fit-form vs Top-reiter bomlös!

S

snotra

Är lur på vilken som är bäst. Söker en bomlös till min lille krake som har väldigt kort sadelläge, är näst intill omöjligt att hitta en sadel som passar på längden. Tycker dessutom att hästen går mycket bättre när jag rider barbacka än med sadel så är nu därför inne på bomlöst.
Så vad tycker ni om Top-reitern och Fit-form sadeln?
Positivt resp. negativt!
Vill veta allt! :)

Hmm.. provade Fitform på min isis.. och visst ligger den bra och så, men jag tycker att det blir lite brett att sitta på och då kommer skänklarna ut ännu mer från kroppen(hästens). Jag upplevde att jag då fick för lite stöd och kontakt med skänklarna... Sen är Fitformen LÅNG tycker jag, iaf på en liten isis.. inte för att han skulle ta skada av det.. men jag tyckte det såg lite.. lustigt ut..
Top-Reitern är ju mer som en "vanlig" sadel, kort och med bossor. Bra stöd för benen. Den kan ev. vara svår för hästar med lite mer manke... även en islänning skulle kunna ha för mycket manke.. Då är Diddidynan mer uppbyggd = går mer fri från manken. Top-Reitern har ev lite smalare kanal än Diddidynan..

Så du skulle rekommendera diddi-dynan då? Själv vet jag ju absolut ingenting om bomlösa sadlar!
Har ju sett en del modeller, men jag känner mig väldigt osäker på vad som verkligen är bra för hästen. Vill ju ha något som ligger bra utan störa. Min komfort som ryttare får komma i andra hand, viktigaste är att pålle är nöjd :smirk:

Ja.. jag tycker nog att diddidynan är min favorit, men det är ju så individuellt... Både för häst och ryttare. Jag har en känsla av att Fitform-liknande bomlösa sadlar KAN ha en tendens att glida LITE i sidled, det tycker jag inte att sådana som TopReiter och Diddidynan gör lika mycket, men det beror ju också såklart på hur hästen ser ut och rör sig :)
Det bästa är väl att prova några olika innan man bestämmer sig... Det kan man också läsa om på den där sidan snart ;)

Hur kan man komma på att kalla något för Diddi-dynan :) - låter inte som ngn form av sadel....
Finns det någon hemsida och vade kostar de ung?

hittade nyss en ny bomlös som jag inte sett förut MR Hestar! Någon som testat den? Är ju betydligt billigare än Diddi-dynan, men den kanske är sämre? :confused:

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 163
Senast: lillamy73
·
Islandshäst Vad tycker vi om dem? Har googlat och sökt men inte hittat så mkt om dem. Är S-sadeln takformad mkt? Positivt? Negativt? Kommer...
Svar
3
· Visningar
1 978
Senast: Merope
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 189
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023