purity_666
Trådstartare
Jag tänkte på det när jag läste en artikel om Olof. Ett barn som inte verkar ha någon behållning av sin tillvaro. Sannolikt känner han inte ens igen folk i sin närhet. Han är på en nyfödd bebis stadie, om inte värre än så. Blind, reagerar inte på tal så de tror inte han kan tolka ljuden omkring sig. Han kan inte kommunicera alls. Hans muskler fungerar inte så han kan inte göra några viljemässiga rörelser. Hans lungor fungerar inte som de ska, hans tarmar fungerar inte som de ska. Han har multipla EP-anfall per dag, vilka kan ta livet av honom då slem sätter igen halsen. Det enda han verkar reagera på är värmen av beröring.
Jag undrar vilken behållning Olof har av livet om det nu stämmer. Han kan inte se, inte kommunicera överhuvudtaget, kan sannolikt inte tolka ljud så förstår inte prat, hans kropp är utom hans kontroll och han lider av EP-anfall, ibland flera i timmen. Man kan undra hur utvecklad hans hjärna är. Kanske har han inget känsloregister? Kanske bara känner smärta eller ickesmärta?
Jag undrar alltså inte vad man ska göra med personer i det här läget, utan om det finns fall där människor har noll behållning av att leva? Det känns som människor i koma har mer ut av livet då många berättat att de hör det som händer omkring dom, de känner igen sina anhöriga och hjärnan funkar men inte kroppen. Men var går gränsen?
Hursomhelst en sorglig historia och FK´s agerande är förjävligt.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23840080.ab
Jag undrar vilken behållning Olof har av livet om det nu stämmer. Han kan inte se, inte kommunicera överhuvudtaget, kan sannolikt inte tolka ljud så förstår inte prat, hans kropp är utom hans kontroll och han lider av EP-anfall, ibland flera i timmen. Man kan undra hur utvecklad hans hjärna är. Kanske har han inget känsloregister? Kanske bara känner smärta eller ickesmärta?
Jag undrar alltså inte vad man ska göra med personer i det här läget, utan om det finns fall där människor har noll behållning av att leva? Det känns som människor i koma har mer ut av livet då många berättat att de hör det som händer omkring dom, de känner igen sina anhöriga och hjärnan funkar men inte kroppen. Men var går gränsen?
Hursomhelst en sorglig historia och FK´s agerande är förjävligt.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23840080.ab