Finns det någon Siames ägare här?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare simpe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 907
S

simpe

Har ju precis köpt min första Siameskatt och hämtade honom i fredags. Snacka om olik alla andra katter jag haft :D Jag undrar om det är någon mer här som har Siameser och kan berätta lite om sina katter, egenheter (de har de visst många).

Sv: Finns det någon Siames ägare här?

Jag har siameser, men varje katt är en personlighet i sig och då vet jag inte om rasen alltid spelar så stor roll? Fast de är väldigt präglade på folk och kelsjuka, förutom att de har röstresurser som de använder när de anser det nödvändigt. :smirk:

Alla siameser jag känt genom åren har varit väldigt sociala, barnkära och förtjusta i folk i största allmänhet. Min förra hanne var lydigare än de flesta hundar och kom på inkallning när han var ute, apporterade och följde med på skogsprommenader. Jag fick alltid varna folk för honom eftersom han inte alltid vänta på att plockas upp, utan rätt vad det var så hade man en katt runt halsen som ville gosas. :love:

Det ska sovas på armen under täcket och vänder jag på mig kliver de upp och byter sida/arm. De är betydligt mer präglade på mig än min sambo, även om de naturligtvis även gillar honom. :D

Hej

Har hört att Siameser "pratar" mera än vad andra katter gör, och kan bli väldigt högljudda,stämmer det??

Mvh Nyfiken Zaria

JA!!! Jag blev "varnad" för detta när jag skaffade Ramses men jag kunde aldrig tro att en katt kunde "prata" hela sin vakna tid. Han har väldigt gäll röst och ger sig inte förren han blir upplyft och buren. Men jaghar aldrig träffat på en så tillgiven liten kattunge :love: Han ska sova på min hand varje natt och när jag är hemma är han hos mig hela tiden. Jag har ju en 3 årig "vanlig" katt som helt har adopterat honom som sin egen och hon har börjat prata hela tiden också.

Visst kan de vara väldigt snacksaliga och röstresurser finns det gott om! Samtidigt är det väldigt individuellt och jag har känt siameser som inte snackat mer än andra katter. Oftast handlar det dock om att de vill något och försöker högljutt förklara det. Eftersom de är så sociala är det vanligtvis gos, mat eller byte i lådan som är aktuellt. Är det gos kräver den lilla att jag ska hämta henne istället för att hon ska komma själv, men lyder jag inte så kommer hon lommandes efter ett tag. ;)

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
524
Senast: Krålus
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 103
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
896
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Resa när man har hund?

Hästrelaterat

Tillbaka