Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hade en häst som fick en fissur i ett skenben fram på hösten som 4 åring. Ordinerades boxvila 6-8 veckor, det gick inte att ha honom på box så det blev mindre hage tillsammans med kompis och hösilagebal. Han fick lugnande i samband med utsläpp så att allt gick lugnt tillväga. Hästen är helt återställd och har efter detta gått internationella unghästklasser som 5 och 6 åring.Tack! Min var blockhalt även i skritt första dagen, men stödjade på benet ändå.
Vänter i spänning på utlåtande från klinikarna...
Mycket interessant att läsa om era erfarenheter!
Pratade på telefon igår med "min" klinikveterinär, han var lite mindre positiv än distriktaren som tog bilderna. Tydligen är det ett löst fragment vid fissuren, som distriktaren missat. Så om det inte läker ihop av sig själv så måste man operera, vilket innebär en ganska stor risk för att skadan kan förvärrast vid uppvakningen....
Vänter fortfarande på utlåtande från klinik nr. 2, senn blir det att kontakta mitt försäkringsbolag för att kolla om dom täcker en eventuell operation.
Det är nog svårt, egentligen borde dom ju isåfall råda till röntgen varje gång hästen haltar då det ju faktiskt alltid kan vara någon form av spricka. Nästan alla jag vet om som tar ut veterinär oavsett problem har fått rådet att vila hästen och ev smärtstillande i nån vecka och sen gå vidare om det inte går över.Jag funderar faktisk lite på om det går att kräva någon form av skadestånd från den första veterinären som kollade på hästen, i och med att han avrådde mig från att röntga som jag ville göra direkt, och istället bara gav honom smärtstillande och sa åt oss att motionera lite lugnt? Då det är mycket möjligt att skadan förvärrats av detta...
Kan eventuelt försäkringsbolaget kräva regress från honom? Han lär ju förhoppningsvis ha försäkring som täcker sådant...?
Jag funderar faktisk lite på om det går att kräva någon form av skadestånd från den första veterinären som kollade på hästen, i och med att han avrådde mig från att röntga som jag ville göra direkt, och istället bara gav honom smärtstillande och sa åt oss att motionera lite lugnt? Då det är mycket möjligt att skadan förvärrats av detta...
Kan eventuelt försäkringsbolaget kräva regress från honom? Han lär ju förhoppningsvis ha försäkring som täcker sådant...?