Finns det någon näring kvar i gräset?

Mli

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder. Vad innehåller gräset i november, i Skåne?
Mina ponnys äter hellre det gräset som finns i hagen än sitt grovfoder. Finns det någon näring kvar i det som de kan tillgodogöra sig?
 
Någonting måste det ju finnas med tanke på att lillponnyn här hemma går i gräshage och är smällfet på 2,5 kg hösilage/dag :meh::cautious:
 
Ja, som rubriken lyder. Vad innehåller gräset i november, i Skåne?
Mina ponnys äter hellre det gräset som finns i hagen än sitt grovfoder. Finns det någon näring kvar i det som de kan tillgodogöra sig?

Här i södra skåne är det betestillväxt, grönt och fint. Inga problem med näringen. Risken är väl större att frosten ställer till fångkänningar.
 
Växer fint hos oss i NV Skåne också, storhästen i tävlingskondis klarar sig fortfarande fint på 6kg hösilage/dag
 
Så länge gräset växer (dygnsmedeltemperaturen är över ca 5 grader, om jag inte missminner mig) så är det också näring i det. Näringen/torrsubstans är nog helt okej, men det är mycket vatten i det.
 
Jag har två kräsna ponnys hemma som nu är svåra att räkna foderstat på. En 18-månaders hingst och en valack tävlingskondition. Båda ca 270 kg vuxenvikt. Och de vägrar att äta mer än ca 2 kg hö var om dagen - max. De står just nu inne på nätterna (22-06) och det är bara då de äter hö. Ute är det gräs som gäller... Mina hagar är nästan lika frodiga som på sommaren. Jag behöver fodra upp med rätt mycket kraftfoder för att de ska ha en bra form och energi, vilket tar emot på ponnys och när jag har ett hö med bra värden.
Jag får helt enkelt släppa att räkna på foderstat och gå på ögonmåttet istället.

Och ja, frostgräs är en fasa...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 706
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 426
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 218
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 300
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp