tillskott, men det går hon inte med på. Foder hon ratar helt är: Hestekrafft, all müsli, lucern i alla dess former, betfor, "mjölig" pellets som lätt går sönder, allting som är blött...

Hon håller sig hyffsad på den foderstat hon står på nu, men är hela tiden på gränsen till för smal, så jag skulle gärna vilja se ett par extra kilon på henne. Ett foder hon gillar någorluna är Fibergi, men att betala en massa pengar för halm känns lite lönlöst när hon ändå går loss på halmen i boxen för fullt... Funderar på att prova att byta till Hippos foder efterssom deras pellets är mer "knapriga" än Krafften och jag tror att hon skulle gilla det mer, och kanske köpa fibergi för att kunna smyga in lite tillskott det redan klibbiga fodret...

Har du provat hippos pellets eller fibergi?

Krafft vägrar hon att äta och det fastnar i tänderna så pass att jag även varit till tandläkaren och kollat men det var inget. Hippo Alfa skall jag testa om jag ej får upp henne i hull på korn och havre. De foder jag har provat är under flera år men jag gillar ej att göra massa foderbyten. Är Hippo Alfa i smått eller stora pellets?

har du testat att blötlägga pellets fodret?

Har du provat lucern i små pellets, blötlagda lite grann?

Jag har lucern som är i 3-5mm i diameter pellets. Dessa äter tom min häst upp (han ratade betfor och havre under tiden han fick äta det). Dock ska de vara lite lätt blötlagda så det är som negerbollar i konstistensen...

Rapsolja och Krafft Groov får min häst för att behålla hullet. Funkar superbra, och har även kunnat gå över helt på Krafften (blir billigare), eftersom det är så varmt ute!

Lucernpellets från Krafft vägrar hon att äta, gäller fö allt pelleterat vare sig det är uppblött eller ej. Har du tips på en annan tillverkare som gör mindre lucernpellets så kan du väl pm:a mig.

Kraffts stora pellets känns rätt omoderna. Jag föredrar Kvarnbys som är mindre och ger bäst protein för pengarna.

Kvarnbyfoders använder jag. Utan melass och mest protein. Dessutom små pellets som i hett vatten är gröt på sekunder :D

Krafts lucern vägrade min också äta. Rehab däremot äter han men får inte för mig pga melasset...

Hon ser ut som värsta fitnesshästen med rutor på magen, har någon tips.

en liten parentes i tråden. vad tyder magrutorna på? Min häst har också två "magrutor" precis bakom sadelgjordsstaten. Först trodde jag har var svullen efter sitt kolikanfall, men en annan häst i stallet har också såna rutor, men han är smällfet. Och min häst var smällfet när jag fick honom, men har nu börjat bli ganska mager på sina ställen. Jag kände dessa rutor första gången för ca en vecka sedan, vad är det för något?!

Rutorna på magen menas med att hästen är väldigt vältränad och har mycket muskler överlag på hela kroppen, det som oroar mig är att hon inte går upp i vikt oavsett hur många kilo gorvfoder/kraftfoder hon får. Se bild under mitt användarnamn så ser man att hon inte är överviktig.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 163
Senast: MissMisty
·
H
Foder & Strö Jag har en foderhäst som rids ganska hårt 4-5 dagar i veckan (hoppning, markarbete, dressyr) sen så går han lugnt 1-2 dagar då ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 266
Senast: Jessica
·
O
Foder & Strö Min häst är periodvis så lös i magen. Just nu rinner det och det svider på stackarn. Han står mycket pga skada. Liten hage men skrittas...
Svar
11
· Visningar
2 101
Senast: Opi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka