Finns det hopp för gammelmannens man?

Cydonia

Trådstartare
En utav hästarna i stallet har tydligen alltid haft en relativt tunn hårrem, med tunn man, knappt någon lugg, men ganska tjock och fin svans.
Svansen är fortfarande fin, och pannluggen har jag lyckats få liiite tjockare faktiskt, men manen är verkligen hemsk..
Speciellt nu när hagkompisen tyckte att det var roligt att tugga i sig en liten tufs för några veckor sedan..:devil:

Fläta och underhålla manen för att den ska bli längre går ju, men tjockare, går det?

Bild på eländet..:angel:
IMAG0519.jpg

Sv: Finns det hopp för gammelmannens man?

Stubba? Ser man inte att den är så tunn åtminstone, eller klippa den kort kort, ca 1-0,5 dm lång kanske? Nu när den är lång så ser den vara stripig och tråkig ut.

Har också en tunnhårig gamling hemma, ingen lugg och tunnhårig i manen men inte lika tunn som din. Hennes man ser ok ut när jag håller den ca 1, 5dm lång och rak. Längre så ser det bara stripigt och nästan vanvårdad ut :rofl:.
Och jag är ändå ingen förespråkare för pott frisyr på häst :o, föredrar mellan minst en hands längd och lite mindre än halsens bredd

Jag håller med Buck. Korta av manen ordentligt så kommer den se lite tjockare ut. min gamling blev också tunnhårigare när han blev äldre. Som ung och medelålders hade han en ordentligt tjock man, pannlugg och svans. Som gammal stubbade jag manen och behöll pannluggen. Det blev fint på honom som också fick lite tunn hals på ålderns höst :)

Det är möjligen inte så att hästen haft täcke med halskrage ? Och även för den delen haft täcke med halvhals. Ser typiskt ut som en av mina gör direkt om hon får på sig fel halskrage den käkar upp manen direkt på henne. Halvhals kan hon aldrig ha för då ser hon ut som den på bilden på nedre delen av manen.

a1agnlju och Buck: Får nog korta den lite till då.. den är dock inte så lång som den kanske ser ut, är ungefär en handsbredd nu och är den kortare så känns det så heeemskt när man klipper det lilla han har liksom..:angel:
Men jo, får väl ta och korta den lite mer, det är dock inte min egen häst så stubba får vi hoppa över!

Gylle: Om det ändå vore så väl! ;) Han har haft täcke med helhals under de kallaste månaderna, men har en bra spray (och rent täcke-viktigt) så han har inte fått något skav öht. Tussarna som saknar närmre manken mumsades bort av förra hagkompisen, hehe.

När det ser ut sådär rycker jag den så kort att den står upp lite busigt (absolut inte klippa, aldrig i livet!) och då kan man passa på att forma halsen också (genom synvilla).

Om han har haft helhals så har du helt klart förklaringen där de ser ut precis så i manen om de har en hals med fel passform till hur de är skapta. Man ser inga andra skav av det mer än att manen ser ut så precis som din gör.

Han har inte använt halstäcke på två månader, manen slets som sagt av förra veckan av hagkompisen, var jämnlång innan dess.
Det manskav han har är precis innan manken, syns på bild, pga dåligt sittande thermotäcke. Ägaren har nu köpt in nya.

Lovisaeleonora_ : Men att rycka en så pass tunn man, det känns som ett stort ajabaja?:o
Rycka gör jag främst på hästarna med tjockare man, så att knoppning och trimning blir lättare.

*till alla* Bilden är tagen under hans senaste klippning, därav ser det extra "snyggt" ut eftersom pälsen närmast manen ej är klippt ännu. Kan ta nyare bild imorrn.;)

Jag rycker den inte tunnare, jag rycker den kortare. Fullblodet hade verkligen sorglig man, och det enda som blev snyggt var att rycka den kort, och få den att fluffa till sig lite och därmed resa sig. Han hade snygg hals ändå, men den blev ännu bättre med liten medveten styling.

Om man rycker manen med trimkniv brukar det inte ta lång tid innan det blir mycket tjockare.

Fast nu blir jag lite kinkig. Man rycker inte med trimkniv. Man skär med (trim-)kniv. Rycker gör man möjligen med en bra kam (om man vill tunna).

Jag använder trimkniven som när jag tycker. Ja skillnaden är att jag skär av stråna istället, men tivvägagångssättet är det samma. (Tar en dlinga och drar uppåt först innan jag skär av, istället för att rycka mex fingrarna). Då blir manen snygg och ser inte avskuren ut. Jag säger att jag tycker manen med trimkniv för att det inte ska misduppfattas hur kniven används.

Liknande trådar

Utrustning Så, nu fick jag ut min frustration inför den stundande tränings/tävlingssäsongen. Min häst ser totalt hemsk ut i manen. Jag har testat...
2
Svar
38
· Visningar
5 152
T
Hästvård Måste bara ta hjälp och höra om det är någon annan som har råkat ut för att hästarnas svansar "försvinner"??? Först svor jag över...
Svar
17
· Visningar
1 618
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka