fisk -hur ofta?

Milosari

Trådstartare
tja, rubriken säger väl allt. hur ofta är det lämpligt att ge rå fisk (lax, har varit fryst)? jag får spill från jobbet och hundarna tycker att det är supersmaskigt.

Sv: fisk -hur ofta?

Det är bättre om du kokar fisken först å låter den svalna å ser ger du hunden, men det är nyttiga oljer i fisk som är bra för hundar :idea:

eftersom det kan finnas bakterier i rått fisk kött som inte är bra för hundar av vad jag har hört

Fisk kan innehålla höga halter av tungmetaller som inte är hälsosamt. Fisken har ett mineralvärde som är rätt så högt och kan leda till struvit (kristaller i urinen).
Rå fisk är särskilt dåligt eftersom den hämmar upptaget av en b-vitamin (thiamin) vilket på sikt i värsta fall kan leda till hjärtsjukdom och förlamning. Kokar man fisken förstörs det skadliga ämnet.
I Rå fisk är det heller inte ovanligt med parasiter.
Dessutom innehåller fiskkött för lite E-vitamin i förhållande till mängden fleromättade fettsyror.

Senast ändrad:

Gnist skrev:
Fisk kan innehålla höga halter av tungmetaller som inte är hälsosamt. Fisken har ett mineralvärde som är rätt så högt och kan leda till struvit (kristaller i urinen).
Rå fisk är särskilt dåligt eftersom den hämmar upptaget av en b-vitamin (thiamin) vilket på sikt i värsta fall kan leda till hjärtsjukdom och förlamning. Kokar man fisken förstörs det skadliga ämnet.
I Rå fisk är det heller inte ovanligt med parasiter.
Dessutom innehåller fiskkött för lite E-vitamin i förhållande till mängden fleromättade fettsyror.
:bow: :bow: :bow: du kunde förklara det jag inte riktigt kom ihåg till 100%

Den enda fisken jag vet är ok att ge rå är strömming. Alla andra ska ges tillagade!

anledningen till att jag fryser fisken är för att ev parasiter ska dö. denna lax kan även gravida äta rå. alltså borde den inte vara farlig för hundar.

det är norsk odlad lax och den ska så vitt jag vet inte innehålla särskilt mycket tungmetaller. dessa försvinner inte heller vid kokning. mängden de får är 100-150 g/hund ca 2 dagar i veckan, alltså mindre än vad jag äter (jag äter ca 150 g 4-5 dagar i veckan, mest tillagat men även rått).

det där med vitaminerna köper jag dock. bör man tillsätta E och B vitamin om man ger fisk? eller är det ok om fisken är tillagad?

men huvudfrågan har jag fortfarande inte fått svar på. hur ofta är det lämpligt att ge fisk?

2-3 gånger i veckan ger jag fisk, lax är favorit hos mina hundar. Som du säger behöver man inte oroa sig för parasiter om fisken varit fryst. Det där med att rå fisk hämmar upptaget av b-vitamin har jag inte hört innan, det måste jag kolla upp!

1 ggr/veckan bör väl iaf gå bra och jag skulle ge tillskott av både E- och B-vitamin.

Men att ge rå lax måste ju ändå vara strålande, jag ger ju kallpressad laxolja till mina katter för Omega 3-fettsyrorna.

ja, jag menar det! laxolja kan man köpa i de flesta djuraffärer och den är sannerligen inte billig! här får jag samma fetter alldeles gratis.

var är PL när man behöver honom?

Jag har ofta gett mina hundar rå fisk men skulle inte rekomendera det som huvudföda för någon längre tid. Hur ofta man kan ge måttliga mängder kan jag tyvärr inte svara på.
PL

Jag skulle förtydligat mig ser jag... ;) När jag skrev 2-3 gånger i veckan menar jag inte hela mål, utan istället för köttdelen. Det vill säga 25% av vad jag ger totalt under dan, nån gång lite mer beroende på vad det är för fisk. Totalt på en vecka blir det 300-450 gram åt en 35 kilos hund.

Tillägg: Och ska jag vara ärlig så blir det ofta bara en gång/vecka, beroende på fisktillgång. Då ger jag fiskolja som tillskott istället.

Har du den fryst hemma också? Då kan du ju spara det till värsta lagret ju :p Finns det inget tips på BARF-sidor hur mycket fisk man ska ge?

det är nog JAG som ska vara tydligare tror jag ;). naturligtvis menade jag istället för köttdelen! eftersom jag ger ca 150 g per gång och hund så är vi uppe i samma mängd.

jag får hur mycket som helst! det blir 3-4 kg spill i veckan men det mesta slängs såklart. jag tar med mig något halvkilo åt gången och fryser in i portioner. jag har inte kollat några barfsidor. förslag på några bra?

Nope inga förslag faktiskt... Man kommer alltid till samma när man söker känns det som :angel: Jag fick förresten en matmixer i julklapp! Men jag har inte riktigt ork till att läsa in mig på det där. Men en dag kanske så...

Jepp håller med och sen ska man akta sig för benen i fisken så inte hunden får dem i halsen eller att det blir förstoppning i tarmarna.

Liknande trådar

Övr. Katt Nästan all kattmat innehållet fisk. I majoriteten av barnböcker/filmer är det fisk som ges till katter. Pekböcker har ofta att man ska...
Svar
8
· Visningar
836
Senast: ufot
·
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
983
Senast: bobbbo
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Lyan
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 651
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.