finns det någon lag????

S

skorpan

Min syster är ny inflyttad i ett hus och bor granne med en gård.
I gården bor ingen utan dom har bara växthus där men där står en hund bunden i löplina på gården han har en hund koja att krypa in i men vi vet inte om den är vinterisolerad.
Hunden står där dag som natt och iblad kommer någon för att ge den mat och vatten, men inte varje dag.
Hunden skäller titt som tätt och grannarna är lite irreterade. Min syster ringde kommunen så dom kom ut och tittade på hunden och fotade sen åkte dom igen. när hunden hade varit utan mat och vatten i två dagar gick min syster ditt och gav den mat och vatten. grannen har även en liten katt på ca ett år som har flyttat hem till min syster.
Är det lagligt att ha hunden på detta visset? Kan hon ringa polisen så dom kanske hämtar den. För kommunen djurskydd värkar inte bry sig.
Jag tittade på hunden en runda i går den är ju inte överdrivet smal men smalare än den ska vara.
Tror ni polisen kan ta katten med? För min systers man är allargisk så dom har den ute. Men matar den och så för den var mager när den kom till dom.
Hoppas att någon vet vad dom kan göra för djuren.

Sv: finns det någon lag????

En hund får inte stå bunden dygnet runt,men de från kommunen försöker säkert få tag på ägaren via adress registret . Uppgav inte din syster att hon ville bli informerad om vad som kommer att ske? Anmäler man anonymt så får man dock inga besked.
Ni kan ju ringa polisen för att fråga åtminstone så får ni raka besked direkt.

http://www.djurskyddsmyndigheten.se.../shared/PDF_foreskrifter/DFS_2004_18_L102.pdf
vara kopplade till en löplina. I 10 § av djurskyddsmyndighetens föreskrifter L 102 (DFS 2004:18) anges hur löplinan ska vara konstruerad och att det ska finnas möjlighet för hunden att söka skydd i till exempel en koja.

Hundar som är yngre än ett år får endast tillfälligt hållas bundna. Inomhus får hundar endast tillfälligt hållas bundna och då inte längre än vad som är nödvändigt med hänsyn till avsikten med åtgärden. Med tillfälligt menas enstaka och kortvariga tillfällen, som inte är regelbundet eller ofta återkommande. Att varje dag en kortare period binda upp en hund kan därmed inte betraktas som tillfälligt. Som en huvudregel bör heller inte den tillfälliga uppbindningen vara längre än ca en timme.

Hundar som permanent hålls i rastgård eller uppbundna på löplina bör dagligen rastas på annan plats. Daglig motion och regelbunden rastning är nödvändig för alla hundar och omfattas enligt Djurskyddsmyndighetens bedömning av 2 § djurskyddslagen; dvs. djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom. Djurskyddsmyndigheten vill här trycka på att rastning i rastgård eller på löplina normalt inte kan anses vara tillräcklig.

Alltså får en hund visst stå uppbunden dygnet rumt,(om upbindningen upfyller kraven) om den dagligen rastas på annan plats.

HUnden skall dock ha mat och vatten varje dag.

Kopierat från www.djurskyddsmyndigheten.se:

Uppbindning
Om hundar hålls bundna utomhus annat än tillfälligt ska de vara kopplade till en löplina. I 10 § av djurskyddsmyndighetens föreskrifter L 102 (DFS 2004:18) anges hur löplinan ska vara konstruerad och att det ska finnas möjlighet för hunden att söka skydd i till exempel en koja.

Hundar som permanent hålls i rastgård eller uppbundna på löplina bör dagligen rastas på annan plats. Daglig motion och regelbunden rastning är nödvändig för alla hundar och omfattas enligt Djurskyddsmyndighetens bedömning av 2 § djurskyddslagen; dvs. djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom. Djurskyddsmyndigheten vill här trycka på att rastning i rastgård eller på löplina normalt inte kan anses vara tillräcklig.

Paragrafen om hur löplinan ska vara beskaffad:

10 § När hundar hålls bundna utomhus annat än tillfälligt ska de vara kopplade till en löplina. Linan ska ha en fri glidsträcka på minst tio meter och löpa på en höjd av minst två och en halv meter över marken. Den ska ha stoppanordning som hindrar hunden att ta sig runt stolpar, träd eller andra föremål. Kopplet ska vara anslutet till löplinan med en lekare och ha en längd som gör det möjligt för hunden att röra sig minst två meter på ömse sidor runt linan och att söka skydd mot kyla, nederbörd, vind och sol i en koja eller inomhus. Hundens halsband får inte vara strypande eller av metall.

Ni skrev båda att de ska ha möjlighet till rastning så :smirk: :angel:
Vilket den aktuella hunden inte får.

Min syster vet var ägaren bor, han bor på annan ort.
Han på kommunen sa att dom hade haft problem innan med honom och det var samma hund som var där som när han var där för två år sen. Så hunden har väll ståt där i mist två år.
Kommun gubben var inte så iponerad att min syster hade mataten den men som hon sa hon tänker inte låta den lida bara för att ingen bryr sig om den. Ska den stackaren svälta tills dötts innan någon bryr sig.

Utan att försvara hundägaren, så är det utformat att hunden Bör rastas dagligen. Det är i mina ögon värre om den inte får mat dagligen....

Ja jag vet att det tyvärr är mycket bör och för lite måsten i sveriges djurlagar,men sunt förnuft och lite innanför pannbenet på kommungubbarna så gör de något åt saken,helt klart :smirk:

Men om de vet vem mannen är så finns risken att det ingenting görs.Tyvärr. Likaså med en ökänd djurhandlare inom vårat län.

Vem skaffar en hund för att ha den uppbunden dygnet runt ute?? :crazy:
Sånna ska inte ha hund tycker ja, en hund är en familjemedlem och inge annat tycker jag!
Man skaffar sig så många hundar som amn kan tänka sig ha inne.
Har amn en rymmarhund kan amn ju stängsla in tomten och ha hunden där så den kan springa fritt när man är hemma!

Annars kan man ju ha hunden inne när man är borta eller i STOR hundgård där de finns träd och mkt gräs samt mat och vatten och ett stort skyddsrum!

Annars finns de hunddagis!

Nja detta med stor hundgård med träd och annat är väl få förunnat,men en bra byggd hundgård med liggplats och en isolerad anpassad koja är A&O. Mat och vatten en självklarhet,men man ska inte ha hunden där mer än nödvändigt enligt min mening.Ska man iväg o inte kan ha hunden inne så finns ju den möjligheten för hunden att ha tak över huvudet men ändå gå ut när den behöver.

Dom har nog hunden för att vakta deras växthus,( som ändå snart ramlar ihop) eftersom dom inte bor där är det ju smart att ha en hund som vaktar dygnet runt. Sen har dom säkert tänkt att den ska äta upp några inbotts tjuvar.
Min syster har pratat med den andre grannen som oxå har tröttnat på skällandet dygnet runt, men dom anser ju att det är ägarens fel och inte hunden.
Hunden är otroligt trevlig och glad när man kommer och kollar den.
Så "dum" är den ju inte.

I och med den "stör" kringliggande grannar så borde ägaren få något ultimatum.Hoppas det löser sig till det bästa för hundens skull.

Att anmäla djurskyddsärenden är självklart men att det ska hända något är högst otroligt, det är nåt alldeles otroligt med byråkrati som gör att inget händer.
Här uppe i norr har vi ett ordspråk SGT= Skjut, Gräv och Tig, för jycken (och katten) ni berättar om är nog det bästa om det är möjligt med tanke på grannar och dylikt.

Precis vad jag också tänkte.
Jag hade nog hämtat hunden och sen låtsats som ingenting. Sen om jag avlivat eller inte, det hade berott på om jag kunnat behålla den själv eller om jag hittade någon som vill ha den.

katten tänkte dom lämna till ett katt hem. Efter som dom inte kan ta hand om den. Jag kan tyvärr inte heller ta den. Dom har frågat runt bland folk dom känner men tyvärr så har ingen mölighet att ta den.
Det bästa hade varit och "låna" hem hunden men frågan är då var man ska göra av den.
Hunden verkar vara jätte trevlig. så det är ju synd att avliva den. Men skulle hon kunna lämna den till en omplaceringsorginisation? Frågar inte dom om ägare och så? Jag hade gärna tagit hunden, men då jag bor i lägenhet och jobbar så har jag ingen chans.
Djurskyddlagen funkar inte så bra alltid här i vårt land tyvärr.
I morgon ska min syster ringa polisen så då får vi hoppas att det händer något.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 161
Senast: Skjøldur
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 684
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 701
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama