Finns det hopplösa fall?

D

dolphinsmile

Min far berättade idag att en av hans vänner funderar på att skicka iväg sin häst på slakt. Det är ett 6 årigt varmblodsto som inte fungerar på travbanan. Hon både vill inte och tycker mkt om att slå bakut. Hon är väldigt dominant och är "elakt" mot både människor och andra hästar.
Jag vill gärna tro att det inte finns elaka hästar utan att det helt enkelt har blivit fel i kommunikationen mellan häst och människa. Men vad gör man? Ägaren resonerar så att det är bättre att ta bort henne än sälja iväg henne till någon där man inte vet vad som händer. Hon kanske sparkar ihjäl någon nån gång?

Vad skulle ni gjort?
 
Sv: Finns det hopplösa fall?

Ägaren gör rätt som avlivar. Naturligtvis är det inte hästens fel att
den är som den är, men likväl är det ägarens ansvar att se till att
hästen slipper flyttkarusell.
 
Sv: Finns det hopplösa fall?

Min far berättade idag att en av hans vänner funderar på att skicka iväg sin häst på slakt. Det är ett 6 årigt varmblodsto som inte fungerar på travbanan. Hon både vill inte och tycker mkt om att slå bakut. Hon är väldigt dominant och är "elakt" mot både människor och andra hästar.
Jag vill gärna tro att det inte finns elaka hästar utan att det helt enkelt har blivit fel i kommunikationen mellan häst och människa. Men vad gör man? Ägaren resonerar så att det är bättre att ta bort henne än sälja iväg henne till någon där man inte vet vad som händer. Hon kanske sparkar ihjäl någon nån gång?

Vad skulle ni gjort?

Hej!

Jag skulle ha gett hästen en chans i en annan miljö innan jag tog beslutet om att slakta den. Kanske lämnat bort den på foder. Då har ju hästägaren fortfarande ansvar och kan själv sedan fatta beslutet då man prövat olika allternativ. Det kan dock vara svårt att hitta någon som är villig att ta på sig allt jobb det innebär att ge en "problemhäst" en ny chans. Bra att ägaren tar sitt ansvar om så är fallet.
 
Sv: Finns det hopplösa fall?

Jag hade avlivat..

Man VET att hästen inte behöver flyttas runt från hem till hem, man vet att hästen inte kommer att fara illa.

Sen finns det SÅ många travhästar som är mkt mer lämpade som framtida ridhäst än en med dåligt temperament.
 
Sv: Finns det hopplösa fall?

Som svar på din rubrik, det finns inga hopplösa fall, men det finns hästar som kräver oändligt mycket tid för att bli harmoniska och tillfreds igen.
Många av dessa hästar klara inte den vanliga köparen utav, troligast skapas en säljkarusell av det hela.

Därför kan det tvistas om det är bättre att slakta hästen än att ge den en andra chans.
Och den frågan kan man inte generellt svara på.
Den enda frågan varje individ kan svara på är

"Det här är en häst, jag vet x och y om den, kan jag klara av den här hästen utifrån vad jag vet om den, och är jag beredd att lägga ner tiden det krävs på den?"
 
Sv: Finns det hopplösa fall?

Jag hade en sån och jag valde att slakta eftersom jag köpt henne från en annan och jag ville inte att det skulle hända nån annan nåt.
Nu eftre flera år har jag massor av teorier varför hon var sån min främsta är att hon hade cystor på äggstockarna det kan orsaka sådant beteende eller en varig livmoderinflammtion det hade min nuvarande häst och hon fick stämpeln livsfarlig på sig fast hon hade ont. Så fort vi behandlat detta var hon som en gosig lite hund.
 
Sv: Finns det hopplösa fall?

Om nu ägaren är rädd för arr den ska sparka ihjäl någon, hur skulle människan då våga lämna på foder och stå där med ansvaret ifall det skulle gå så? :eek:

Jag skulle allvarligt misstänka någon sjukdom om en häst omotiverat beter sig så (och det inte hänt nåt traumatiskt någon gång). Sedan är det ju upp till var om man väljer att undersöka tills man hittar felet eller om man tar bort.

Jag har tagit bort en utan diagnos och numera anar jag en del av hans problem. Men det bekräftar att jag tog rätt beslut i stället för att försöka hitta någon som kunde lägga tiden på honom och ha honom i ett stall där han trivdes så pass att han åt NÅGOT. :eek:
 
Sv: Finns det hopplösa fall?

hade givetvis skickat hästen på slakt för att veta att det inte skulle inträffa olyckor
 
Sv: Finns det hopplösa fall?

Min far berättade idag att en av hans vänner funderar på att skicka iväg sin häst på slakt. Det är ett 6 årigt varmblodsto som inte fungerar på travbanan. Hon både vill inte och tycker mkt om att slå bakut. Hon är väldigt dominant och är "elakt" mot både människor och andra hästar.
Jag vill gärna tro att det inte finns elaka hästar utan att det helt enkelt har blivit fel i kommunikationen mellan häst och människa. Men vad gör man? Ägaren resonerar så att det är bättre att ta bort henne än sälja iväg henne till någon där man inte vet vad som händer. Hon kanske sparkar ihjäl någon nån gång?

Vad skulle ni gjort?

Jag tycker ägaren har rätt.

Hälsning Maja
 
Sv: Finns det hopplösa fall?

Jag har ett varmblodssto som var precis likadan mot människor när jag fick henne. Jag visste ingenting om det, inte heller visste jag att jag skulle få en häst förrens det körde in en transport på gården och chauffören frågade vad jag hette och att han kom med min nya häst.:confused:

Jag har den märren kvar än och hon är 21 år och full i fan med en räv bakom båda öronen, minst.;) Hon har inte delat ut vare sig sparkar eller bett på allvar utan det är bara munväder och när hon fick byta miljö blev det en helt annan häst, en riktig kompis i vått och tort men med en bitchattityd som inte är nåt annat än munväder.

Hon kommer aldrig att flytta härifrån utan bor här livet ut, precis som fjordan innan henne som fick artros och blev halt och därför fick fara till trapalanda.
 
Sv: Finns det hopplösa fall?

Jag skulle nog vilja testa i en annan miljö först, hästen är så ung och det går alltid att trolla med något man inte tror.
 
Sv: Finns det hopplösa fall?

Jag hade nog inte lämnat iväg hästen till vemsohelst utan till en människa som vet vad det innebär att ta sig an en sån här häst. Jag tycker att alla hästar ska få en andra chans och inte bara avliva för att man tycker att det är bäst så. Det finns människor därute som många grr har den tiden och erfarenheten att ta hand om såna här hästar och ge dom den tiden dom behöver för att bygga upp ett förtroende.
Så om man hittar dne personen till sin häst tycker jag att man ska ta den chansen och ge hästen en andra chans.
 
Sv: Finns det hopplösa fall?

Jag hade nog inte lämnat iväg hästen till vemsohelst utan till en människa som vet vad det innebär att ta sig an en sån här häst. Jag tycker att alla hästar ska få en andra chans och inte bara avliva för att man tycker att det är bäst så. Det finns människor därute som många grr har den tiden och erfarenheten att ta hand om såna här hästar och ge dom den tiden dom behöver för att bygga upp ett förtroende.
Så om man hittar dne personen till sin häst tycker jag att man ska ta den chansen och ge hästen en andra chans.

Håller med.. är jätte sugen på att ta hand om hästen.. har rpecis börjat få kontakt med NH.. skulle vara kul att pröva det med den hästen.. kanske bara helt enkelt behöver en människa som vet hur man är en ledare.. förra ägaren var väldigt snäll mot henne jämt så jag tror helt enkelt att hon tappat respekten för människor.. om hon någonsin haft nån..
 
Sv: Finns det hopplösa fall?

Usch ja jag är inte en sån som ger upp så lätt, jag hade inte slaktat den, människan gör oftast vad hästen blir.
Och i ett travstall tränar man inte direkt mkt hästkontakt/språk..men visst man vill inte sälja en elak häst till vem som helst, jobbig sits..
Men om det hade varit en snygg islandshäst- hade de då slaktat den:D ?
Nej jag skulle inte tro det, sedan då är det väldigt sällan en islandshäst är elak men jag tog ett exempel på en populär ras..
 
Sv: Finns det hopplösa fall?

Kan ju ligga nått i det.. finns ju så otroligt många varmblod som är snälla och goa.. ingen som har tid eller orkar lägga ner massa energi som inte är snäll.. Men hade det varit en annan ras så kanske.. vem vet
 
Sv: Finns det hopplösa fall?

Kan ju ligga nått i det.. finns ju så otroligt många varmblod som är snälla och goa.. ingen som har tid eller orkar lägga ner massa energi som inte är snäll.. Men hade det varit en annan ras så kanske.. vem vet
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 690
Senast: Anonymisten
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 335
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 705
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp