Finns det mirakel???

boccia

Trådstartare
Har 2 st katter, en honkatt, 2 år, och en hane, 1 år, båda steriliserade. De har, ända sedan dag 1 varit långt ifrån bästa vänner, och det är alltid hanen som startar bråken. Vissa gånger kan de busa eller t.o.m. sova i samma soffa, men oftast är det skrik, fräs och slagsmål :( (men iofs ganska "snälla" slagsmål). Den stackars honkatten morrar så fort hanen kommer mot henne, och springer oftast iväg för att slippa honom, även om hon inte verkar direkt rädd.:(
Kommer de någonsin kunna bli bättre vänner, eller är det bäst att lämna iväg den ena? :confused: Till saken hör att innan hanen kom in i hemmet så var honkatten jättekelig och social, nu ligger hon helst avskilt och kelar bara när vi kommer till henne (förut var det hon som kom till oss för att gosa). Vid några tillfällen har hankatten fått följa med mig när jag rest till mina föräldrar över helgen, och min man säger att då har honan varit mkt mer social och kelig.
För mig känns det mest rätt att lämna bort hanen, och eventuellt kan mina föräldrar tänka sig att ha honom (det är där han är född), men min man vill INTE lämna bort honom alls (eftersom han just nu, när båda katterna är hemma, är den keligaste av dem).

Hjälp mig med argument för/emot att ha kvar båda katterna. (Om någon av dem flyttar så är det hanen, dels för att han har jättelätt att anpassa sig, till skillnad från honan, och dels för att han var den som kom till familjen sist)

Sv: Finns det mirakel???

Hej vet ej om jag kan hjälpa dig. Men mina är exakt likadana. Honan är 3 år och hanen är drygt 1 år. Ibland ser de ut som om de är kompisar slickar varandra med mer. Men för de mesta så bråkar de bara. Har haft hanen ute på annons men de verkar inte som om nån vill ha en busig liten skogis. Än så länge får de leva ihop, och jag hoppas de går bättre nu när vi ska flytta till större.
Tror att så länge de inte blir skador utav slagsmålen kan du nog ha kvar dom. Mvh Hanna

Jag hade skickat väck hannen om du nu ändå har bra hem till honom. Det är ju uppenbart att honan inte mår bra i hans närhet.

Min tanke också... Tycker så synd om henne när hon blir trakasserad i sitt eget hem :(... Ska prata med föräldrarna och höra om vi kan ha honom där på prov några veckor, (så han inte börjar trakassera deras katt istället efter ett tag)

Kommer sakna honom något fruktansvärt :cry:, men å andra sidan kan jag ju hälsa på honom iallafall :)

Eftersom det är din mamma som kan ta kand om hankatten, så kan ni ju göra det "på prov", så att du och din man får känna efter lite. Kanske blir honan då så kelig att din man känner att det är ok. Och ni kommer ju att träffa hannen när ni hälsar på din mor, så det är ju inte "förväl för alltid".

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
571
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 921
Senast: Catsu
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 403
Senast: Troll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama