Finns det något som hjälper mot lukten?

Bellini

Trådstartare
Vår katt vägrar att gå på lådan om vi använder annan sand (är mer som grus iofs) än Catmans. Men det stinker trots ordentlig rengöring 2 ggr/dag. Finns det något pulver eller liknande doft preparat man kan ha i/vid lådan? Har googlat men inte hittat något :(. Så ni katt människor, har ni några tips eller vet något man kan köpa?

Tacksam för hjälp! Stinker apa här hemma för tillfället :crazy:

Sv: Finns det något som hjälper mot lukten?

Jag hittade, på Zookompaniet, ett doftpulver från Catman, "Cat Sand Fresh", som man strör i kattsanden, funkar rätt bra faktiskt! Kostade femtionågot för en burk.

Har du testat Ever Clean (low track)? Den är helt suverän, ingen lukt (helt doftfri) och så blir det en klump du bara plockar upp.
Du kan blanda ut den med catman tills han vant sig, jag lovar att det är värt att prova.:)

Nej den har jag inte provat, har provat Klumpe (bara sanden stank och katten gick inte på lådan), även kristallsand, men den ville han inte använda. Jag får köpa Ever Clean nästa löning och göra som du säger, blanda ut den i början kanske funkar :)

Åh, tack för tipset! Ska jag köpa direkt! och sen prova *kissarnas mattes* tips på kattsand :)

En bondkatt, 1år 2mån hankatt, ej kastrerad. Var stallkatt men blev biten av en rottweiler över huvudet så jag tog honom till vet eftersom ingen brydde sig och han höll på att dö, och nu bor han hemma hos mig och min pojkvän. Är dock väldigt liten, en dvärgkatt, om det nu finns, ser ut som en lite äldre kattunge :)

20utyxg.jpg

Jaa, jag undrade just om det var en fertil hankatt. Då luktar det ju "apa" mer eller mindre just bara därför. Prova som sagt var någon annan kattsand. Själv har jag efter många år fastnat för pussy compakt ultra sand. Den binder lukt och klumpar RIKTIGT bra, till en hyffsad peng.

Men som sagt, överväg kastrering så slipper du problemet permanent. + att ska han inte avlas på är det bättre att han blir kastrerad. Låter hårt, men det finns redan för många katter!

Söt var han den lille(!) plutten i alla fall!!

Senast ändrad:

Tja du, du tog orden ur munen på mig! ;)
Pussy kompakt finns i mitt hem med, funkar fin fint.
Och kastration är en mycket bra lösning, fertila hanar luktar skunk.:crazy:

Men en mycket söt liten misse, har TS fler bilder?:love:

En bondkatt, 1år 2mån hankatt, ej kastrerad. Var stallkatt men blev biten av en rottweiler över huvudet så jag tog honom till vet eftersom ingen brydde sig och han höll på att dö, och nu bor han hemma hos mig och min pojkvän. Är dock väldigt liten, en dvärgkatt, om det nu finns, ser ut som en lite äldre kattunge :)

20utyxg.jpg
OJ, vilken liten sötboll:love::love:
Vilken tur han hade som träffade dig, blev han svårt skadad?

Ja vi har övervägt kastrering, visste dock inte att det luktade mer om de inte var kastrerade! Men nu vet jag ju :)

Ja jag har fler bilder :love:

Till *kissarnas matte* så jag det blev han. Hostade blod, rann blod ur ögonen och näsa, hål i näsan och spräckt gom... :( Men han är helt återställd nu, far runt i sitt kattträd och busar :love:

Har ytterligare bilder om ni vill se på busfröet :)

2lwp0dk.jpg

vr6em1.jpg

Jo katstrering hjälper jätte mycket mot lukten, då han katter luktar som sagt skunk. :crazy:
Kastrater luktar mycket mindre.

Mycket mycket söt liten misse. :love:

Ja jag har fler bilder :love:

Till *kissarnas matte* så jag det blev han. Hostade blod, rann blod ur ögonen och näsa, hål i näsan och spräckt gom... :( Men han är helt återställd nu, far runt i sitt kattträd och busar :love:

Har ytterligare bilder om ni vill se på busfröet :)

2lwp0dk.jpg

vr6em1.jpg
Måste skriva igen! Gud så söt han är, ett riktigt litet charmtroll!! :love:
All HEDER åt dig som tog hand om honom!:)
Och som ovanstående skriver, kastrera honom så försvinner lukten.
Ser gärna fler bilder om du har.

En sån sötnos! En bekant har också en "minikatt" men det är troligen resultatet av inavel :crazy:. Söt som din är den i alla fall. Ser ut som en kattunge fast den är flera år gammal :).

Mina två katter vill ha olika soters "kattsand".

Den ena vägrar gå i nåt som är smuligt - vill helst ha tidningspapper. Det förstod jag då den envisades med att pinka i returpapperskorgen.

Den andra tyckte det var ok med träpellets, såna som sväller upp och blir till blött träpulver när de blir kissvåta. Ska inte lukta - stod det på påsen, men visst luktar det, speciellt om man inte tar bort allt som blivit blött, och ju längre det får vara kvar desto mer sprider sig fukten och lukten.

Nu har jag ett system som funkar bättre. Jag ersatte plastlådan med en ny. Denhär består av två lådor, en grund och en djupare. Lådorna är exakt lika stora till ytan, men när man sätter dem på varandra ska den övre lådans botten vara några cm ovanför den nedres.

I den övre lådans botten har jag borrat ett hundratal 3-4 mm hål så kisset rinner ner i den undre. Lådorna är lätta att tömma och skölja och luktar gör det främst om det fått stå flera timmar. (Golvvärme förvärrar kanske lukten)

Grejen med hålen är att kisset snabbt rinner undan utan att katten ska bli våt om tassarna.

För att katten skulle vänja sig med den nya lådan hade jag först pellets i den. Då kunde han gräva lite symboliskt efter sig, men efter ett tag slutade jag med pelletsen. Billigare och mer lättstädat.

Lådorna är lätta plastlådor, aningen större än ett A4-ark. Det är livsmedelslådor från storkök, såna som kött och sallader levereras i. Man kan använda tvättfat eller nåt liknande. Viktigt är att de står stadigt i varandra men är lätta att få isär.

Då man borrar hålen ska man gärna ha t.ex. en träplatta under som man kan borra vidare i. Om man håller lådan i luften så blir hålen lätt "lurviga" i underkanten. Det blir mer ohygieniskt och svårstädat.

Har funkat bra hos oss. Värt att pröva!

Tack så mycket, vad gör man inte för ett hjälplöst djur, sålänge det inte plågar dem. Vet bedömde att han skulle bli helt utan men och fick antibiotika osv... Och då är det klart man vill att katten ska få leva vidare sitt liv :D

Här kommer 2 bilder till :)

30s7okj.jpg

2h2fq5w.jpg

Vill bara smita in och säg att jag tycker att du är guld värd som tagit på dig ansvaret för katten!:bow:

Fram för fler såna människor.

Han är helt ljuvlig, din lille kille,

Liknande trådar

Övr. Katt Det luktar bajs. Vi har flera lådor, men katterna envisas med att bara använda en. Trots ihärdigt rensande luktar det bajs. Speciellt...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 169
Övr. Katt Hejsan alla glada katt/djur människor! Jag söker lite råd och tips! Har en norsk skogkatts hona på 5 år och en korsnings hane runt...
2
Svar
29
· Visningar
11 572
Senast: MonteRose
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 108
Senast: MayGrace
·
D
Katthälsa Hej, Skulle vara evigt tacksam för lite råd. Vi har en katt blandras norskskogkatt/bondkatt. Vi har även en ragdoll katt som vi köpte...
Svar
1
· Visningar
1 730
Senast: Tispe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama