Sv: Fiskleverolja till häst?
Jag måste fråga vet igen. Blir nu osäker vilket det var.
Anledningen till att vet rekommenderade detta är att min häst har fått diagnosen Aterom vid sadelgjorden, det ska tydligen vara bra för hudcellernas återuppbyggnad?
Detta är en veterinärmedicinsk fråga som ligger utanför mitt kompetensområde. Men om man kollar på Atheroma på Wikipedia så säger man följande om behandling:
http://en.wikipedia.org/wiki/Atheroma#Treatment
“Many approaches have been promoted as methods to reduce atheroma progression:
* reducing or eliminating one's consumption of foods which contain saturated fat and LDL cholesterol found in animal products;
* eating a diet of raw fruits, vegetables, nuts, beans, berries, and grains;
* consuming foods containing omega-3 fatty acids such as fish, fish-derived supplements, as well as flax seed oil, borage oil, and other non-animal-based oils;
* abdominal fat reduction;
* aerobic exercise;
* inhibitors of the cholesterol synthesis (known as statins);
* low normal blood glucose levels (glycosylated hemoglobin, also called HbA1c);
* micronutrient (multivitamin, potassium, and magnesium) consumption”
Behandlingen avser visserligen människor men det mesta är säkerligen tillämpbart även för hästar. Bl.a. rekommenderar man intag av foder som innehåller omega-3 fettsyror som t.ex. fisk, tillskott baserade på fisk liksom linfröolja, olja från gurkört och andra icke animaliska oljor.
Var det verkligen fiskleverolja som veterinären rekommenderade? Fiskleverolja ska man överhuvudtaget inte ge till häst. Däremot kan man som sagt ge fiskolja.
Fiskleverolja innehåller höga halter A-vitamin något som hästens naturliga foder saknar. Vitamin A är en fettlöslig vitamin som accumuleras i kroppen vid ett överintag och kan orsaka förgiftning. Dessutom är levern hos fiskar en plats där gifter i havet såsom tungmetaller, dioxiner och PCB ansamlas. Dessa föroreningar hamnar sedan i fiskleveroljan.
Fiskleverolja innehåller dessutom endast ca. 20% omega-3 medan fiskolja innehåller ca. 30 – 35% omega-3.
Jag ger ju nu kallpressad linfröolja som också innehåller Omega 3.
Kan man ge hela linfrön istället för kallpressad linfröolja? Vad är skillnaden? Jag antar att det är billigare med en säck linfrö ist för en dunk linfröolja? Eller?
Hela linfrö ska du nog inte ge. Det finns risk för att hästen inte tuggar fröna ordentligt och då hamnar dom i träcken. Du kan däremot ge mald linfrö istället men detta kräver lite insikt.
Linfrö innehåller två komponenter (cyanogena glykosider och enzymet betaglykosidas) som kan bilda vätecyanid om dom kommer i kontakt med varandra och har tillgång till väte. Enzymet finns dock i fröets skal och glykosiderna innuti fröet. Maler man linfrö så kan enzymet komma i kontakt med glykosiderna men så länge som man inte tillför vatten bildas ingen vätecyanid. Ger man mald linfrö torrt så är det ingen risk för att vätecyanid bildas.