Finns det någon mer med tvillings häst???

C

CherryRåby

Nu dyker många frågor upp efter veterinär besöket och jag hoppas att det finns någon som har bra svar. :banana: Skulle vilja veta ifall det finns någon mer med en tvillings häst och hur ni haft det med skador och sjukdomar.

Sv: Finns det någon mer med tvillings häst???

Det finns en artikel i nya Ridsport om ett sto på 23 som fick tvilling föl..läs den!

Jag har haft en tvilling häst som jag sålde för ca ett halv år sen.... :banana: :bump: :banana:
men han hade aldrig några skador.... :)

CherryRåby skrev:
Nu dyker många frågor upp efter veterinär besöket och jag hoppas att det finns någon som har bra svar. :banana: Skulle vilja veta ifall det finns någon mer med en tvillings häst och hur ni haft det med skador och sjukdomar.

Kan man med detta anta att du väntar tvillingar??

Bort taget

Nej det är så att jag var hos veterinären för en hältutredning och han sa att avråder folk helst att från att köpa en tvilling.
Dom har tydligare sämre skelettm.m.
Så jag tänkte ifall det finns någon mer som har en tvillings häst och kanske kunde berätta hur det gått för den.

Jag kan ju även tilläga att jag skrivit en annan tråd fast om höftledsinflammation.
Jag ver hos veterinären i måndags från 08:30 till 14:30 för att göra en hältutrdning och då kom veterinären fram till att hon har spatt i ett ben,kotledsinflammation i två och så just den här höftledsinflammationen. Och just det hon har lösa benbitar också.

Hon hade ett friskt ben.

Jag kan även tilläga att det är inte min ridning som har orsakat detta.

för några år sedan hade ja en ponny som var tvilling e:irco marco U: en 175 mamma. så dom hade juh tänkt att de skulle bli en stor å fin hopphäst å ut kom de 2 rangliga ponnysar.. den ena klarade sej enbart nåra veckor. medans "min" överlevde, många skrattade när dom såg henne för hon var lite konstigt byggt.. långa ben kort kropp stort huvud med gigantiska öron. + att hon hade ircomarco svansen..

så bra ben som ho hade har ja aldrig vare med om.. ja hade hand om henne när hon var 14 år.. d¨å hade hon aldrig vara halt å itne under tiden som ja hade henne heller. så hållbar va hon.. trots att de nog inte va så jätte bra ridning då.. liten ponnygalning som man va... hon var juh gjorde av gummi så man rd juh rakt ut i skogen där de itne va några stigar...

När jag var hos veterinären så sa han att han avråder helst från att köpa en tvilling just för att dom kanske inte är så hållbara.
Jag har ju ett varmblodssto som endast stått i avel så hon har ju aldrig startat.
Men nu e det så att hon har ju höftledsinflammationen och dom här kotledsinflammationerna har kommit för att hon har försökt avbelasta höften.

Saken e den att vet sa att hon måste ha haft det sen jag köpte henne för ett år sen.
Alltså ont i höften.

Men jag gjorde ju en besiktning och det visade inget.

Och så är det så att det var en veterinär som inte är så bra på hästar vilket jag fattat nu efteråt.

Så det förvånar mig inte att hon kanske haft det hela tiden.

Men jag är bara glad att jag vet vad som är fel på den lilla damen.
Och jag hoppas bara att hon blir så frisk att jag får med henne hem från återbesöket.

CherryRåby skrev:
Nej det är så att jag var hos veterinären för en hältutredning och han sa att avråder folk helst att från att köpa en tvilling.
Dom har tydligare sämre skelettm.m.
Så jag tänkte ifall det finns någon mer som har en tvillings häst och kanske kunde berätta hur det gått för den.

Okej..men min häst hade aldrig några problem jag hade honom i 5 år och tävlade LB/LB hopp och dressyr med honom med bra resultat...han var aldrig halt eller något, men han var ju iofs new forest och är kanske inte lika sköra...men båda hästarna var kraftiga och fina...stoet var väl lite tunnare och ädlare men ändå.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
690
Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
608
Senast: BoYo
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 048
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit