Fint väder - ingen som kan plasta hösilaget

L

Lampi

Så nu ska vädret vara fint fram t.o.m. Onsdag men hittar ingen som kan plasta. När jag ringde till maskinstationerna var alla är redan fullbokade på Onsdag. Vem kunde tro att det skulle kunna gå och köra på fälten igår kväll efter allt regn vi har haft. Undrar när jag kommer att få in skörden i år. På Tisdag kunde en plasta men tror inte att det hinner torka i tid till det, bara ca 15 grader så då är det väl bättre och vänta. :cry:Det är alltför stressigt att vara hösilage bonde.
 
Sv: Fint väder - ingen som kan plasta hösilaget

Om det är soligt och du bredsprider grödan så kan du lyckas få det tillräcklig torrt, i synnerhet om det blåser lite, även utan att det är jättevarmt.
Det kanske inte blir några 70% ts men kanske tillräckligt för att plasta.

Med slåtterkross så torkar det ju bra om du har bredspriden gröda, en del slåtterkrossar kan bredsprida direkt vid "huggningen".

Sen är det ju bara att stränga varsamt direkt innan pressningen.

De faktorer som är mest avgörande för torkningen är 1. hur mycket sol det är 2. hur mycket det blåser 3. hur grödan är utspridd (eller avsaknad av spridning)... värmen har inte så stor betydelse som man skulle kunna tro.

Du kanske ska överväga att köpa begagnat ? Idag kan man få tag i rundbalspressar för 20 - 50 tusen, i synnerhet om man är beredd att köpa en äldre press med snören istället för garn så kan man få den billigt.

Äldre 3-punktsmonterade plastare kan man också hitta för en 20-30 000.

Det kan ju vara värt det om man ska slippa gråa hårstrån i förtid... och tar man 15 ton ts eller mer varje år så är ju den investeringen betald inom avskrivningstiden på 5 år.
 
Sv: Fint väder - ingen som kan plasta hösilaget

Gråa hår och migrän är vad jag får. Har tittat på olika prognoser för de kommande 2 veckorna och det ser ut som lite regn mest hela tiden.

Nu är det ju för sent att hugga för att få det torrt till på tisdag. Skulle huggt igår kväll i så fall. Ahhhh, vad trött och irriterad jag blir.

Har tittat på internet på kombipressar och de som ser hyfsade ut ligger på ca 200.000:-. Då får man ju köra till andra också för att få ekonomi i det hela. Men tänk så skönt det hade varit och haft sin egen.
 
Sv: Fint väder - ingen som kan plasta hösilaget

Måste du ha en kombipress då ?

Fördelen med att köpa billigare press + plastare är att man får lägre kapitalkostnader och därför inte är lika beroende av att ta externa körningar för att få ekonomin att gå ihop.

Det bästa är ju om man kan få rimlig pay-off-tid på sin egen mark och bara tar externa körningar som "grädde på moset".

En plastare är inte särskilt effektkrävande så för ca 100 000 så kan man få tag i press + plastare + 2-hjulsdriven traktor utan lastare (om dom är på 70-90 hk så tycker villaägarna att dom är för stora och utan lastare blir dom då j-billiga, utom BM 650 då som oskäligt dyr...) för att driva plastaren.

Detta blir ju ett billigare alternativ jmf med kombipressen.

Jag pratade med en som hade maskinstation och den här tiden på året så hade han aldrig mobilen ens påslagen - han ville ha lite privatliv utan alla desperata som ringer och vill in fodret :grin:
Så det kan vara nog så stressande att vara jätte beroende av externa körningar...
 
Sv: Fint väder - ingen som kan plasta hösilaget

Har en ny traktor (1 år gammal) och all annan utrustning för att sköta skörden. Jag spenderar ju ändå ca 35.000:- (ca 250 storbalar) om året för att plasta så det kanske kan löna sig. Ska sätta mig in i de olika maskinerna efter denna skörden och se vad det finns på marknaden. Hade varit såååå skönt och kunna göra allt själv och inte vara beroende av någon annan över huvudtaget.
 
Sv: Fint väder - ingen som kan plasta hösilaget

Jag pratade med en som hade maskinstation och den här tiden på året så hade han aldrig mobilen ens påslagen - han ville ha lite privatliv utan alla desperata som ringer och vill in fodret :grin:
Så det kan vara nog så stressande att vara jätte beroende av externa körningar...

Hrm var i landet bor du?
Här funkar det så att våra kunder ringer till oss, kan inte vi så kollar vi med våra kollegor (konkurrenter) om de hinner. I stort sett får alla någorlunda pressat i tid. Dock har hästfolk generellt inte alls samma framförhållning som kobönder. :angel:
Att inte ha mobilen på låter märkligt för oss. Någon av oss svarar alltid så kunden får besked om och när vi kan komma.
 
Sv: Fint väder - ingen som kan plasta hösilaget

Ett tips kolla in väderprognoserna för nästa vecka....... Vi har redan idag beställt huggning måndag press/plast torsdag. Går ju att avboka om det inte blir som prognosen ser ut idag. Men det gäller nog att vara på hugget i tid för att få de dagar man vill ha när alla ligger på och vill ta i de små luckor som visar sig.
 
Sv: Fint väder - ingen som kan plasta hösilaget

Har faktiskt också precis kollat vädret för nästa vecka och har samma tanke som du. Hugga på Måndag och plasta på Torsdag. Tänkte precis ringa till honom (pressaren) så att man är ute i god tid.

Ser ut att kunna blir ca 23 grader nästa vecka och kanske 27 grader om 2 veckor. Lite väl långsiktig prognos för de brukar ju ha svårt att spå vädret för bara några dagar framåt men det ska väl bli bättre i alla fall.
 
Sv: Fint väder - ingen som kan plasta hösilaget

Nu har jag pratat med plastaren och är inbokad till nästa vecka Torsdag. Hittade en ny väder hemsida

www.klart.se och det står att John Pohlman är chefsmeteorolog så då måste det ju stämma till 100%. Visst!
 
Sv: Fint väder - ingen som kan plasta hösilaget

Apropå vädersida på nätet; Jag använder alltid www.yr.no då den brukar stämma nästan exakt på graden här. Bara att söka på din ort så kommer det upp (även om du inte bor i Norge)
Älskar den sidan och ville bara tipsa :)
 
Sv: Fint väder - ingen som kan plasta hösilaget

Tack, ännu en bra sida. 3 sidor som nu säger att det ska bli bra väder Mån-Tor nästa vecka.
 
Sv: Fint väder - ingen som kan plasta hösilaget

Lite nyfiken - vad får ni för TS om ni hugger på måndag och plastar in tre dygn senare?

De senaste två åren har vi pga extremt vackert väder (25-30 grader) fått 78-80% TS och då har vi haft det liggande två dygn ganska precis utan att röra det.
 
Sv: Fint väder - ingen som kan plasta hösilaget

Jag har en trumslåtter, ej kross.

1a skörden förra året. Högg sent på söndagskvällen, spredde ut på måndagen och strängade på tisdagen. Plastade direkt på morgonen på onsdagen och då blev det 64% TS.

2a skörden. Samma sak som ovan men rörde i det en gång och då blev det 72% TS. Blev himla bra och alla balarna har varit perfekta.

Det beror på från år till år. Hur mycket det har regnat, hur varmt och hur tjockt det är etc. Förra året var så extremt torrt när vi högg 1a skörden och det var inte så tjockt som i år.
 
Sv: Fint väder - ingen som kan plasta hösilaget

Ett tips kolla in väderprognoserna för nästa vecka....... Vi har redan idag beställt huggning måndag press/plast torsdag. Går ju att avboka om det inte blir som prognosen ser ut idag. Men det gäller nog att vara på hugget i tid för att få de dagar man vill ha när alla ligger på och vill ta i de små luckor som visar sig.

Har kollat alla prognoserna och det ser ut som om vi (jag ska också hugga på måndag och plasta torsdag) äntligen ska få in vårt gräs. Hoppas nu det håller i sig.
 
Sv: Fint väder - ingen som kan plasta hösilaget

Ja det ser bara mer och mer lovande ut, ser ju tom ut att bli bättre väder än de lovat innan. Har tom börjat sitta och klura på om man inte tom borde kunna få in lite torrhö även fredagen har ju lika fin prognos. I ett par av våra sommarhagar (insådda vallar som efterbetas) så börjar gräset bli ganska skirt och är inte alls så tjockt i dem, borde ju nästan gå att få det helt torrt på fältet om det blir som de lovar med 5 dagar solsken 22 grader och 5 s vind med vändning en gång om dagen, så borde det väl bli helt torrt om man gör det i de hagarna. Hade varit super att ha en del torra balar att fodra med på sommaren då jag har ett par tävlingshästar som står på stall även på sommaren.
 
Sv: Fint väder - ingen som kan plasta hösilaget

Jag har också tänkt att ta några balar torrhö i beteshagarna för jag har alldeles för mycket gräs för att de ska hinna beta allt.
 
Sv: Fint väder - ingen som kan plasta hösilaget

Nu ligger allt hugget på vallarna, hade vissa diskutioner om den nysådda vallen då den delvis inte är helt klar men bestämde oss för att köra av den nu också, är ganska mkt ogräs i den (undra hur hästarna kommer att klara dopingprover i vinter, en hiskelig massa vallmo har vi fått i den), känns som att det är bättre att få den slagen nu och på med ny gödning och spruta en runda mot ogräset och hoppas på en bättre andra skörd. Som det ser ut nu har de ju lovat regn i nästa vecka så skall se till att ordna hem gödning direkt så att vi får fart på den direkt igen.
 
Sv: Fint väder - ingen som kan plasta hösilaget

Yes, mitt är också hugget. Högg det stora stycket sent igår kväll och det kom världens åskskur med 2 mm regn men det är inte farligt när det är nyhugget. Jag gick upp tidigt och högg resten i morse.

Det är så himla tjockt på vissa ställen och väldigt blött så jag har bredspridit det mesta men inte där det är tunnt.

Vi får önska oss själva lycka till och hoppas att vädergudarna är med oss fram till Torsdag.
 
Sv: Fint väder - ingen som kan plasta hösilaget

Ja det var ordentligt vått under de tjocka ställena så vi kommer köra igenom allt en gång med vändaren just för att vända upp det på torr mark är värdelöst när det ligger tjockt på blöt mark, här kom det rejäla monsunregn ett par omgångar igår (slapp som tur var själva åskan låg precis i kanten och man hörde lite muller). Ser i alla fall ut att bli hyffsat stor skörd (vi har ju mindre än vanligt på det nysådda men betydligt mer än vanligt på hagdelen). Får se hur många balar det blir om man måste köpa in en del för att komplettera upp förlusten på den nya vallen.

Hörde killen från maskinstationen prata i telefon i morse det var nog tur att man bokade så tidigt som man gjorde, tydligen helkört överallt att få någon som kan pressa före söndag, både de och alla andra stationer han kände till var totalt fullbokade hela veckan vad gällde pressarna var tom så att de fick neka att skörda mer än vad det var beställt (jag är tacksam att vi redan från början sa att vi troligen skulle ta även den nya vallen) för som han sa nu när prognosen ser så bra ut då vill alla ta allt även om de innan bara bokat för hälften när det såg lite oroligare ut. Vill till att de inte kör sönder pressarna nu för då blir det inte kul.
 
Sv: Fint väder - ingen som kan plasta hösilaget

Hoppas du har uppmärksammat den ändrade prognosen om du också bor här nere i de södra delarna (vilket jag antar för det var väl bara här nere det åskade i söndags). Rejäla regn kommer in vid lunch på torsdag.
Vi hade återigen tur att vi bokade så tidigt för iom att vi varit först med att boka press på torsdagen så hade vi också förtur till när vi ville ha in det så vi tar hellre daggen och har nu bokat allra först på morgonen. Får väl sätta på fläkten och blåsa på molnen så de väntar att släppa elände innan allt är inne.

Men fy vad många som kommer att bli drabbade nu, vet ju att de var fulltecknade med pressningar ända tills söndag och den ändrade prognosen kom ju inte förrän idag vid lunch så många har ju säkert huggit idag också.

Ända mörka molnet på vår himmel är att vår vändare sa upp sig med ett brak eller rättare sagt med mkt flygande delar, har inte ens vänt hälften. Eftersom det ser ut att vara definitivt över för vår vändare kastade jag mig in och letade på blocket och lantbruksnet men allt regn iår har uppenbarligen gjort vändare till eftertraktat gods inte en enda av de som fanns ute på annons fanns kvar. Så tur i oturen att det i alla fall inte blev väder för torrhö för då hade jag svurit ännu mer.
Riktigt retsamt är att en av grannarna som vände åt oss innan vi köpte egen sålde av alla sina grejor i våras inkl vändaren (som för övrigt gick för en struntsumma varför köpte man inte den då).
Har varit ute och dragit lite i värsta svackan för hand med grep (hur fasiken gjorde de förr gick de och vände hela styckena för hand ?) och tyvärr ser det väldigt blött och grönt ut under de tjocka strängarna, de hade verkligen behövt en vändning speciellt iom att vi tappar torsdagen som torkdag, uppe i strängarna är det ju torrt som fnöske. Jag vill ha en vändare och det nu, någon som har en stående i en hörna som kan rädda min dag....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Slog min lilla vall igår lördag. (Sen skörd i år pga att det tog ett tag att köpa hem grejerna efter att min höbonde slutat) På morgonen...
2
Svar
30
· Visningar
6 540
Senast: Piraja
·
Foder & Strö Jag börjar få ångest. Min andraskörd regnar booort. Det bara regnar och regnar så 'min bonde' har till sin stora stress inte fått in...
Svar
7
· Visningar
1 500

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovbensfraktur
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp