finns det något billigare alternativ???

C

cerrox

skulle vilja höra med er om någon vet något billigare & likvärdigt alternativ till krafftfoder, som man kan ge istället för krafft groov & krafft lusern.

vore tacksam för namn, analys & ca pris. :D

Sv: finns det något billigare alternativ???

Havre soja + mineraler efter analys o behov. Som proteinfoder är lusern dyrare men snällare än soja.
PL

ok, men om man vill har ett färdigfoder som tillskott på betet??? unghästen klarar sej inte bara på gräset. så han får krafft groov & krafft lusern & det funkar han fint på, men jag funderade mest på om det finns något liknande alternativ, men som är billigare????

vad menar du med att lusern är snällare än soja???

cerrox skrev:
ok, men om man vill har ett färdigfoder som tillskott på betet??? unghästen klarar sej inte bara på gräset. så han får krafft groov & krafft lusern & det funkar han fint på, men jag funderade mest på om det finns något liknande alternativ, men som är billigare????

vad menar du med att lusern är snällare än soja???

Tyvärr är nog Lucern de färdigfoder som bäst lämpar sig. Men det kan skilja en del i pris beroende var du köpert det. Vi har tex en lokal kvarn där Lucernen är avsevärt blilligare än på "hästkiosken" i stan.

Annars är B-alternativet som redan nämts, soya. Soyaprotein är absolut billigast med skall utfodras med försiktighet annas kan det "bli för mycket av det goda" för mycket protein, som sätter sig i benen på hästen.
Ett annat billighetsalternativ är kornkross, men det är inte helt lämpligt för njurarna i stor mängd.

Senast ändrad:

Var har du fått det ifrån att korn skulle vara farligt för njurarna???
Ngn myt skulle jag säga.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa När Sareks mage rasade helt i vintras fick jag tips av veterinären att ge allergifoder (RC Hypoallergenic) istället för magfoder...
Svar
12
· Visningar
823
Senast: Wenniz
·
Foder & Strö När man hittar ett foder som hästarna funkar bra på och som inte gör hål i plånboken så ska det sluta säljas på granngården 🤷‍♀️🤦‍♀️...
Svar
9
· Visningar
1 578
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama