Finns det överhuvudtaget..

LinnK

Trådstartare
...någon nackdel med en stooor box?

Även om man har en normalstor eller liten häst,
alltså att man har en stor box fastän hästen inte behöver det..

Finns det folk som har boxar på tex 7 x 7 m?

det är jobbigt att mocka igenom allt om man har en skitgris till häst.. fast ibland börjar vissa hästar göra som i hagen.. en skithörna och en sov- och äthörna.. (kan inte sluta läsa "ärthöna" här :crazy:)

skulle väl vara om hästen blir skrämd så har den en startbana så att den KAN hoppa ut(in i polarens box)..

För hästen borde det väl bara vara bra, såvida det inte är en stressad häst som boxvandrar o ev gör det ännu mer i en jättebox.

Däremot skulle jag nog kanske tycka att boxen tog upp onödigt mkt plats o att det gick åt onödigt mkt strö.

7*7 är 49... Ganska häftigt tilltaget om man betänker att rekommenderat mått (låt vara att det handlar om minimimått) för stor häst ligger på 9-11 kvm beroende på storlek på hästen... En väl tilltagen box är ju jättebra, men frågan är om hästen är lyckligare på 50 kvm (en normalstor tvårumslägenhet) än på 15...

självklart är det inte säkert att hästen blir lyckligare.
Är bara intressant att höra folks åsikter om stooora boxar.

jag anser att det är onödigt, hästen ska ju vara ute så mkt som möjligt! :)

jo.. köper jag häst ska den spilttränas.. den ska ändå bara stå inne när den äter och sover och man håller på att göra iordning den.. när den är inne och vilar sover den ändå.. ute i hagen händer det så mycket att hästarna inte sover som de ska..

det märks framför allt på ridskolehästar på bete.. när de gick på ridläger togs dom in och reds dom mellan 10:00-11:00 sedan kraftfoder och vila inne under lunch och teori och ridas 13:00-14:00 sen kraftfoder och sedan ut i hagen.. de där två lediga timmarna var det inte många hästar som var vakna eller.. vissa var helt utslagna (en snarkade :love:)..

Jag har en del stora boxar, inte så stor som i ditt fall men runt 16-17 kvadrat...ALLA hästar kan inte stå i så stora boxar, men de flesta kan det och trivs utmärkt.

Hmm, menar du att det finns hästar som blir stressade av stora boxar och som trivs bättre i mindre (normalstora)? Trodde i min enfald att större var bättre!

Har själv ett par rejäla boxar på 16 kvm, men där står ju fölstona vid tillfälle och några veckor före beräknad fölning + efteråt med sina föl. I övrigt går de ute, oavsett säsong.

Min erfarenhet har bara varit possitiv. Nu var den inte så stor som ditt exempel, men bra mycket större än "normalt". Det blev även väldigt lättmockat då min häst bajsade i utkanten, kissade bredvid och sov i andra ändan!

Om man har vandrare och stressade hästar är det inte alls nån bra ide...en del hingstar har svårt att stå i såna boxar...

Min erfarenht är att det ofta blir lättare att mocka med en stor box. Det ger hästen större möjlighet att välja plats för behoven. En del hästar är skitgrisar just därför att de har för liten box.
PL

Mitt arab sto (154cm) stog under typ 2års tid i en box som var 4 x 7 meter = fölning box (hon skulle inte ha föl). Det var lite jobbigt i början innan hon hadde valt en plts för allt bajs, men efter ca 1 månad så var det jätte lätt att mocka åt henne. Hon verkade trivas jätte bra i stor box.

Min häst har en box på 4*7 meter, dvs 28 kvadrat. För oss funkar det perfekt och jag har inte stöt på något problem.

Våra boxar är ca 20 kvadratmeter. Har tre stycken. Tycker inte att det tillkommit några negativa saker. Det har blivit enklare att mocka då hästar inte drar runt på skiten. Det är fjording, arab i de boxarna....

en liten fråga er andra som har stora boxar: tycker ni det kostar mer att strö i en större box än i en liten? jag har fått mindre spånkostnader eftersom han inte blandar spån+kiss+bajs därför håller det sig fint längre Och jag behöver inte fylla på så ofta. däremot går det mkt spån innan boxen är full, men det fixar man ju vid 1 tillfälle!

Har haft permanentbädd i stora boxen (fölbox) och visst, det krävs ju en hel del strö för att fylla upp, men sen går det åt betydligt mindre. Ponnyns box var lite större än hälften av den stora boxen, men hon drog runt allt strö så det gick inte att ha bädd till henne. Och den boxen drog betydligt mer strö än den stora!

Det är nog inte storleken på boxen som avgör ströåtgången, utan hur hästen är. Fölstoet lyfter på benen och även om hon kan grisa lite, så går det ändå mindre strö just för att hon inte drar runt allt. Ponnyn verkar inte ha fattat fördelen med bädd...allt rörs runt och blir genomgrisigt. Skönt att slippa mocka nu när de går på bete! :D

Men jag hade en travare som var en riktig grispelle i liten box, rörde runt på allt! Gick jättemkt spån/vecka. När han flyttade in i den stora boxen blev det väldigt lättmockat.

vissa skitgrisar blir stressade av att de kan ränna runt i boxen och skiter därför ner väldigt mycket.. ex. D-ponny i 3,5x3,5 box. bra mkt skitigare än grannhästen på 165 som har lika stor box.. och detta inte bara i början.. när hästen fick mindre box hittade den sig ett hörn och lugnade ner sig..

men det gäller juh inte alla hästar såklart.. men det KAN hända vilken häst som helst..

På vintern kan det bli problem med att vattnet fryser. Det blir förstås inte mindre om man enbart gör boxen mindre, men har man flera hästar blir det inte lika kallt. Men då kan de ju lika gärna stå i gruppbox om de trivs tillsammans...

Liknande trådar

Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 039
Senast: Grazing
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
1 003
Senast: Blyger
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV