Fiskleverolja till häst?

L

loka75

Hej

Jag fick rekommenderat av min veterinär att jag ska ge min häst fiskleverolja? Det är för omega 3 fetterna som jag trodde fanns i kallpressad linfröolja som jag har gett henne.

Nån mer somger detta?

Tacksam för synpunkter....

Med vänlig hälsning,
L

Sv: Fiskleverolja till häst?

Ja linfröolja innehåller ca 65 % omega 3 medan fiskleverolja endast innehåller 25-30 % av omega 3. Så jag förstår inte riktigt tanken nu.:confused:

jag har hört det rekommenderas tidigare också, men skulle själv inte ge min häst animaliskt foder över huvudtaget. De är gräsätare...

Fiskolja innehåller mer Omega-3 än fiskleverolja. Hur mycket mer vet jag ej.

Jag hade nog oxå hållt mig till kallpressad linfröolja till hästen.

Har hästen brist på Omega 3?

Jag skulle inte ge en animalisk produkt till en gräsätare...

Fiskolja innehåller de långkedjiga omega-3 fettsyrorna EPA och DHA vilket förmodligen är de omega-3 fettsyror som kroppen behöver. Vissa växter som t.ex. linfrö innehåller en annan form av omega-3 fettsyror, ALA, som har något kortare kedjelängd (färre kolatomer).

Kroppen kan omvandla ALA till DHA men hos människor är denna omvandling inte särskilt effektiv. Studier tyder på att endast ca. 15% av ALA omvandlas till DHA. Därför brukar man rekommendera fiskolja till människor och hundar.

Om hästar är bättre på att omvandla ALA till DHA vet man inte eftersom detta inte har studerats. Hästens naturliga foder, dvs. gräs, innehåller dock ALA och inte EPA eller DHA.

Det finns försök gjorda med fiskolja till hästar som visar rätt goda resultat. Dock finns endast jämförelse mellan fiskolja och vegetabiliska oljor som innehåller höga halter omega-6, dvs. ingen jämförelse med linfröolja som jag känner till.

Jag skulle dock inte heller ge min häst fiskolja av samma anledning som övriga som har kommenterat här. Jag ger min häst mald linfrö och linfröolja.

Hej

Jag måste fråga vet igen. Blir nu osäker vilket det var.

Anledningen till att vet rekommenderade detta är att min häst har fått diagnosen Aterom vid sadelgjorden, det ska tydligen vara bra för hudcellernas återuppbyggnad?

Jag ger ju nu kallpressad linfröolja som också innehåller Omega 3.

Kan man ge hela linfrön istället för kallpressad linfröolja? Vad är skillnaden? Jag antar att det är billigare med en säck linfrö ist för en dunk linfröolja? Eller?

Med vänlig hälsning,

Tyvärr funkar det inte att ge hela linfrön till hästen om det är Omgega-3 du är ute efter.

Linfrön måste stöpas innan du kan ge hästen och Omega-3 förstörs av uppvärmningen.

Jag måste fråga vet igen. Blir nu osäker vilket det var.

Anledningen till att vet rekommenderade detta är att min häst har fått diagnosen Aterom vid sadelgjorden, det ska tydligen vara bra för hudcellernas återuppbyggnad?

Detta är en veterinärmedicinsk fråga som ligger utanför mitt kompetensområde. Men om man kollar på Atheroma på Wikipedia så säger man följande om behandling:

http://en.wikipedia.org/wiki/Atheroma#Treatment

“Many approaches have been promoted as methods to reduce atheroma progression:

* reducing or eliminating one's consumption of foods which contain saturated fat and LDL cholesterol found in animal products;
* eating a diet of raw fruits, vegetables, nuts, beans, berries, and grains;
* consuming foods containing omega-3 fatty acids such as fish, fish-derived supplements, as well as flax seed oil, borage oil, and other non-animal-based oils;
* abdominal fat reduction;
* aerobic exercise;
* inhibitors of the cholesterol synthesis (known as statins);
* low normal blood glucose levels (glycosylated hemoglobin, also called HbA1c);
* micronutrient (multivitamin, potassium, and magnesium) consumption”

Behandlingen avser visserligen människor men det mesta är säkerligen tillämpbart även för hästar. Bl.a. rekommenderar man intag av foder som innehåller omega-3 fettsyror som t.ex. fisk, tillskott baserade på fisk liksom linfröolja, olja från gurkört och andra icke animaliska oljor.

Var det verkligen fiskleverolja som veterinären rekommenderade? Fiskleverolja ska man överhuvudtaget inte ge till häst. Däremot kan man som sagt ge fiskolja.

Fiskleverolja innehåller höga halter A-vitamin något som hästens naturliga foder saknar. Vitamin A är en fettlöslig vitamin som accumuleras i kroppen vid ett överintag och kan orsaka förgiftning. Dessutom är levern hos fiskar en plats där gifter i havet såsom tungmetaller, dioxiner och PCB ansamlas. Dessa föroreningar hamnar sedan i fiskleveroljan.

Fiskleverolja innehåller dessutom endast ca. 20% omega-3 medan fiskolja innehåller ca. 30 – 35% omega-3.

Jag ger ju nu kallpressad linfröolja som också innehåller Omega 3.

Kan man ge hela linfrön istället för kallpressad linfröolja? Vad är skillnaden? Jag antar att det är billigare med en säck linfrö ist för en dunk linfröolja? Eller?

Hela linfrö ska du nog inte ge. Det finns risk för att hästen inte tuggar fröna ordentligt och då hamnar dom i träcken. Du kan däremot ge mald linfrö istället men detta kräver lite insikt.

Linfrö innehåller två komponenter (cyanogena glykosider och enzymet betaglykosidas) som kan bilda vätecyanid om dom kommer i kontakt med varandra och har tillgång till väte. Enzymet finns dock i fröets skal och glykosiderna innuti fröet. Maler man linfrö så kan enzymet komma i kontakt med glykosiderna men så länge som man inte tillför vatten bildas ingen vätecyanid. Ger man mald linfrö torrt så är det ingen risk för att vätecyanid bildas.

Hästar naturliga foder innehåller A-vitamin men inte retinol som är den form som finns i fisklever.
PL

Hästar naturliga foder innehåller A-vitamin men inte retinol som är den form som finns i fisklever.
PL

Gräs och hö som är hästens naturliga foder innehåller inte A-vitamin de innehåller beta-karoten som hästen kan omvandla till A-vitamin (detta sker i hästens tarmkanal). Fördelen med beta-karoten är att hästen endast omvandlar den mängd den behöver för att täcka sitt behov av vitamin A. Det finns således ingen risk för överupptag och A-vitaminförgiftning.

Detta hindrar dock inte foderproducenter från att använda retinol i sina vitaminprodukter.

Du har rätt men samtidigt är det en definitionsfråga. Livsmedelsverket tex räknar karoten som A vitamin. Likaså räknas karoten som A vitamin när man räknar på grovfoder.
PL

Hej och tack för intressanta svar.

En del häller på kokande vatten på hela linfrön så att det sväller innan man ger det men finns inte omega 3 i hela linfrön alltså? Det var jubra att jag fick veta det :)

Jag köpte en 2,5 liters dunk kallpressad linfröolja för 238 kr. Kan man komma undan billigare? Förslag?

Med vänlig hälsning, L

Jag är tveksam till hur bra hästar klarar av att ta hand om o ta upp näringen från hela linfrön.
Ett alternativ till kallpressad linfröolja är rapsolja for 15 kr litern men då får du ge mer.
PL

Rapsoljan är väl giftig i stor mängd? Har jag hört nånstans.

Tyvärr funkar det inte att ge hela linfrön till hästen om det är Omgega-3 du är ute efter.

Linfrön måste stöpas innan du kan ge hästen och Omega-3 förstörs av uppvärmningen.

äntligen tack för svaret om det! har frågat i flera oljetrådar och linfrötrådar men inte fått något svar... :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 088
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 498
Senast: nexxa
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 050
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia
  • Stillsam sysselsättning?