finns det någon som har samma typ av häst...

lovehorses

Trådstartare
Jag vet inte om detta är på rätt nnu men jag provar....

Jag har en väldigt udda häst tycker jag å undrar om fler har likadant "problem".
Det här är situationen:
Jag har en finnhäst på 9 år, sto. Hon är grundriden, jag ska utbilda henne. Fast jag tycker att hon kan mycket.
Hon har bara ett litet problem man kan inte hålla på för mycket med någon träning.
ex. Jag har inte kunnat rida nu på ca två veckor, Läkarens ordination. Så jag har longerat hela tiden. Ca varannan var tredje dag, efter tre gånger trötta hon på det så. Jag tog dit en tjej som fick rida henne på bana lite å ut å skritta. Kom sedan på att jag kunde tömköra henne på banan, gjorde det en gång. Det tyckte hon var kul. Var ut å skritta med henne efter någon dag. Sen sku jag rida på bana, hon var inte alls på humör, tyckte att banan kunde fara åt .....
Ut kan hon rida hur mycket som helst.
Frågan är nu:
Är det några fler som har sådana hästar som man inte kan göra förmycket av en sak då sätter de sig på tvären?
Hur lägger ni upp ert ridschema?
Har ni något tips på vad man kan hitta på för ridning/träning för hästar som vill tänka å ibland behöver det?

Kanske vi skulle kunna mailas med varandra för att berätta vad man gör åt hästarna?!?!
Jättetacksam för svar!

Sv: finns det någon som har samma typ av häst...

Hejsan.

Om jag har förstått det rätt så är problemet att din häst tröttnar efter X-antal gånger då ni har gjort samma sak.
På sättet som du skriver tycker jag att det verkar som om ni har lite kommunikationsproblem!!
Jag tycker att man som ryttare har till uppgift att få hästen att tycka att det man gör är roligt. Självklart tycker de kanske inte allt är roligt, men vissa saker måste göras ändå ex. jobba dressyr i paddock kanske inte alltid är så uppskattat:angel:
Men det är du som ryttare som måste motivera din häst!!!
Försök att variera tränings sätt. Du kan jobba med många olika övningar från marken. Låna lite böcker på bibblan och läs om markövningar. ex gå över presseningar, mellan bommar, upp på ramper mm.
Ut och gå i skogen. Du skrev ju själv att hon gillade att rida ut. Att knalla omkring i skogen är mysigt för både ryttare och häst. Bra träning för båda med:)
Det viktiga är att du varierar och att du som ryttare ser till att dden tid ni har tillsammans blir givande för både dig och pållen!:)

Det är det att man "kan" inte rida ut själv hon bråkar, visst jag kan träna på det men det är så krävande, hon backar när hon inte vill gå fram å då är det rakt bakåt.man kommer kanske 50 meter innan hon börjar, det är inte så motiverande att gå ut då.

JAg försöker variera arbetet mycket, det tog ju ett tag innan jag kom på att jag kunde tömköra. :smirk: ibladn kommer man inte på vissa grejer....

Jag sku säga att vi har bra kommunikation å hon litar på mig bra. Hon tröttnar så fort bara.

Det är jättesvårt att förklara hur hon blir när hon inte vill, man måste se det.

Jag gör ju inte så att om hon börjar bråka så slutar jag utan jag fortsätter en stund till för att visa att det är jag som bestämmer när vi slutar.

Eftersom vi är precis i början så arbetar jag mycket med att försöka balansera upp henne, att hon hittar sin egen balans och att hon börjar arbeta med ryggen på rätt sätt.
Jag har ju varierat tex longeringen, satt bommar på volten fyra stycken utspritt, mittemot varandra (svårt att förklara). Första gången tyckte hon om det, andra gången var det jobbigt och då hade longerat henne för mycket å hon blev irriterad.

Ingen mer som har något tips eller ideer?

Det låter som att du låter henne bete sig lite hur hon vill. Okej att man ska lyssna på sin häst, men det betyder inte att så fort hästen inte vill någonting så ska man sluta göra så. Om hon börjar backa när ni ska rida ut eller gå på promenad, ge dig inte! Hon är 9 år, ingen liten fölunge som vill hem till mamma. Ta med en dressyrpisk eller liknande och använd den som en förlängning av din arm om hon inte vill gå framåt. Med pisken kan du, utan att slå, får henne att förstå att framåt får hon gå hur mycket hon vill, men INTE bakåt eller åt sidorna. Ta någon med dig om du har möjlighet, det är alltid enklare att vara två. Med lugn, stressfri och konsekvent hantering tror jag nog att ni kan komma över era uterittsproblem på nolltid! :)

Angående longeringen, hur länge brukar du longera och i vilket tempo? Jag longerar aldrig längre än 15-20 minuter, byter varv ofta, mycket tempoväxlingar, tränar röstkommandon, halter, backningar... Gärna med hela linan utsläppt så cirkeln blir 16 m i diameter. Att låta hästen trava runt, runt, runt i samma tempo i en liten cirkel, (säger inte att du gör det, men som exempel) är säkerligen skittråkigt för hästen. Har du därtill inspänningstyglar som stramar i bettet på en redan uttråkad pålle, så är det nog inte så konstigt om ridvolten förknippas med jobb, jobb, jobb och aldrig något kul. Är hästen otränad så kan det vara nog så jobbigt att bara orka gå runt, utan inspänning. Har du provat att löslongera henne? Alltså släppa henne helt lös på en inhängnad yta och sedan be henne skritta, trava, galoppera och sakta av/stanna på kommando. Många hästar brukar uppskatta det mer än att gå i longerlina.

Jag tror som tuffer, ni har nog lite problem med kommunikationen. När en häst blir uttråkad så beror det rätt ofta på att ryttaren och hästen befinner sig på olika plan, där ingen direkt kommunikation dem emellan existerar. När en häst verkligen lyssnar på en och är intresserad av vad man vill, då blir den inte uttråkad, i alla fall inte av min erfarenhet. Hoppas det går bättre för er snart, läs gärna lite litteratur om NH och hästkommunikation, känn efter om det kan vara något för er. Det är aldrig försent att lära om sig, varken för dig eller hästen! Lycka till! :)

låter som att hon tröttnar rätt fort..!
vi har klagt upp träningen så att varannan dag på volten, varannan dag ute i skogen!
men, varför longera bara på volten? longera på någon äng, gå med henne i skogen (så hon får klättra lite...!) med mera, byt platser så kan du göra samma saker men det blir ändå lite varieation!

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 105
Senast: Lady_S
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 609
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama