Finns det någon marknad för äldre hästar?

AVB

Trådstartare
Hur gammal är den äldsta häst ni köpt eller skulle tänka er att köpa, och vad skulle ni ha den till?

Ganska sällan man ser hästar över 15 ligga ute nu för tiden? En häst som är 12 år måste vara supervälutbildad läromästare för att säljas, för att den räknas som "gammal".. Håller ni med?

Och om det bara är 7-åringar som folk köper, vad gör då alla andra gamla hästar? :confused:
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

Folk rider så illa så de är tidigt i hästhimlen.

Sen har folk fått för sig att en häst kommer att dö typ imorgon om man köper en häst som är 18.
Visst det kan hända men den kan funka i 10 år till också.

Jag fick en arab som var 19 år när jag var liten och hade honom tills han var 27 och då var det dags för honom att vandra vidare.
Han var en av de allra bästa hästar jag någonsin har haft.
Använde honom till träning och tävling.

Är det rätt häst kan jag tänka mig att köpa en äldre riktigt välutbildad igen.
Men jag föredrar att köpa yngre hästar och jag köper hästen med tanken att jag ska ha den resten av hästens liv och då vill jag ha så många år som möjligt ihop.
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

Min första häst var 24 när vi köpte henne, hon hann bli 36 innan hon vandrade vidare. Senare har jag köpt en 19-åring, som gick bort i vintras precis fyllda 30. Båda var islänningar.

Jag kan visst tänka mig att köpa en äldre häst till ridning eller för ett sista föl. Sedan har jag inga problem med att de sista åren är pensionärsliv som gäller. Gå i hagen och komma ut för ponnyridning och barnpyssel när vi har besök av den varianten.

Tror att de som drar sig för att köpa äldre häst är mer rädda för att ha en "oanvändbar" häst som bara står och kostar pengar, än att hästkraken ska dö för fort. Vi är ju blöthjärtade med våra djur och få är väl gjorda av pengar. Jag har sett ett antal islänningar över 20 som säljs till ett sista bra hem under sommaren. Kan tycka att hästen inte skulle behöva flytta mer när den blitt några och 20 faktiskt.
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

Vi köper äldre hästar, när vi handlar häst. Jag skulle göra det igen, men samma gäller som för alla köp. Det måste vara rätt.

Håller med om att folk inte gärna handlar hästar över 10 år, det verkar som hästen ska dö bara av att flyttas. Men jag håller också med pulkaskurk att medellivslängden är låg just för att hästarna rids ihjäl. Då är det klart att man inte vill investera i en tioåring, om man går under intrycket att en häst inte blir äldre än 12 år max.

Föredrar äldre hästar för de uppnått en mognad och ett annat lugn (oftast), även om de kan vara på tårna (mitt senaste sto var som ett asplöv, trots sina närmare 20 år). Samma med märren innan, hon for gärna iväg som ett skott när det prasslade i diket, men det är ändå ltie skillnad (för mig) mot en darrig 6-åring.
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

För tio år sen köpte jag älsklingshästen från ridskolan. Hon var då 13 år. Idag är hon 23 år och är glad, pigg och frisk.

Vilken ålder jag skulle kunna tänka mig om jag ska köpa en ny häst beror helt på individen. Jag är främst intresserad av avel och dyker det rätta stoet upp gör det inget om hon är 15 så länge hon är frisk och varit fertil de senaste åren.
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

Min kompis ska precis köpa en 22-årig ponny till sin dotter. Tycker att det är perfekt med gamla hästar som läromästare. Bara de är pigga och friska.
Själv kunde jag mycket väl tänka mig att köpa en häst på +15 år om jag var i hästletartagen. ;)

// Anna
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

Jag köpte en 18-åring för några år sedan, han skulle vara "ridlärare" åt min sambo och sällskap till min unghäst.
Kan tänka mig att många inte vågar köpa en äldre häst, och många inte vågar sälja heller? Skulle vara livrädd att den hamnar i fel händer o rids sönder och samman.
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

Den äldsta häst jag köpt var 24 år och en perfekt läromästare till min dotter. Vi hade honom i tre år och sedan dök faktiskt en köpare upp och köpte honom som läromästare till sin son. Ponnyn (det var en D-ponny som tävlat i SM) var ju då 27 och hade många år kvar i sig.

Om jag ska ett sto till avel och hon inte varit i avel innan är det sällan jag köper ett sto som är över 16 år. Men hänger ju ihop med att det är i den åldern som åldersförändringarna i livmodern börjar komma. Annars är det helt och hållet individen som avgör inte åldern.
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

Ja, det skulle jag nog kunna göra. Har erfarenhet av ett 24-årigt halvblod som var hur pigg och fräsch som helst och bara ville iväg, gick knappt att rida honom i grupp, då gjorde han galopppiruetter :-D

Funderar lite på att köpa häst och det finns ett 18-årigt sto som ska pensioneras från ridskolan till salu. Hon är just sådär pigg i ridningen att jag tror hon kommer hålla länge. Samtidigt har hon väl haft en och annan skada, även om hon tillhört de som varit mest frisk under de 2 år jag ridit på ridskolan. Dock vill de sälja henne för lättare ridning medan jag vill komma ut och tävla dressyr och ha möjlighet att prova nya grenar som ex distans. Känner därför mig osäker på om en 18-åring med ridskolebakgrund håller för det jag vill.
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

Senast jag letade häst letade jag efter välutbildad läromästare och kunde tänka mig hästar upp till 20 år. Själv hade jag en 19åring på foder som var hur fräsch som helst även om han nog inte hållt för tävling på de höjder som han en gång hoppat.

Anledningen till att man ser få äldre hästar är nog inte att de inte är eftertraktade ofta kan man få en bra häst till ett lägre pris. utan att de pga det lägre priset drar åt sig köpare av mindre seriös typ :p
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

Jag kan nog inte tänka mej en häst över 20-25 om jag är ute för att rida regelbundet. Men en sällskapshäst över 25 som mest ska skrota i hagen eller följa med på en prommis några gånger i veckan kan jag tänka mej. Som ett litet pensionat för en gammal avelsmärr eller liknande. Nåt som ungarna kan åka i hagen på när de ska börja rida.
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

Min första ponny var (enligt tand koll) 18 år när vi köpte honom, han blev 32 år och var den bästa häst jag haft.
Foderhästen var 18 när hon kom och nu är hon 21 år och är lika pigg och om inte piggare än min 12 åring. Hon har några ytliga melanom tyvärr, men hon lever nog också till 30 om tumörena håller sig i schakt.

Ska man ha en läromästare att bara träna på så är gamlingarna de bästa :).
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

Jag skulle kunna köp häst i ålder upp till 15-20 (kanske 1-2 år mer t.o.m) om hästen är hel och frisk och inte har någon skadehistorik (inte förslitningsskador i alla fall). Dock så skulle jag nog inte köpa en gammal häst av vem som helst, utan då skulle jag behöva förtroende för att säljaren faktiskt inte döljer eller hoppar över att nämna eventuella problem.

Men man vet ju aldrig med hästar, vad som helst kan hända oavsett ålder och är hästen frisk bör riskerna inte vara så mycket större med en äldre häst.
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

Beror på hästen, men 18 kanske, fast nu skulle jag i så fall vilja veta hur jag skulle pensionera henne (har redan pensionsproblem). 15 skulle jag tycka var lagom, eller 12 kanske om jag skulle köpa en häst nu (tösen med pensionsproblem och hennes kamrat köptes i 14-16 årsåldern och det var verkligen super). Inte yngre än sju helst. Men det är kanske lite udda. (om jag kände en häst 20-24 som jag vet är underbar så skulle jag nog kanske falla dit ändå)
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

Själv skulle jag inte vara intresserad av en äldre häst utan skall jag köpa blir det ett föl eller 1åring om jag inte kände hästen sedan tidigare.

Tycker inte det är vanligt att hela och trevliga hästar säljs utan dom blir kvar hos ägaren och ponnyer som säljs som är trevliga hinner oftast inte ut på annons.

gamla blir hästarna ändå under tiden jag äger dom :D.
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

Vi köpte nyss en 19-årig B-ponny. Väluppfostrad och välriden, perfekt förstaponny till ongera :D
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

Tilläggas ska att den bott hos sin förra familj i mååånga år vilket var ett stort plus för oss.
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

Håller inte med dig, ser massa hästar över 15 och tyvärr även de som är gott över 20. Såg en stackar som var 26 år... Tycker det är fult att sälja så gamla hästar. :(

Jag köpte en som var 17 år. Var ute efter en sällskaps/promenadhäst och hade väl inte tänkt köpa en som var såpass gammal men han var helt rätt och jag fastnade för honom direkt. :love:
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

Första hästen var 7 år gammal.
Andra hästen var 2 år gammal.
Tredje hästen var 6 år gammal
Fjärde hästen var 3 år gammal.
Femte hästen var 2 år gammal.

Ser ju nu att jag aldrig ägt en äldre häst men det är inget medvetet val. Det har bara blivit så.
Jag skulle kunna tänka mig att köpa en häst som är max 15 år gammal just för att jag vill kunna ha hästen ett tag och ha en häst som orkar ridas på det sättet jag vill, vilket inte är 2 lugna skogspromenader 2 ggr i veckan.
 
Sv: Finns det någon marknad för äldre hästar?

Jag köpte min sköthäst/medryttarhäst när hon var 18 år. Men då hade vi redan hängt ihop i 12,5 år och jag visste juh allt om henne.
Nu är hon 21 år och verkar bara bli piggare och "vildare" med åren. :) Under sommaren nu har hon varit rätt slö pga värme och ute på bete dygnet runt. Trodde att det kanske var åldern som påverkade, men nu när det blivit svalare har hon massa spring i benen igen.:)

Om jag ska köpa häst igen kan jag tänka mig en som är runt 15 år. Jag är inte sugen på att utbilda hästen själv utan vill ha en "färdig" häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag blir lite trött när folk säljer sina jättegamla hästar, just nu ligger det en 28-åring ute på Hästnet, och så kommenterar säljaren...
2
Svar
38
· Visningar
3 024
Senast: Asko
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 485
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 782
Senast: Habina
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 566
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp