Finputsning/trimning inför visning/utställning

Jate Volim

Trådstartare
Ja, precis :) Nu börjar våra närma sig och det drar ihop sig för treårstest, tävlingar, utställningar m.m. och självklart så vill ju alla att just deras hästar ska glänsa mest! Så nu tycker jag att vi samlar alla toppentips i en tråd på allt från hur man får till den perfekta visningen vid hand till snyggaste och smidigaste knoppningen till hur man får de vita tecknen rikigt vita och hästen att glänsa ikapp med solen :D

Så dela med er av alla tips på hur man får hästen riktigt fin och lyckas med sin visning/uställning osv!

(Jag hoppas att tråden ska ligga här, annars ber jag ngn vänlig själ att flytta på den.)

Sv: Finputsning/trimning inför visning/utställning

Okej, tack så mkt :) Självklart får ni gärna skriva era tips här ändå :) Tips på knep för att visa hästens trav så väl som möjligt t.ex.

Tack!

för att visa traven korrekt bör man samtidigt som man ger hästen eftergift, ha placerat huvudet på hästen ganska högt för att underlätta framdelsaktionen, å så springa som f*n.. haha

flätning då.. jag rycker manen nån vecka eller två innan! sedan fuktar jag den, delar in del med hjälp av mankam, ungefär 3/4 av kammen brukar bli lagom å sätta ett gummiband så de blir lättare med exakt avstånd, sen tar jag en vanlig kam å delar i mankammen så att delningen blir spikrak å tydlig. Sen när jag flätar så delar jag upp tussen i tre delar, sen kammar jag de första "dragen" så de inte blir "buckligt" vilket de annars lätt blir när man fuktar manen, sen flätar jag hårt så långt jag kan, sen fäster jag gummibandet, men håller kvar de mellan fingrarna medan jag rullar upp flätan "mellan" gummibandet å sen fäster jag det i en stor fin rund knopp ända vid mankammen. Sen är de bara å göra likadant med nästa, Lite träning å man bör fixa detta på under en halvtimme!

För att få en hårrem riktigt blank så ryktar jag först å fixar alla fläckar, torrschampo brukar funka fint!! därefter har jag en fuktig handduk som jag gnider med över hästen i pälsens riktning, det tar bort allt de sista dammet å stövet. På benen som jag avslutar med kan man lägga handduken "runt" tex karleden å gnida den fram å tillbaka!, de flesta hästar finner sig i denna troligvist extra stretchningen, många gillar den! funkar dåligt på hasen bara :(

Svampa hellre på hovolja än pensla då de är lättare att få en korrekt dosering.

Glöm inte barnoljan runt näsa å ögon!

På utrustningen använder sig de som måste glänsa rejält sig av skokräm!! men gör detta bara om du måste då skokräm innehåller silikon som på sikt förstör lädret!

Nu kommer jag inte på nåt mer.. :)

Okej :) Tack för svar! Knoppningen lät precis så som jag brukar gå tillväga fast jag brukar använda både gelé och hårspray :angel:

Det där med att gnida benen förstod jag inte riktigt *trött och korkad* :D

Hovarna brukar jag faktiskt ha polish på --> blir himla blankt och fint och inget kladd. Babyolja på nos och ögon men även knän och haser blir supersnyggt :)

Ska KANSKE åka iväg med min odåga till helgen, det beror på om jag har orkat hantera henne något, idag är hon mer i luften än på marken så jag vågar inte ens tänka på att lasta henne :eek:

Men om, så ska jag presentera före och efter bilder. Hon är nämligen INTE vacker idag.

Ja, gör gärna det :) Jag är verkligen supersugen på att lära mig allehanda knep ang det mesta så det är synd att ingen vill dela med sig :cry: :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka