Jag har varit med om hästar där man missat fissurer, både av slarviga veterinärer men också av okunskap. Ett skräckexempel var en häst som var blockhalt, kollades på klinik men blev hemskicka 2 gånger om jag inte minns fel (böjdes och travades på kliniken!). Men på min uppmaning skickades hästen till en annan klinik där det uppdagades att det var en fissur (som faktiskt syntes på de första bilderna från klinik 1, men där veterinären stirrat sig blind på annat). Då klinik 2 inte hade möjlighet för uppstallning och hästen bodde typ 40 mil bort så stallades den upp på mitt jobb (djursjukhus). 6 veckors strikt boxvila och med uppföljning i form av röntgen. Sedan hemfärd och sakta igångsättning, drygt ett halvår senare tävlar hästen och plockar placeringar i hoppning.
Jag tycker inte du ska avliva direkt, ett alternativ beroende på vart du bor är faktiskt att ställa den på djursjukhus. Då har den sällskap inne dygnet runt och människor som kan pyssla och se till den. Många hästar finner sig i situationen ofattbart fort, trots full tävlingskondition och högt blod/lättstressade. Det kan hända att det enbart behövs en korta tid i och med veterinären nu sett att det börjat läka ihop? Se till att en duktig veterinär kikar på bilderna, skicka gärna till större klinik som är duktig på röntgenbilder. Självklart känner du din häst bäst, men se till att få kött på benen innan det beslutas om något