Fiskallergi? o kyckling o skinka...

kisse

Trådstartare
Min 2-åring kaskadspyr av fisk. Vi har provat kokt lax, rökt lax, fiskpinnar. (hon har dock tidigare ätit torsk och alaska pollockfileer eller vad de heter). Det har hållt på sedan ca 1 års ålder. Barnmatsbuskar med fisk i gick bra, men hon åt bara barnmat till 6-7 månaders ålder. (Kräftor gick bra på kräftskivan i höstas!)

Nu har hon även börjat kräkas av skinka (vissa märken) och kyckling (färdiggrillad köpt i butik, samt vissa märken frysta fileer som vi gör iordning själva).

BVC gav rådet att undvika det hon kräks av i "ett par år" och sedan prova igen, då allergier kan växa bort. Detta var när det bara var fisk hon kräktes av...

Nu har vi i alla fall ruttnat på att inte veta vad det beror på och misstänker såklart att det inte är fisken/skinkan/kycklingen i sig utan skit de stoppar i maten. Vi har varit på BVC och tagit prover för att se ev allergi mot fisk, men de sa att de inte kunde testa för skinka mm då det kunde vara så olika tillsatser.

Någon som har tips? På mat som innehåller mindre tillsatser? Någon bra mottagning i stockholmstrakten som vet vad de pysslar med? Liknande erfarenheter? Stackarn har precis fyllt 2 och kan själv tala om att hon tål inte ditten o datten, hon kan till o med tala om att "nu har jag kräkts klart, nu vill jag ha välling" (som hon får behålla utan problem, med tanke på fullkornsvälling som kanske kan vara lite kraftigt för en känslig mage).

Hon börjar kaskadspy, 30 sek-3 min efter att hon fått i sig vad det nu är (vilket BVC menar inte har med allergi att göra, för magen hinner inte reagera så snabbt, de tror att det är konsistensen, men varför funkar viss skinka och annan inte? Lika så med kyckling?)

Sv: Fiskallergi? o kyckling o skinka...

Jag skulle satsa på älgkött. Har ett par ytligt bekanta som hade otroliga problem med sin dotters matallergier (det gick heller inte att exakt fastställa vad hon reagerade mot, det var liksom mat överhuvudtaget). Hon levde ett par år på älgkött och (hemmaodlad) potatis och sedan slussade de lååångsamt in annan mat.

När det gäller olika sorters skinka så kan jag tänka mig att man bör satsa på helmuskelskinka. Källarrökt skinka vet jag ska vara sådan (jag äter den ofta till pålägg) men jag har ingen aning om den innehåller tillsatser men det förmodar jag...

Senast ändrad:
Sv: Fiskallergi? o kyckling o skinka...

Viltkött och hemslaktat kött har inte några skumma tillsatser i sig och ex.vis hemmauppfödd kyckling har en helt annan textur på köttet än monstren som går att köpa i butik, så det går ju att prova med sådant och se om det kommer upp eller inte.

Likadant med fisk. Är den uppfiskad själv vet man vad som finns där och vad som inte finns där.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka