finns det något jag kan göra?

J

janivista

jag har en foderhäst på ett stall som också har ridskola. innan jag fick min foderhäst så red jag på ridskolan och skötte en ridskolehäst..
nu är det så att dom köpte in en ny häst för ett tag sen..(har skrivit om henne innan på buke och då ville dom flesta att jag skulle anmäla stallet..)
men kortfattat så var hon jättefin när hon kom, lite framtung och bitchi och kunde hyfsat lätt slå.. men vilket steg :love:

nu har hon blivit felbehandlad och passar varken på ridskola eller i spilta..

det har gått så långt så dom har börjat bestraffa henne med att slå det hårdaste dom kan på hennes rumpa med ett spö :( :crazy:

det resulterade bara i att hon blev ännu mer bakskygg, slog så fort nån nuddade hennes rumpa, barnen har blivit rädda för henne och hon blir skrämd av deras rädsla, sparkar och tränger upp barnen i väggen, en tjej har brytit nyckelbenet inne hos henne och ett flertal har blivit hårt sparkade på knät när dom stått utanför.
.utan någon som helst tanke på att störa henne..

mig litar hon på, hon lyssnar till det jag säger och jag har aldrig haft så bra kontakt med en häst som med henne..
älskar den här hästen något otroligt..

nu e d så att hon fick ett sadelgjordskav i sommras som va så allvarligt så hon inte kunde gå lektion..
hon har nu äntligen fått en ny sadel och kunnat gå igen..
fick i princip ingen igångsättning(efter att ha stått i mer än ett halvvår och dessutom blivit jättetjock :crazy: )
så nu e hon halt igen efter bara två veckor i verksamheten...

när hon kom så var hon jättefin óch nu ser hon bokstavligen förjävlig ut...

jag vill verkligen köpa henne, sen om ett halvår.. då kommer jag lämna tillbaka foderponnyn och byta stall..
men..
dom säljer inte sina lektionshästar till privatryttare..
hur ska jag göra? ska jag prata med ägarna..(har inte kommit så bra överens med dom innan :crazy: )

tror du att det finns en chans att dom säljer henne till mig?
kan man lätt få tag på hästen om dom säljer henne till en hästhandlare?
om du hade haft en ridskola skulle du haft kvar en sådanhär häst som inte har respekt för näst intill någon och som i princip alla e rädda för?

finns det något jag kan göra för henne, har ju ingen tid för hennenu när jag har en annan pålle?
allt känns så meningslöst.. hon är verkligen mitt livs kärlek och jag är i princip den enda hon lyssnar på.. men sådant ser inte stallägarna.. några tips..?
pm:a gärna
 
Sv: finns det något jag kan göra?

Varför säljer de inte sina hästar till privatryttare? Verkar ju mysko. Slaktar de hästarna när de är färdiga eller? Har du tagit upp det mer seriöst med ordföranden? Det är oftast till styrelsen man får gå på en ridskola om man vill något då de är beslutande organ. Hästen har ju skadat så många så de borde ju bli glada över att bli av med den!
 
Sv: finns det något jag kan göra?

För det första...har du tagit upp detta med styrelsen ?? ELLER har du själv sagt i från på skarpen ?? Att slå hästarna är knappast något som accepteras på en ridskola...Börja där först..sedan undrar jag oxå varför dom inte säljer till privatryttare ?? Det är ju i princip ALLA som rider ;-)...eller menas det dom som ej är medlem i klubben ? Förklara lite mera.
 
Sv: finns det något jag kan göra?

Har du ridit på hästen, skött om den? Rent krasst så har du väl egentligen ingen aning om hur hästen kommer att bete sig med dig om du köper den? Om den var bitchig redan när den kom, så har den med andra ord utvecklat ett redan existerande beteende och du kan inte gärna hoppas på att den ska bli din ängel och hjärtevän bara för att du är snäll mot den. Oftast fungerar det inte på det sättet, tyvärr. Jag förstår att du vill "rädda" den men du är förmodligen inte vare sig den ende eller den bäste för denna häst. Anledningen till att de inte säljer till privatpersoner är nog för att de vill lämna hästen i inbyte mot en annan + att de kan hamna i rättsliga tvister gentemot köparen om det visar sig att det är fel på hästen jämfört med vad de uppgivit.

Använd du din tid och dina pengar på att med bussiga hästar utbilda dig själv så långt att du senare i livet verkligen kan göra en bra insats för en stackars missanpassad individ och få två lyckliga varelser som är helt nöjda med tillvaron!
 
Sv: finns det något jag kan göra?

till alla..
jag har skött hästen under kort tid, men det bryr sig knappast ägarna om..
hästen var/är lite bitchig i personligheten.. eller ja hur ska man beskriva.. hon kan slå eller liknande om hon inte förtsår, men det var inte så i början utan då blev hon bara lite sur när hon inte förstod.. hon är en äkta enmanshäst och pallar inte att stå på ridskola då alla säger olika saker och det har resulterat i att hon blir sur och då har ägarna bla. slått det hårdaste dom har kunnat med spön och sopkvastar i rumpan på henne.. då det har tagit tid att hämta kvast eller liknande så har slagen kommit flera minuter efter att hon sparkat och detta har lett till att hon har blivit bakskygg...

dom säljer inte ridskolehästarna till privatpersoner för .. ja just det du Asa_s sa...

men..

hästen lyssnar på mig..! hon har aldrig sparkat mig och jag kärver saker av henne och då lyssnar hon... hennes skötare har hon tex nästintill försökt sparka ihjäl...
varje gång jag ropar på henne vänder hon hela huvudet mot mig och "ler" det största hon kan.. :love:

jag är så rädd för att dom ska avliva henne för nu har hon stått i över ett halvår och dom kan inte sälja en skadad häst´...


hoppas ni förstår och kan hjälpa mig..
jag vet att dom har sålt ett fåtal hästar till privatpersoner innan...
 
Sv: finns det något jag kan göra?

Jag förstår hur Asa_S tänker här ovan, men jag håller inte med ;) Jag tycker du ska ge hästen ett ordentligt försök!

Dvs, tänk ut en bra plan för hur du ska kunna finansiera ett köp av hästen, var du ska stalla upp den och hur du ska hinna ta hand om den (är nog knappast lämpligt att ha den kvar på ridskolan fast som privathäst om den skulle bli din!). Tänk över om du har BRA människor du kan vända dig till för hjälp för det kan tänkas du behöver det, lugna, vettiga men bestämda människor med mycket pondus i sig själv, som inte slår.

När du har tänkt ut hur du skulle lösa allt praktiskt, så vänd dig till högsta hönset på ridskolan (ordförande förmodligen) och presentera ditt förslag på ett smart sätt. Ta upp alla problem hästen orsakat dem och erbjud dig att köpa hästen så de kan köpa en annan, snällare. Tyvärr kommer du nog behöva köpa hästen i befintligt skick, du kan inte få någon garanti för att hästen kommer vara hel eller hålla för ridning. Jag köpte själv min häst ifrån en ridskola i "befintligt skick" och hon hade erlichias vid köpet :crazy: och troligen en urkalkning i strålbenet som ingen visste då, men även om det skulle komma fram tusen dolda fel skulle jag aldrig lämna henne ifrån mig, hon är mitt ansvar nu, på gott och ont. Det är verkligen INTE att rekommendera såna här köp, men ja... ibland bestämmer hjärtat. Är tävling och träning viktigt för dig, bespara dig ett sånt här osäkert köp!! För både din och hästens skull.

Är du riktigt seriös med detta, vill det av hela hjärtat OCH känner att du klarar av det psykiskt, för det kommer ta lång tid och mkt hårt arbete, så gör allt du kan för att försöka köpa loss hästen! Även om en häst som gjort illa människor behöver tydliga regler och bra ledarskap av en person med stort kunnande, så tycker inte jag att kärleken är att underskatta. Det finns ingen bättre medicin än kärlek! :love:
Jag tycker det låter som en hemskt missförstådd och olycklig häst som behöver en matte som både visar att hon inte blir rädd för hot, men också visar hästen respekt. Var hon från början en sådan häst som blir lite sur om man inte förklarar på rätt sätt, är hon nog en dam med mycket integritet, ett typiskt sto ;) Man måste både vara bestämd mot dem men veta sättet att BE dem om saker och inte bara härja och ge order ;) Jag vet MASSOR av hästar som säkert kunnat bli som denna med tillräckligt fel behandling! :(


Jag vet inte vad du har för bakgrund, hur gammal du är, om du har pengarna att köpa loss hästen eller någonting, men det låter verkligen som du brinner för denna hästen. Vissa hästar fastnar snabbt. Känn efter, var ärlig och fråga dig själv om du kan ge hästen vad hon behöver? Om ja, gör ett helhjärtat försök! Får du henne inte så har du iaf försökt!! Annars kommer du alltid gräma dig... Kan du dock inte i ärlighetens namn ge henne vad hon behöver, så låt bli. Ska hon därifrån så ska det vara till absolut rätt hem, det hemmet hon förtjänar.


För att svara på dina frågor..
Jag känner inte ledningen på din ridskola, men jag tror inte det är omöjligt. Med rätt metod, rätt pris och rätt argument kan det nog tänkas de säljer denna problemhäst till dig.
Skulle de sälja henne till en hästhandlare är det nog inte alls säkert du kan köpa henne av denne, de kan mkt väl vara jättefula och begära hutlöst högt pris.
Jag skulle aldrig ha en häst på en ridskola som vantrivs så. Lektionshästar ska tycka om människor, alla ska kunna gå in till dem och kela, inga barn ska behöva vara rädda för en lektionshäst och ingen häst ska behöva leva på en ridskola om de inte har psyket för det. Hemskt. :cry:


STORT lycka till!!
Tänk på att bra planer tar tid ;) Berätta hur det går!
För övrigt är jag GLAD att det finns människor som du, som räcker ut en hand till missförstådda hästar, många väljer bara att blunda. Oh så många gånger jag önskat jag var rik, hade egen gård och några boxplatser över så jag kunnat köpa missförstådda hästar jag stött på... Hade en sådan på foder för 4-5 år sedan, måste hänt nåt hemskt med honom, rullade ögon i ren och skär skräck så fort man gjorde annat än skrittade på lång tygel, hade kollat genom hela hästen fysiskt, satt i skallen. Övertygad om att nåt riktigt hemskt hänt honom tidigare i livet. Då hade jag dyr stallplats, ville träna och tävla och lämnade med tungt hjärta tillbaka hästen. Ägaren var jättesnäll och tyckte om honom på sitt sätt men missförstod honom så totalt :(
"Han är bara lite för pigg, får han gå med inspänningstyglar ett tag blir det nog bättre".... :crazy: Honom hade jag kunnat få köpa för ett par tusen om jag velat, hon såg hur han trivdes hos mig och hela min familj älskade honom. Världens gosigaste nallebjörn i stallet, småbarn hade kunnat hantera honom... MEN, jag kunde inte. Ridningen betyder för mkt för mig och det hade han alltid känt, inte rättvist det heller. Ja usch det är inte lätt...
 
Sv: finns det något jag kan göra?

tusen tack för ditt inlägg :bow:

jag ska verkligen tänka och prata ordentligt med min mamma..

den här ridskolan är lite knasigt uppbyggt så klubben och ridskolan är två olika saker, jag tror att jag ska prata med ägaren av ridskolan då denne köper in hästarna och säljer dom..

jag är inte särskilt intresserad av tävling.. folk säger att det ska vara bra för ngt.. men jag kan inte förstå vad ;)

jag ska verkligen tänka..

men, en liten fråga bara.. nu för några dagar sen så hade hon hoppat och smällt i bommen(var inte där så kan inte riktigt historien) hursomhelst så hade hon haltat efter det..
vet. trodde det var en nervskada? hurpass allvarligt är det? hon är helt gallfri på alla fyra.. kände iof inte efter om hon hade ont nånsans menmen.. om någon har erfarenhet så är jag tacksam.. :bow:
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 081
Senast: lundsbo
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 256
Senast: AmandaJ
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp