Finns det några kvinnliga snickare, elektriker eller rörmokare här?

stjarnhimmel

Trådstartare
Jag blev ombedd att ställa en fråga från en väns tonårsdotter. :)
Hon funderar på yrkesval och då är det snickare, elektriker eller rörmokare som hon är nyfiken på. Men hon undrar hur det är som tjej att jobba med detta? Dvs är det väldigt grabbigt?
Så nu undrar hon (genom mig:D) om det finns några kvinnor här som kan berätta om hur det är att jobba som det.

Jag är elektriker sedan tio år tillbaka. Utbildade mig som vuxen och har inte ångrat mig en sekund.
Enstaka personer har uppfört sig korkat mot mig, men det har varit väldigt få och på nivån att de antagit att jag var praktikant eller fått för sig att jag måste behandlas med silkesvantar.
Det förekommer sexskämt, rasistdumheter, "konst" på toaletter, men inte alls så mycket som man kan tro. De flesta män på byggen är trots allt vanligt folk som gärna pratar semesterminnen och om sina barn.
Jag vet att det finns tjejer som råkat ut för ordentlig diskriminering, så nog händer det. Det ska man vara medveten om.
Jag rekommenderar din väns dotter att söka sig till byggbranschen. Bra betalt, ofta ganska fritt jobb och det är kul. Ju mer tjejer som börjar desto bättre.

Jag är varken eller men känner en kvinna som är elektriker och har egen firma. tror hon trivs väldigt bra med det. De jag anlitar hemma är från en annan firma som en kvinnlig elektriker äger och jag har själv jobbat på byggen både som sommarjobbare och vuxen och trivdes väldigt bra. Jag skulle aldrig avråda någon tjej från byggjobb, så länge man gör sitt jobb och i synnerhet om man gillar att slänga käft så är det kul även om det är kallt och jävligt vintertid.

Hon funderar på yrkesval och då är det snickare, elektriker eller rörmokare som hon är nyfiken på. Men hon undrar hur det är som tjej att jobba med detta? Dvs är det väldigt grabbigt?
Så nu undrar hon (genom mig:D) om det finns några kvinnor här som kan berätta om hur det är att jobba som det.
Jag jobbar inte som det själv, men jag har stött på kvinnor som elektriker. Sen jobbar jag själv inom ett väldigt mansdominerat yrke och jag skulle säga att det blir vad man gör det till, såvida man har bra chefer och kollegor.
Det blir mer och mer jämställt, sen kan jag förstå att vissa jobb kanske inte direkt fysiskt är lämpade för oss kvinnor, men vi kan jobba med det ändå, men kanske inte orkar lika länge som männen osv.
Oavsett så önskar jag den tjejen lycka till och tycker det är väldigt roligt att hon väljer en bransch, som inte många tjejer ger sig in på. :D Lycka till tjejen. :D

Jag utbildade mig till elektriker i gymnasiet men kom aldrig till att jobba som det mer än ett kort tag. Men jag ångrar det absolut inte, min syster utbildade sig till snickare med fortsättning inom plattsättning och vvs och jobbade inom branschen i flera år, man behöver lite skinn på näsan i ett sånt yrke för det finns gott om män som ger en en klapp på huvudet och tycker man ska hålla sig till dem lätta jobben. Men det är ett sjukt roligt yrke!
Man ska vara lyhörd för dem som kan mer och vill lära ut men man ska absolut inte ta skit för att man är kvinna i byggbranschen! Så jag håller tummarna att hon hittar rätt!

En manlig bekant till mig valde dock att sluta som elektriker för att han inte längre stod ut med grabbigheten och machokulturen inom branschen.
Jag tycker inte man ska backa undan för det när man funderar på yrke - men det kan ju vara bra att vara förberedd på.

Svetsare här! Jag tycker att det har gått rätt bra. Jag är rätt tjejig av mig. Håller på med Nailart och intresserar mig för hudvård. Just naglarna har varit en liten höjdpunkt då och då för vissa gubbar verkar ha haft lättare att hitta ett sätt att börja prata med mig(HUR HÅLLER DU DOM SÅDÄR FINA??) Det som egentligen har gett mig mest huvudbry är att gubbarna behöver liksom en anledning/förklaring till varför jag klarar mitt jobb. Det är mycket "Jaså du är från Norrland/Är hästtjej/Det ligger i familjen. DET förklarar saken!" Och efter det behöver jag inte höra Lilla stumpan el dylikt från den personen mer.

Jag har klarat mig jättebra från det mesta knas som man kan stöta på för att jag har sett olikheterna mellan män och kvinnor som en styrka och aldrig försökt att vara något jag inte är. Vi ser saker på olika sätt och det ska man jobba med till sin fördel. Man får vara lite fiffig ibland. Och sen är det ju även ett plus i kanten att jag gillar att jobba med gubbar! Grabbar åxå, för den delen.

Svetsare här! Jag tycker att det har gått rätt bra. Jag är rätt tjejig av mig. Håller på med Nailart och intresserar mig för hudvård. Just naglarna har varit en liten höjdpunkt då och då för vissa gubbar verkar ha haft lättare att hitta ett sätt att börja prata med mig(HUR HÅLLER DU DOM SÅDÄR FINA??) Det som egentligen har gett mig mest huvudbry är att gubbarna behöver liksom en anledning/förklaring till varför jag klarar mitt jobb. Det är mycket "Jaså du är från Norrland/Är hästtjej/Det ligger i familjen. DET förklarar saken!" Och efter det behöver jag inte höra Lilla stumpan el dylikt från den personen mer.

Jag har klarat mig jättebra från det mesta knas som man kan stöta på för att jag har sett olikheterna mellan män och kvinnor som en styrka och aldrig försökt att vara något jag inte är. Vi ser saker på olika sätt och det ska man jobba med till sin fördel. Man får vara lite fiffig ibland. Och sen är det ju även ett plus i kanten att jag gillar att jobba med gubbar! Grabbar åxå, för den delen.

Särbon är ju svetsare och hjälpte till att lära upp elever under en period. Den som lärde sig snabbast var en tjej (hon var dessutom riktigt noggrann).

Särbon är ju svetsare och hjälpte till att lära upp elever under en period. Den som lärde sig snabbast var en tjej (hon var dessutom riktigt noggrann).
Jag fick faktiskt beröm när jag var tvungen att göra sex veckor praktik i en mekverkstad, jag svetsade bättre än killarna som kom från vemeken. :D

Sen ska vi inte glömma att mycket händer inom hantverksbranschen, vi är många som fått ta en hel del skit när vi kom på 80-talet och att det är lättare nu när det inte är lika ovanligt med tjejer på byggena. Jag vet inte hur många gånger jag fått oförtjänt med ovett för att någon annan klantat sig, nu får jag skit om jag själv gör ett dåligt jobb och det är helt rätt. :up:

Jag jobbar inom ett mandominerat yrke och det är bara att hålla huvudet kallt när man får en klapp på huvudet eller blir ombedd att hämta kaffe. Sen öppna munnen och dominera när det kommer till jobb :D

Åh herregud om någon kallade mig lilla stumpan. Det skulle bli en rak höger i nyllet rent reflexmässigt.

Jag funderade på att bli snickare, men valde bort det eftersom de roligaste delarna (enligt mig) i yrket ofta är för fysiskt tungt för tjejer (och taniga killar). Vill man gå på större byggen är det nog inga problem som tjej, men om man vill jobba på litet/eget företag och göra hela projekt på egen hand så blir det fysiskt tungt i längden. Det är ju många välbyggda män som inte håller till pensionen, och som tjej blir det ju ännu mindre troligt att man klarar sig.
Men, jag har en pappa som är snickare med egen firma så jag hade möjlighet att se och prova på och visste exakt vilken typ av snickarjobb jag ville ägna mig åt. Och det hade min kropp inte klarat, tyvärr.

Fast man kan ju bli finsnickare istället för timmerman eller grovis, det finns många jobb på ett bygge. :)

En kompis till mig som har en timmerhusfirma hade en tjej som lärde upp sig till timmerman och hon var stark så man blev alldeles förkräckt när hon rullade och lyfte stockarna och även en tjej som driver en elfirma här i närheten .Men skulle tro att det sliter på kroppen vare sig man är man eller kvinna när man har dessa praktiska yrken .På min arbetsplats har vi inga kvinnor alls inte ens på kontoret men vi skulle må bra av att ha fler tjejer anställda då det blir en helt annan stämmning på jobbet .

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
911
Senast: Sharpless
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 698
Senast: Pratsch
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 324
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 257
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31