Finsk Spets

Sablar22

Trådstartare
Jag vill höra era erfarenheter från den rasen.
Själv har jag bara några vackra fördommar :angel:
Att dom bara står och skäller för jämnan tex.
Den enda jag hälsat på var dessutom folkilsken :D

Sambon har snöat in på den rasen, och ska använda
den framtida vovven till jakt.

Jag har som krav att nästa jycke INTE ska fälla så
förbaskat mkt som våra nuvarande gör. Jag lovar,
man blir grinfärdig av den här mängden hundhår.

Sv: Finsk Spets

Vi är inne på vår fjärde Finska spets. Ingen har varit överdrivet skällig hemma (uppfostran) Alla har varit snälla och sociala. Dock så är vissa linjer mkt mer nervösa än andra.
Jag personligen föredrar Finska spetsar, med mycket finskt/norskt blod i sig, då jag tycker de är betydligt lugnare och inte fullt lika nerviga som de "helsvenska" Finska Spetsarna.
Det är lyhörda lättlärda livliga hundar. Nackdel för dig är ju att de fäller en hel del hår 2 ggr/år. Fördelen är ju att det är tussar med hår som faller av och ligger på golven i små drivor och inte ett och ett hårstrå som yr omkring överallt ;)

De bara skäller och bits :angel: Så där kunde jag inte hjälpa dig att döda någon av dina fördomar ;)

Helt klart en ras som man ska ha en uttalat syfte med för att "stå ut" med de sakerna. Men det har ju din sambo och då ska han banne mig vara ute så mycket med hunden så att det är värt det :devil:

De fäller... Lite åt schäfehårshållet. Dvs hår som fastnar överallt. Fast det är ju mindre. Mindre hund = mindre hår.

Nu kommer det säkert komma 14 som säger att hunden blir vad man gör den till och att den är jättesocial och skäller ingenting. Men det har mina bekanta sagt innan också ;) Angående skärpan så hörde jag att Finnspetsfolket reagerade över den nya regeln som började gälla på utställning. Dvs att man ska rapportera oacceptabelt beteende. De var rädd att hundarna skulle bli för mesiga om alla skulle anmälas. (Men nu fick ju den nya reglen kanske inte lika stor genomslagskraft som man fruktade från början) Jag har varit på utställning i Finland och jag säger som så att jag var glad att Finnspetsarna fick vara utomhus och vi andra inne! :bump: Men... För sitt syfte den bästa trädskällaren! Norrb.spetsen tror jag också är på väg uppåt. Eller så var det något gammalt jag läste? Där har jag däremot träffat en hel hög med mycket trevliga hundar! (Jag är ju från norra norrland och det är rätt vanligt med trädskällare där hemma, jag har ännu inte träffat någon Finnspets som fått mig att tycka annorlunda)

Hej!

Jag har en Finskpets som är helt underbar, lite flummig och helt genom snäll, men lite skällig men de kan de ju inte rå för, de är ju avlad så!!Eller min snackar för jämnan så jag vet inte om han är för skällig eller för pratglad :rofl:
Javisst så har Finskspetsen tendensen till att vara lite aggresiv, men det beror till en viss del hur man uppfostran dem till. Min hunds bror är helt tvärtemot min, han är jätte skällig och lite aggressiv.
Så det beror nog mycket som sagt på uppfostran!!:)

Jag skulle vilja säga att allt hänger på om hunden fått en ordentlig uppfostran eller inte. Tyvärr, så är många jägare urkassa på att uppfostra och lydnadsträna sina hundar..

Håller med Gnist....om hunden är väldigt skällig eller inte beror lite på uppfostran. Och sedan fäller dom tussar som är väldigt lätta att plocka upp. Vad har du för ras just nu?

Har aldrig ägt en finsk spets själv, men mina farbröder har jämt haft Finsk Spets under hela min uppväxt. En av alla hundar under åren har varit väldigt bytesmedveten och vaktat allt hon fått tag i.
I övrigt har det varit härliga hundar som varit riktigt bra jakthundar!

Vill ni ha en "trädskällare" så tveka inte att köpa denna ras!

Tippan skrev:
De fäller... Lite åt schäfehårshållet. Dvs hår som fastnar överallt. Fast det är ju mindre. Mindre hund = mindre hår.

Stritthåriga hundar fäller stora tussar av underull 2 ggr/år..
En Strittande päls har öht inga som helst likheter med en schäferpäls btw ;)

För mig som har Labrador så går alla de pälsarna, schäfer, jämte, finnspets, golden etc i samma kategori. Äckligt flygigt hår som klibbar fast överallt...

Det är ju just det spetsar INTE har ;) Det blir fina små hårtussar som bara är att plocka upp.

När jag pluggade för en massa år sen fick jag lära mig att det ffa var två hundraser man skulle passa sig för i jobbet nämligen drever o finnspets, det var inte helt fel då men mkt har hänt sen dess.
Jag tycker de är mysiga men lite egna vilket ofta innebär att det kan bli besvärligt när man behöver göra ngt som de inte tycker om.
Nej! jag tror inte att detta bara är en hanteringsfråga.
Sen hör de definitivt till de sötaste som valpar!
PL

Senast ändrad:

Skulle vilja säga att det kan bli ganska stora hårtussar från spetsar men det fastnar inte på samma sätt som tex korthårsvorsteh.
PL

Ingen av de vi ägt eller känner är svårhanterliga på något vis.
Till och med veterinärer gillar våra Finska Spetsar och finner dem snälla och trevliga ;)
Men som sagt jag kör på de som har norska och finska linjer, då jag tycker de helsvenska är för nerviga. Beror förutom uppfostran på Vilka linjer man har i hundarna :cool:

*Mina spetsar släpper många små underullstussar..Som ihopsamlade iofs blir en ansenlig mängd hår

Att dom tillhör de sötaste bland valpar....Ohhh JA!:banana: De flesta valpar är söta, men det är liksomt nått speciellt över de små minirävarna :D

Svarar allihop..

Alltså jag hade ju önskat att ni svarade..
"Dom fäller nästan ingenting och är genomsnälla och
det är bara ett fåtal som är väldigt skälliga" :angel:

Inser ni hur mkt Hugo fäller, som har Schäfer,Jämthund och Gråhund i sig :crazy: ni kanske förstår varför jag avskyr hundhår överallt ;)
Det är tur att han är den ultimata hunden för mig annars hade jag
aldrig stått ut.
Joker är New Foundland och Labrador..lite gråhund också,
han fäller han med.
Båda två året runt dygnet runt :smirk:
Ett tag funderade jag på om man skulle samla upp allt hår
och skicka till något fattigt land..måste ju bli finfin stoppning
till täcken och kuddar eller liknande :idea:
Här är det tussar och drivor ala halvmetern som finns :cool:
och visst ligger det enstaka strån också..men dom samlas ofta i en
hög då det är många som går omkring i lägenheten.

Någon halvilsken jycke får inte bo hos oss.. vi har så mkt
barn och människor runt om oss så det fungerar inte.

FS är absolut toksöta som valpar, tur att man har något
motstånd och inte bara går på utseende..då hade jag varit
såld omdelbart och det utan moms ;)

Jag vill ha en jakthund, det är iaf ett som är säkert.
Sambon likaså eftersom det är han som jagar i den
här familjen. Egentligen är jag alldeles tokig i Jämthunden
men det är ju det där med hårandet :confused:

Så vad har ni för tips, jakthund fågel/älg som inte fäller
konstant. Som är trevliga familjehundar också! det är viktigt.

Hugo är alldeles galen i FS, så han skulle bli helt salig
om familjen utökades med en sån :D

När vi ska skaffa nästa hund är det ingen som vet,
men Joker blir alltmer knasig (kanske dement?) så
det blir han som får en ersättare någon gång i framtiden.

Har ni tänkt jaga både fågel och älg med hunden?! Vilken sorts jakt är det ni är ute efter?

Trädskällare och älghundar har ju dock stritthår, så pälsfällningen kommer ni inte ifrån om ni ska ha en fågel/älghund..

Jag har lösningen!
Vi får flytta till ett större ställe helt enkelt :idea:
70kvm med två konstant fällande hundar
kanske ger en lite fobi för hundhår :crazy:

Tja du, det första ni måste göra är att komma fram till vad ni vill jaga :D
Vill ni jaga älg så är det väl jämte elller gråhund som jag rekommenderar.
Är det fågel så låter det som om det är tjäder/orre ni vill jaga och med trädskällare så då blir mina rekommendationer finnspets.
Ni har ju även alternativet stående fågelhund eller stötande om det är fågel ni vill jaga.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag går i hundköpartankar då jag snart kommer bli klar med min utbildning. Problemet är att jag inte verkar hitta ”min” ras även om jag...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
9 940
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Jag funderar på att skaffa hund inom en rimlig framtid och har kollat extra på ovannämnda raser. Jag har varit på utställningar samt...
2
Svar
32
· Visningar
5 401
Senast: Fruentimber
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat