Finns det någon marknad för äldre hästar?

Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

En fräsch häst som haft ett bra liv (ridits bra, inte tävlats sönder, gått i vettiga hagar osv) skulle jag kunna köpa äldre, uppåt övre tonåren. 20 och uppåt vill jag inte ha, eftersom jag vill kunna tävla och träna ganska hårt och i den åldern börjar det bli osäkert för ofta kring hur hårt hästen orkar tränas, känner jag.
Men en läromästare som gått höga klasser men inte överdrivet mycket, har levt ett bra liv och är fräsch i alla leder och sådär får gärna vara 17-18 så man har råd med den ;)
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

Hur gammal är den äldsta häst ni köpt eller skulle tänka er att köpa, och vad skulle ni ha den till?

Ganska sällan man ser hästar över 15 ligga ute nu för tiden? En häst som är 12 år måste vara supervälutbildad läromästare för att säljas, för att den räknas som "gammal".. Håller ni med?

Och om det bara är 7-åringar som folk köper, vad gör då alla andra gamla hästar? :confused:

Om det finns en marknad för äldre hästar? Det beror alldeles på vad det är för häst. En älde välskolad fräsch ponny för lätta till medelstora klasser och som är snäll och tar and om sin människa lär vara superpoppis.

En gammal avdankad travare som inte kan galoppera annat än man slängtravar den in i galoppen och som är småskadad, vresig och kräver en god ryttare men ändå med nöd kan promenadridas är vä så gott som omöjlig att sälja.

En gullig barnkär shettis på 20+ och som ska lära minstingen att rida lär vara poppis så länge den är snäll och går dit man vill i ungefär de tempo man vill. Är den inkörd och vagn medföljer blir den förmodligen våldsamt poppis.

Halvblodet på 17 år med mycket fullblodsinslag som klarar LB på sin höjd, med en van ryttare, lär vara svårsåld. Samma häst men som gör LB i sömnen, galant och oavsett vem som sitter på är lättare att sälja.


På det hela taget ska nog hästen vara en snäll och om den är större en läromästare för att kunna säljas upp i åldrarna.

Sällskapshästar köper man väl knappast utan lånar eller får till skänks om man har lite kontakter. Möjligen betalar folk en struntsumma.

--------
Till mig själv som ridhäst skulle jag aldrig köpa en gammal häst, en yngre eller medelålders förmåga som jag kan ha glädje av i många år är idealet. Det har med förväntad livslängd att göra och att jag än så länge rider relativt hårt.
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

Jag har köpt/skaffat tre hästar där tanken har varit att ha hästen under en längre tidsperiod (jag har lånat ett par hästar till under årens lopp, där det varit tidsbegränsat redan från början då jag antingen bara behövt hästen som sällskap en kortare tid eller ridit till/tävlat hästen åt någon annan).

Häst 1, nioårig B-ponny. Det var min första ponny, jag var elva, och med facit på hand var han kanske både för ung och för outbildad (låg utbildningsmässigt på samma nivå som en tre-fyraåring) för en så ung ryttare, men det är lätt att vara efterklok. Jag hade honom i åtta år, han dog i cancer när han var sjutton.

Häst 2, femtonårig C-ponny, livstidsfoder. Jag fick henne när jag var tretton, och det var meningen att jag skulle ha henne tills jag fyllde arton, alltså ponnytiden ut. Nu hände det lite saker på vägen, och jag blev inte så lång som jag trodde heller, så hon är fortfarande kvar, elva år senare. Hon är utan tvekan den häst som jag har lärt mig allra mest på, en sån läromästare borde alla ryttare ha. Det var inte en läromästare a la rosettplockare som bara studsade runt och vann varenda tävling om så ryttaren hade stått kvar utanför banan, utan jag fick lära mig den hårda vägen med blod, svett och tårar. Det är jag tacksam för idag. Fram till i våras var hon min huvudsakliga ridhäst, 26 år gammal, och jag hoppas hon lever i många år till.

Häst 3, ettårig D-ponny. Jag skulle inte ha någon häst alls, och absolut inte en unghäst, men tja, där stod hon bara en dag och på den vägen är det. Idag är hon tre år.

Jag tror att många avskräcks från att köpa en äldre häst för att de räknar med att den inte kommer leva så länge, alternativt att hästen kanske kommer leva, men inte orka ridas i samma utsträckning. Men som med allting annat handlar det om individer, min C-ponny tävlade fortfarande hoppning som 20-åring, medan B-ponnyn (som inte alls levt något hårt liv) dog tidigt. Dessutom har jag fått uppfattningen om att det är mer "okej" att skaffa en äldre ponny/juniorhäst till ett barn/ungdom, som ska ha hästen under en kortare tid och gärna ha en läromästare, än att köpa en stor häst till en vuxen.
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

Tänkte på detta när jag satt och småtittade på EM, där kommentatorerna satt och sa om det tioåriga stoet på banan att "ja, hon är ju väldigt ung".

Ja, det tycker jag är positivt faktiskt, även om de givetvis menar i de sammanhangen. Jag blev dock lite bestört när veterinären på kliniken sade att min häst började bli gammal (också 10 år) och där höll jag inte med henne, hästens mamma är 18 år äldre och lever fortfarande liksom. 10 år är inte gammalt. :mad:
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

Sista tillskottet till min flock är ett russto på 21 år. Hon är köpt som sällskap och hagprydnad. Hänger med på utställningar och kommer ev bli lektant om vi betäcker de andra.
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

Jag har precis köpt en 18-åring! Pigg som en mört att rida. Är tänkt som tanthäst med lättare ridning (för att jag inte kan mer) och kanske någon tävling i lätt klass om andan faller på.
Jag letade medvetet efter en äldre häst eftersom jag inte har viljan och framför allt inte kunskapen att utbilda en unghäst.
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

Hur gammal är den äldsta häst ni köpt eller skulle tänka er att köpa, och vad skulle ni ha den till?

Äldsta hästen jag köpt var nog 10-11 år gammal.

Senaste hästen är sju år. Jag är en sådan som planerar att ha kvar hästen tills den trillar pinn. Eftersom jag fäster mig så enormt vill jag ha många aktiva år tillsammans innan den blir gammal.

Däremot, OM det visar sig att dottern blir hästintresserad, så kan jag tänka mig att köpa en äldre fräsch läromästare. Där spelar åldern inte så stor roll faktiskt, bara den är snäll, trevlig och passar bra i övrigt. Tror nog maxåldern i det fallet kan ligga runt 25 år.
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

Ja, det tycker jag är positivt faktiskt, även om de givetvis menar i de sammanhangen. Jag blev dock lite bestört när veterinären på kliniken sade att min häst började bli gammal (också 10 år) och där höll jag inte med henne, hästens mamma är 18 år äldre och lever fortfarande liksom. 10 år är inte gammalt. :mad:

Haha, det har jag fått höra flera ggr när jag ringt på annonser så har de frågat hur gammal min häst är och sedan sagt "ja då är han gammal". Nej, han är ju 15 nu...
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

Jag har faktiskt bara köpt en äldre häst i hela mitt liv, och det var för några dagar sen. Men grejen med den hästen var att jag redan ägt honom mellan han var 7 och 14 år, sedan sålde jag honom pga graviditet och köpte nu tillbaka när nya ägaren blivit gravid:D. Han är alltså 16 år nu och lika pigg och glad som han alltid har varit:p. Nu säljs han inget mer utan nu kommer han få stanna här resten av sitt liv, med andra ord har jag då åtminstone tänkt mig minst 10 år till!:d
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag blir lite trött när folk säljer sina jättegamla hästar, just nu ligger det en 28-åring ute på Hästnet, och så kommenterar säljaren...
2
Svar
38
· Visningar
3 024
Senast: Asko
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 485
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 782
Senast: Habina
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 566
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp