Finns det "muskeluppbyggande" foder??

Elma_vip

Trådstartare
Det är så att jag nu ger min häst 3dl betfor & ca ½ kg krafft groov 90 + hösilage, det jag undrar är ifall det finns något bra foder som hjälper hästen att lägga på sig mer muskler, alltså att omvandla fett till muskler snabbare. Hon kan inte äta något som har med havre att göra då hon flyger i taket så pigg blir hon. Kan någon hjälpa mig vore det väldigt bra.

//Diana

Sv: Finns det "muskeluppbyggande" foder??

Fett kan INTE ombildas till muskler, hur gärna man än vill...
Det som gör att hästen sätter muskler är att den får sitt behov av proteiner tillgodosett.
Det som är den springande punkten i din fråga är VAD hösilaget innehåller - finns det analys? Utan att veta detta är det nämligen omöjligt att veta om din foderstat täcker behovet.

Som ameo svarat, fett kan inte byggas till muskler. Fett är det överskott av energi som hästen inte förbrukat, för att sätta muskler krävs en balanserad foderstat med bra protein men också att överskottet av fett bantas bort för att bytas ut mot muskler.

Om de andra redan påpekat - för att en häst ska kunna bygga muskler måste den få tillräckligt med protein. Protein (aminosyror) är kroppens byggstenar.

OM ditt höslage innehåller en tillräcklig mängd och en bra kvot så täcker det behovet. Men risken är stor, särskilt i år, att silaget kan innehålla väldigt lite protein... Då krävs mer eller mindre starka proteinfodermedel som i första hand handlar om svagare proteinfoder som t ex lusern, Krafft Groov 125. Sedan finns också starkare proteinfodermedel som linfrö, Krafft Plus Grön, foderjäst, sojamjöl, Krafft Protein osv.
Vilket av dessa som eventuellt behövs kan du bara få reda på om du har analyserat ditt hösilage.
Det enda man annars kan göra, om man nu inte av nån anledning inte KAN analysera, för att åtminstone säkra en del av proteinbehovet är att fodra med delvis lusern som grovfoder - dvs byta ut tt par kg hösilage mot lusern (hack helst så hästen får tugga mer än den får med pellets). Lusern räknas till grovfoder och det gör inget om det blir ett proteinöverskott i foderstaten då. Men de övriga proteinfodermedlen vågar man inte tillsätta om man inte VET att det fattas protein i hösilaget. (protein som kommer från kraftfodermedel kan ge skador)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 010
Katthälsa Har en katt som börjar bli till åren (11 år), och som börjar bli lite väl smal. Tänker att första steget är att byta foder för att se...
Svar
6
· Visningar
1 128
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 450
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 631
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka