Finns drömstallet?

Domino_s

Trådstartare
Jag har under mina år som hästägare börjar bli ganska inrutad med hur jag vill ha min häst. Nu vill jag gärna veta hur ert drömstall ser ut och hur ni har det, lever stallet ni står i nu upp till era drömmar?

Mitt drömstall och som skulle ge min häst de bästa förutsättningarna är:

- Lösdrift med endast ston (STOR, rejält halmad och med köldridå, jag vill att hon ska kunna stå helt blåsfritt.)
- Begränsad, fri tillgång tillgång på mat
- Uppvärmd sadelkammar och uppvärmt utrymme att göra iordning hästen på.
- Spolspilta med varmvatten
- Ridhus eller MAX 5-10 min till ridhus + ridbana vid stallet.
- Många, varierade och bilfria ridvägar
- Stor hage, hårdgjort/grusad vid foder, vatten, in/utsläpp och utanför lösdrift.
- Frostfritt vatten

Alt.
Utebox / väldigt välventilerat stall och LÅNG utevistelse (t ex 7-22).
+ alla ovanstående punkter.

Jag har aldrig lyckats hitta detta stall. Finns det?

Mvh Domino_s
 
Sv: Finns drömstallet?

Jag tror nog jag är ganska nära det du beskriver :)

- Begränsad, fri tillgång tillgång på mat
De får så mycket mat de kan äta upp.
- Uppvärmd sadelkammar och uppvärmt utrymme att göra iordning hästen på.
Uppvärmd sadelkammare, åtminstone
- Spolspilta med varmvatten
Inte spolspilta, men varmvatten i slang utanför stallet
- Ridhus eller MAX 5-10 min till ridhus + ridbana vid stallet
Ridhus 300 meter bort, egen ridbana
- Många, varierade och bilfria ridvägar
Hela Hallandsåsen utanför stallknuten
- Stor hage, hårdgjort/grusad vid foder, vatten, in/utsläpp och utanför lösdrift.
6 ha bete till 4 hästar, maj t o m november. December t o m april hårdgjord grushage ca 2000 m2

Dessutom har vi 2 uteboxar att tillgå, och vintertid är hästarna ute 04-30-20.30

Nog har vi det ganska bra :D
 
Sv: Finns drömstallet?

Svårt det där. Man kan liksom inte få allt :meh: :cautious:

Mitt önskestall har:

- Ridhus -eller- ridhus & ridbana vid stallet.
- bilfria ridvägar
- Stor hage, hårdgjort/grusad vid foder, vatten och öppning.
- mycket utevistele
- bra rutiner för fodringar (alternativt fri tillgång).
- Uppvärmd sadelkammare.
- Spolspilta med varmvatten

eller...

En lösdrift med samma kriterier:
- Ridhus -eller- ridhus & ridbana vid stallet.
- Stor hage, hårdgjort/grusad vid foder, vatten och öppning.
- Spolspilta med varmvatten
- Uppvärmd sadelkammare.
- bilfria ridvägar
- fri tillgång på grovfoder
 
Sv: Finns drömstallet?

Jag vet inte om ditt stall finns, har iallafall inte stött på nåt än. Ett har varit ganska nära, bortsett från att de inte haft köldridå på ligghallen och inte hårdgjort under grovfodret.

Mitt drömstall:
* Stora boxar i luftigt stall som även vintertid håller några plusgrader
* Lång utevistelse (typ 7-22 eller så) i stora hagar
* Ligghall
* 3-5 hästar i hagen
* Fri tillgång på halm av bra kvalitet/hö med lågt energivärde
* Fodring minst 3 ggr om dagen med bra hö
* Uppvärmt vatten i hagen
* Spolspilta med varmvatten, kallvatten och möjlighet att kyla alla fyra benen samtidigt
* Bra belyst skötselplats för hovslagare, veterinär, massör etc.
* Varm sadelkammare med gott om förvaringsutrymme
* Fina ridvägar
* Ridhus på skrittavstånd

Det stall ponnyn står i nu duger iallafall, även om det inte är någon fullpott. Det som saknas är ligghall i hagen, tidigare utsläpp, uppvärmt vatten i hagen, bättre spolspilta, mer förvaringsplats och ett ridhus. Lite annorlunda fodringsrutiner också men de som är fungerar också bra :)
 
Sv: Finns drömstallet?

Mitt stall kommer att bli så här när vi är klara:

Stall med 7 st boxar på 16-20 kvm

Vattenkoppar med isolerade ledningar

Spolspilta med varm och kallvatten

Stor uppvärmd sadelkammare

Tvättstuga med tvättmaskin och torkrum för blöta täcken

Ridhus 22x44

Paddock 22x44

Minst två grushagar 20x20

Tre gräshagar, varav en kommer att ha ligghall på ca 14x17

Det är mitt drömstall :)
Finns det något mer jag skulle vilja ha, så är det mer mark.
Men som någon annan skrev, man kan inte få allt.
 
Sv: Finns drömstallet?

Jag är ganska nära mitt ideal idag, men jag saknar ridbana/ridhus och uppvärmt vatten till spolspilta.

- Lösdrift, lerfritt och bra ligghallar med halmbädd.
- Vettig fodring, fri tillgång i stort sett.
- Bra sommarhagar där hästarna kan gå maj-oktober.
- Uppvärmd sadelkammare.
- Frostfritt vatten som inte behöver bäras/släpas
- Stall såklart med skötselplats och boxar till alla hästar

Och så då nån ridbana/ridhus, helst ridhus och då varmvatten i stallet.

Så självklart bra foder, stallkompisar och vettig kvalitet överlag.
 
Sv: Finns drömstallet?

Hade jag haft en ridbana, varmvatten, bättre ridvägar, lerfria hagar och ett ridhus + en stalltomte som sköter allt perfekt åt en vore mitt stall perfekt :p.
 
Sv: Finns drömstallet?

Hej!

Mitt drömstall:
Stora hagar, ej blandade flockar och nog stora att inte bli leriga. Grusade/dränerade vid behov.

Lång utevistelse (minst 7-20, men helst ute mer än så, hade helst velat ha lösdrift men nuvarande häst fixar inte det varken kroppsligt eller mentalt).

Minst 4 fodringar, inte fri eller begränsad fri tillgång på mat(min har inga gränser tyvärr).

Bra luft i stallet, högt i tak, gärna kallstall och stora boxar (eller utebox funkar också- det har vi nu).

Spolspilta, välskött ridbana och ridhus på max 15 min avstånd. Bra och varierande ridvägar och en terrängbana (det verkar sååå kul, men jag har so far aldrig hunnit åka iväg och testat).

Strö och grovfoder ska finnas i stallet, grovfodret ska vara analyserat (och helst vara lågt i energi och högt i protein). Träckprov tas innan eventuell avmaskning.

Det ska finnas möjlighet till skogsbete för lättfödda hästar, så de också kan gå på bete i flock sommarhalvåret.

/Lavinia
 
Sv: Finns drömstallet?

Jag har under mina år som hästägare börjar bli ganska inrutad med hur jag vill ha min häst. Nu vill jag gärna veta hur ert drömstall ser ut och hur ni har det, lever stallet ni står i nu upp till era drömmar?

Mitt drömstall och som skulle ge min häst de bästa förutsättningarna är:

- Lösdrift med endast ston (STOR, rejält halmad och med köldridå, jag vill att hon ska kunna stå helt blåsfritt.)
- Begränsad, fri tillgång tillgång på mat
- Uppvärmd sadelkammar och uppvärmt utrymme att göra iordning hästen på.
- Spolspilta med varmvatten
- Ridhus eller MAX 5-10 min till ridhus + ridbana vid stallet.
- Många, varierade och bilfria ridvägar
- Stor hage, hårdgjort/grusad vid foder, vatten, in/utsläpp och utanför lösdrift.
- Frostfritt vatten

Jag har aldrig lyckats hitta detta stall. Finns det?

Mvh Domino_s

Jag håller med om alla dina punkter men vill dessutom också ha:

*En egen box
*Riktigt bra faciliteter i stallet, såsom torkrum och bra utrymmen för benskydd, schabrak, etc
* Löjligt bra underlag på stallplan så man aldrig behöver förstöra sina "hemmaskor"
*Galoppslinga med riktigt bra underlag och terränghinder
*Bara vettiga och trevliga människor i stallet

Jag har inte hittills hittat något som kommer i närheten.. :D
 
Sv: Finns drömstallet?

Jag har allt jag egentligen behöver i mitt stall. Ska man vara petig så skulle jag vilja ha en egen anläggning, spolplats inne och bättre grusat i hagarna.

I övrigt har jag:
- Ridhus och ridbana 500 m bort
- Luftigt stall med stora boxar
- De rutiner jag vill ha
- Lagom stora hagar, grusat fram till dem
- Många ridvägar
- Fält man får rida på
- Varmvatten
- Uppvärmt fikarum, sadelkammare och förråd till förvaring.
- Torkrum för täcken
- Det foder och strö jag önskar
 
Sv: Finns drömstallet?

Jag har samma önskedröm som dig, men jag vill gärna ha installningsmöjlighet vid sjukdom eller extremt dåligt väder. Har inte hittat nåt ens i närheten. Oftast brister det i att det är blandflock, bristfällig ligghall eller dåligt underlag i hagen.
 
Sv: Finns drömstallet?

Ditt drömstall har jag inte sett någon stans, uppvärmt utrymme att göra i ordning hästen på har jag aldrig sett, men det låter trevligt! ;)

Så länge man inte har eget så får man ju helt enkelt anpassa sig efter det som finns och göra det bästa utav det hela.

Enda möjligheten att få exakt så som jag vill är att vinna massor av pengar och det lär ju inte hända, men drömmen är:

Mindre stall i gott skick, med bra utrymme för häst, foder, alla saker osv. varmvatten och frostfritt vatten inne och ute. Bra belysning och torkmöjligheter.

Stora lagom kuperade hagar med lite skog och öppna ytor, torrt vid grindhål, matplats osv. Möljighet att söka skydd för regn/sol/bromsar. Självklart bra grupp med hästar.

Stort ridhus innom 10 min skrittväg, bra ridvägar, trevliga grannar och hästkunniga trevliga kamrater i stallet. :D
 
Sv: Finns drömstallet?

Kl,
Ett alternativ till uppvärmt skötselrum är att ha ett solarium ovanför skötselplatsen :love: varmt och gott för både häst och skötare.
 
Sv: Finns drömstallet?

Vi håller på och bygger mitt drömstall :)

Det blir en lösdriftsbyggnad med takad altan och grusad/dränerad yta utanför. Lösdriften kommer kunna avgränsas till uteboxar vid behov.
Frostfritt vatten.
Möjlighet till sjukbox. Skötselspiltor finns dock ej i uppvärmt utrymme, men vi kommer så småningom bygga uppvärmd sadelkammare.

Vinterhagen ligger på ca 2500 kvm men sommarhagarna är desto större. Förmodligen kommer jag grusa upp och dränera upp delar av hagen, får se hur den klarar sig fram till sommaren (vi flyttade hit i somras, jag har inte riktigt koll på hur allt beter sig ännu).

15 minuters skritt till ridhus. Travar man på går det fortare. 8 min med bil.
Milslånga ridvägar i varierande underlag, sand, grus, gräs, skogsstigar etc. Ibland får man korsa asfaltvägar.

Hade jag kunnat önska fritt hade jag velat ha:
*Uppvärmd skötselplats
*Ridhus och/eller ridbana på gården
*Större vinterhagar (gärna en rejäl skogshage) och sommarhagarna i anslutning till huset
*Spolspilta

Inget av ovanstående är ju helt omöjliga att få till, behövs ju "bara"en massa pengar och bönder som vill släppa sina marker som ligger i anslutning till vår fastighet :D
 
Sv: Finns drömstallet?

Jag har samma önskedröm som dig, men jag vill gärna ha installningsmöjlighet vid sjukdom eller extremt dåligt väder. Har inte hittat nåt ens i närheten. Oftast brister det i att det är blandflock, bristfällig ligghall eller dåligt underlag i hagen.

Ja, glömde lägga till det. Självklart vill jag ha tillgång till box..:)

Har upptäckt samma som du. Oftast brister ligghallen väldigt mot vad jag vill ha, min häst ska kunna ligga torrt, blåsfritt och ha ordentligt med plats. Ofta är det 15 cm lervälling runt ligghall och foder. :mad:

Jag har inte heller sett något ens i närheten. Tyvärr..:(

Mvh Domino_s
 
Sv: Finns drömstallet?

Mitt drömstall, som jag har hemma!

Stora fina och säkra boxar, eluppvärmd vattenkopp i varje box.
Uppvärmd sadelkammare med gott om plats.
Pannrum med plats att hänga blöta täcken på.
12 ha underbar betesmark med skogspartier att ströva runt i!
Frostfri vattenkopp i hagen!
Frí tillgång till fint ensilage.
Jättefin mysig lösdrift som hästarna kan använda året runt.

Skulle gärna haft tillgång till ridhus, men man kan inte få allt.
Planerar att fixa en paddock när tid och pengar finns.
Jag kan sakna vänner att umgås med i stallet och snacka skit med, men skriver med er istället!

Mitt drömstall är där jag själv får bestämma för hästens bästa!
 
Sv: Finns drömstallet?

Jag känner att jag står i mitt drömstall just nu där stor vikt är på tillgänglighet och fokus på hästarnas välmående :)

Stallet är litet och lättjobbat m bra rutiner (mycket utevistelse bla)
Stora boxar., torkrum, uppvärmd sadelkammaren, övrig förvaring
Träningsmöjligheter finns i närheten m ridbana direkt utanför dörren, ridvägar både i skog och mark samt grusvägar och ridhus några km bort
Trevligt folk och stallägare
Hög kvalitet på hästhållningen
Fri tillgång på bra grovfoder/vi får ta fritt - bidrar till lugna hästar och mindre jobb
Bra sommarbete på gården
"Fria tider" - ingen stallägare som bestämmer tiderna utan det gör vi/ingen behöver stressa ihjäl sig

Vissa faciliteter saknas men de klarar jag mig gott utan då allt annat är så perfekt och jag vill aldrig stå i annat stall, inte som inhyrd i alla fall
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 827
Senast: Cambrie
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 960
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 835
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp