Finns det någon marknad för äldre hästar?

Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

Jag har köpt två hästar som varit 18 år. Självklart beror det på hästen men jag vet inte om jag hade köpt mycket äldre hästar än så, mest för att jag känner att riktigt gamla hästar ska inte behöva flytta, oavsett vem som äger hästen.
Vi tog nyligen bort vår 28-åring av åldersskäl, så nu är vår äldsta "bara" 26 år (en av dem jag köpte som 18-åring), men det skulle liksom aldrig finnas att sälja honom.
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

Jag tror att många äldre hästar säljs via kontakter. Min vän som jag köpte min älskade tant av skulle nog aldrig komma på tanken att lägga ut henne på annons, men att sälja till någon som hon kände bra och visste skulle ge hästen ett bra liv var enkelt :)
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

En häst som är 12 år måste vara supervälutbildad läromästare för att säljas, för att den räknas som "gammal".. Håller ni med?

Och om det bara är 7-åringar som folk köper, vad gör då alla andra gamla hästar? :confused:

fast en 12 år gammal häst är ju inte gammal, den är ju i sina bästa år och oerhört attraktiv om, den som du säger, är välutbildad. Det är ju inte för att den är gammal som detta är nödvändigt, utan för att den inte skall vara gammal när den sen ÄR utbildad, dvs man ska hinna nyttja den.

en 12 år gammal häst som INTE är utbildad är ju inte gammal den heller i sig :D

Jag har aldrig köpt hästar äldre än 12 år, men jag hade JÄTTEGÄRNA nästa gång jag köper ny häst, köpt en 15-16 årig superutbildad dressyrhäst, dvs svår klass. Vilken dröm!
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

KL

Jag tycker det är tvärtom, dvs att folk hellre köper hästar mot 13-15 år för att det är större chans att du får en utbildad läromästare, kanske har den meriter och rutin för tävlan. Dessutom kan det vara ett kvitto mot att det är en hållbar häst speciellt om den varit väldigt aktiv på tävlingsbanan exempelvis.

Jag resonerar nog samma vid köp..allt under 10 år går helst bort då jag anser att med den åldern har den knappast hunnit med så mycket i rutin eller är vidare välutbildad. Sen tycker jag hästar under 10 år också ofta är allmänt flamsiga/gröna fortfarande, så jag satsar hellre på några år till för en riktigt trevlig individ :p
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

jag söker häst, och skulle gärna köpa en trevlig, frisk häst på 15-18 år.
kanske tom en ännu äldre, om det verkligen känts rätt, och priset skulle vara rätt.
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

Jag kan tänka mig att köpa en häst som är uppåt 15-16 år om det är rätt häst för mig och den är fräsch. Min förra häst sålde jag när han var 18 år. Det var en kompis/fd medryttare som köpte honom. Jag visste att han skulle få det jättebra där och det fick han. Annars hade jag inte sålt honom för jag hade inte ett akut behov av att bli av med hästen.

Hur man ser på hästars ålder är intressant. Min häst är 13 år. Några av stallkompisarna kallar honom för farbror XX. Idag när vi tyvärr var på hästkliniken för hältutredning säger den unga (men förtroendeingivande) veterinären vid utskrift av recept på butta att "Han är ju en lite äldre häst eftersom han ändå är 13 år." Jag tycker inte att en 13 åring är en äldre häst, möjligen medelålders och det är en alldeles utmärkt ålder att inneha.;)
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

tog min nuvarande häst på foder när han var 15, då gått som hopphäst i stort sett hela sitt liv.

"skolade om" honom till dressyrhäst och tävlas nu MSV C med sikte på kval till MSV B. han är 21 år och tokfräsch!

så njae, jag är inte rädd för att köpa "äldre" hästar :D:D
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

Köpte min shettiskorsning som 22åring, han såldes (och används) som sällskapshäst.

Min andra ponny är 19år, jag har känt henne sen hon var 9år och ska jag vara ärlig så märker jag ingen skillnad. Bättre i hälsan nu dock och hon har börjat bli körd på senare år vilket hon älskar. Nalle som har blivit 25år nu är ett riktigt krutpaket. Ingen tror dock att mina hästar är så gamla som dom är vid första anblicken.
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

De två hästar vi har köpt var 13 och 14 vid inköp. Den ena har vi nu haft i 15 år och hon är 28 år och rids fortfarande mellan 3-5 dagar/vecka. Den andra fick tyvärr tas bort pga skada efter ett par år.
Stallkompisen har precis köpt en jättefin 15-åring i full tävlingskondition.
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

Tänkte på detta när jag satt och småtittade på EM, där kommentatorerna satt och sa om det tioåriga stoet på banan att "ja, hon är ju väldigt ung".

Men mycket sitter det väl i hästen också. 7-årigen i stallet ses som den äldre herren. Å andra sidan är han klar med sin utbildning i den diciplin han används i sedan många år och i slutet av sin tävlingkarriär. Medan stallkompisen med sin 6-åring åker på unghästträningar och där är ju hästen väldigt grön jämfört med vad planen för vad den ska bli.
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

När jag var i köpartagen för fem år sen var jag inne på att köpa en häst runt 18. Sen blev det en åttaåring eftersom hon charmade mig så in i bomben. Andra hästen hade jag tydliga kriterier för, bla att det skulle vara en unghäst men i framtiden kan jag absolut tänka mig en äldre (aldrig mer unghäst, tycker de är urjobbiga!).
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

Att många tvekar att köpa "äldre" hästar, var den gränsen nu går kan många gånger bero på att man är rädd för mer omfattande skador, det kan givetvis finnas hos en ung med men i vissa fall kanske en gammal häst gått med det länge men det är inte förrän den kommer till nytt hem med andra vanor och träningssätt som allt faller.

Jag har köpt hästar som är allt från 9 månader till 20 år. Den hästen var ett "räddningsprojekt" och blev en sådan historia sedan som har gått och dragit på massa och sen attackerade allt honom bara en vecka efter han anlände..han fick avsluta sitt liv bara 8 månader senare för att han var så hiskeligt sjuk.

Annars skulle jag nog säga att det flest varit hästar under 5-7 år som jag ägt, inte beroende på deras ålder utan för att det bara blivit så. Nu har jag för tillfället inga hästar pga egen sjukdom men skulle det bli aktuellt skulle jag nog titta efter någon kring 10-12 år som jag anser är en bra ålder, det skulle vara en välriden och lättsam, trygg individ. Jag har haft så många unga utmaningar att avkoppling på en läromästare hade varit underbart
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

Jag kikar efter dressyrhäst och vill inte ha en äldre än åtta år. Den dagen jag köper travhäst får den vara max fyra.

Jag tycker inte att hästar över de åldrarna är gamla - jag brukar dra gränsen för gammal vid 16-17 - men jag vill ändå inte ha en häst som slitit i ett långt liv och som eventuellt kan ha en mer svårspårad historia, så att säga. En yngre häst har förhoppningsvis inte haft så brutalt många ägare (och hade den ändå det hade jag dragit åt mig öronen), utan jag kan få ett hum om tävlings- och träningshistoria, skador och dylikt. Dessutom vill jag ha en häst där chansen är större för att jag kan ha den och träna och tävla aktivt längre, inte bara en kort period.
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

Min valack var 13år när jag köpte honom, född -98. Vi ägnar oss åt det mesta (terränghoppning när andan faller på, dressyr, distansritt, bruksridning/trail, tömkörning, skrutta runt..) och jag räknar med att han har iaf 12-15år kvar om han håller sig fräsch. Han hade haft samma ägare den senaste halvan av sitt liv, och jag vet vad han gjort etc under de åren (träffade honom där första gången 2005), så jag visste precis vad jag köpte sas.
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

Vi köpte en D-ponny som var 18 år för några år sedan,han hoppade suveränt men var väldigt vanskött då vi köpte honom.
Tordes knappt provrida då hovarna var extremt dåliga samt att han var mager och smutsig och luktade skit:)vilket inte framkom vid telefonsamtal.
Skulle nog inte köpa en så pass gammal ponny igen som inte var igång,han visade sej ha så dåliga senor att de knappt höll ihop.
Han blev aldrig någon tävlingsponny igen ,trots sin stora kapacitet men dock en trevlig sällskapsponny.
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

KL

Jag går mot strömmen och är en av de där tråkiga som vill köpa en 6/7-åring.
Jag vill uppleva hela livet med min häst, inte bara tio år. Jag får panik vid tanken på att hästen ska dö, varför köpa en häst som teoretiskt har ca tio år kvar när jag kan köpa en som teoretiskt har 20?
Men om det vore en ponny till mitt barn vore det en annan sak. Men till mig själv, nej.
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

Kl

Jag är en av dem som idag försöker sälja min 16-åriga häst och jag kan helt ärligt säga att det går mycket trögt. Hästen i fråga är välutbildad och trevlig, och som har fått mycket beröm av tränare etc. Det är synd att folk stirrar sig blinda på åldern då de kan få jätte fräscha och trevliga hästar till ett bra pris. Köpte själv min förra ponny när denne var 15 år och än idag är den pigg och kry, trots sina 24 år fyllda.
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

Jag köper gärna eller tar emot äldre hästar numera.
Börjar själv bli lite sliten och rider inte så mycket eller avancerat , bara ute och luffsar mest :)
Har 2 ponnisar nu , båda 22 år gamla , den ena togs emot för 2 år sedan och den andra köpte jag för ett år sedan.
Tycker att jag kan ge dessa gamla godingar bra hem och alla mina hästar , utom en , har slutat hos mej.
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

Jag köpte en 10-åring. Hade otur och han, nu 14 år gammal, kommer tas bort på grund av anledningar som inte är ålders eller träningsrelaterade utan en väldigt gammal skada som inte kunde avslöjas förrän han blev halt och röntgen gjordes. De åren jag fick med honom har dock varit underbara, han är en helt fantastisk häst som jag har lärt mig otroligt mycket av!

Har nu en 22-åring på foder, hon är helt frisk och fräsch. Hoppas hon har många år kvar!

Köpte nyligen också en 9-årig shetlandsponny som jag räknar med att ha kvar i si sådär 20 år.. ;)
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

En mycket hästkunnig människa som jag känner säger att när hästen är runt 12 år så vänder prisbilden nedåt. Ska man sälja ska man göra det då...

Vi har köpt äldre ponnyer tidigare, det har gått alldeles utmärkt. Tror iofs att äldre ponnyer är mer lättsålda än äldre hästar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag blir lite trött när folk säljer sina jättegamla hästar, just nu ligger det en 28-åring ute på Hästnet, och så kommenterar säljaren...
2
Svar
38
· Visningar
3 024
Senast: Asko
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 485
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 782
Senast: Habina
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 566
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp