Firar de små segrarna.

Jag åkte till affären idag då jag bl.a. behövde bröd. Brödet kostade över 40 kronor. Inte kul, tyckte jag. I stället köpte jag jäst och mjöl.

När jag kom hem bakade jag två brödlimpor. Sen lagade jag en linssoppa. Billig mat. Men min mage blev inte glad. Jag vet inte varför magen reagerade, men hoppas att jag ändå kan äta av maten framöver. Jag är ändå rätt nöjd med vad jag lyckats med idag.
20221016_151312.webp

Åh, skulle också behöva baka bröd. Det är ju så himla gott med hembakat.
Och så grymt dyrt med bröd nu.

Har ett superenkelt recept på frallor jag gör till frukosten ibland, men även det var ett tag sen nu.

Häftigt! För mig är all form av bakning (typ matpaj undantaget) är svart magi. Önskar att jag också kunde laga mat!
Våga prova! Det svåraste med bakning är att komma igång. Idag hade jag för mycket mjöl i degen så det blev hårt att knåda, men det blev fullt ätbara bröd i alla fall.

Jag kan egentligen varken laga mat eller baka men klarar av att följa ett recept. Eller ja, färssås har jag lärt mig utantill.

Våga prova! Det svåraste med bakning är att komma igång. Idag hade jag för mycket mjöl i degen så det blev hårt att knåda, men det blev fullt ätbara bröd i alla fall.

Jag kan egentligen varken laga mat eller baka men klarar av att följa ett recept. Eller ja, färssås har jag lärt mig utantill.
Jag tror det är där jag fallerar, jag klarar inte av att följa ett recept utan jag bara höftar och känner efter. Det funkar för mig i matlagning, men bakning känns lite mer som kemi! Men jag får göra som du och bara våga prova (och faktiskt hålla mig till receptet, haha!) :)

Jag tror det är där jag fallerar, jag klarar inte av att följa ett recept utan jag bara höftar och känner efter. Det funkar för mig i matlagning, men bakning känns lite mer som kemi! Men jag får göra som du och bara våga prova (och faktiskt hålla mig till receptet, haha!) :)
Just brödbak (och alla jäsdegar) tycker jag handlar BÅDE om att följa recept OCH att höfta/känna efter :) ! Jäsdeger är rätt lynniga, och jag svär att man vissa dagar t.ex. behöver mindre mängd mjöl än andra dagar, trots man använder samma mängd vätska... :nailbiting:

Just brödbak (och alla jäsdegar) tycker jag handlar BÅDE om att följa recept OCH att höfta/känna efter :) ! Jäsdeger är rätt lynniga, och jag svär att man vissa dagar t.ex. behöver mindre mängd mjöl än andra dagar, trots man använder samma mängd vätska... :nailbiting:
Det stämmer faktiskt, så därför ska man aldrig hälla i allt mjöl på en gång.

Har också börjat baka (skaffade en billig köksassistent från Lidl att börja med).
En våg att väga upp mjölet i stället för att mäta är guld värd när man bakar.

Bra jobbat!

Bröd är ju så dyrt numer, så önskar att jag också kunde hitta lite inspiration till att baka. Förstått att det finns bröd man inte behöver knåda, det skulle nog passa mig. 🙂

Åh när jag pluggade hade jag ett recept med få ingredienser (vill minnas att det bara var jäst, mjöl, vatten, salt och en liten skvätt olivolja. Sedan brukade jag lyxa till det med lite solroskärnor i ibland) där man bara rörde ihop degen lätt och sen hällde man ut det i långpanna efter jäsning. Och det blev så himla gott!

Receptet är borttappat för längesen och jag har försökt återskapa det men aldrig riktigt lyckats. :cry: Alltså det blir ett bröd och det blir helt okej, men inte sådär fantastiskt gott som jag minns att det var. (alternativt så romantiserar jag det där brödet aningen för mycket...😅)

Tack! Brukar du äta det med smör eller bara som det är?

Och tror du det blir stor skillnad med vanligt socker istället för farin? Jag brukar inte använda farinsocker till något annat så det är risk att det blir stående
Äter det som det är. Tror det blir rätt stor skillnad med annat socker. Är ju en annan smak på farinsocker. Men testa! 🙂
Brukar förresten dubbla mängden kryddor och ha inne i ugnen bara 45 minuter.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 381
Senast: Magiana
·
Träning Har haft uppe en tråd för ett bra tag sedan ang. mitt sto och en del funderingar runt henne. Behöver nog lite råd över vad jag ska göra...
Svar
4
· Visningar
1 037
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Olja till häst ?