Finns det en hjälptygel till bockande häst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare kim152
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 9 796
K

kim152

Hej!
Finns det någon form av hjälptygel eller annat knep som man kan ta till när hästen bockar?
Tacksam för svar.
/Kim:confused:

Sv: Finns det en hjälptygel till bockande häst?

Jag har i vissa trängande fall använt gramantygel, fäst i sadelknappen (de två ringarna vid sidan av framvalvet) som "bockhävare".

Kan du rida med två tyglar, så är det ett bra hjälpmedel (det hjälpte mig i alla fall, och den hästen var riktigt stark). När det inte behövs, inverkar inte gramanen. När hästen försöker köra ner huvudet har du mer kraft än bara tygeln att hålla upp huvudet.

Samtidigt undviker man nackdelarna med att betsla upp (hästen kan bli "rädd" för bettet).

ska du ha den som hjälp för att sitta kvar, eller för att få den att sluta bocka?

I första hand vill jag få den att sluta bocka. Indirekt betyder det att jag naturligtvis vill sitta kvar!!!!

Om hästen bockar brukar jag försöka vara beredd och i god tid ställa mig upp så märker jag inte ens att hästen bockade , samtidigt som jag skänklar på framåt

Jo tack du???!!!
Om det var så enkelt.

Denna häst bockar bara i galopp!

Jag säger ingenting om hur bra det är, för jag har ingen aning, men det finns en anti-bockningsrem som Shires tillverkar. Eller har iallafall funnits, kunde inte hitta det på deras hemsida nu.
Ser ut som så att den späns i nackstycket bak till framvalvet på sadeln så att hästen inte ska kunna sänka huvudet...

Hittade den i min Shires katalog nu, men den är ifrån 02-03.. Heter iallafall "Diasy Rein". Googlade på den och fick upp den: http://www.thesaddlery.co.uk/product_thumb.php?img=images/shires_daisyreins.jpg&w=200&h=200

Senast ändrad av en moderator:

Men det gör väl ingen skillnad? man känner ju ändå när en häst är påväg att bocka.

Sätt på den ett travkäk, sitter under hakan eller i munnen på hästen (under hakan är nog att rekommendera) och sen upp igenom nackstycket och bak till sadeln. Du sätter en rem mellan de två ringarna på sadeln och i remmen fäster du käken. Ha den lång så stör den inte förrän den behövs. Löser inte grundproblemet men hindrar iaf hästen att kasta av dig vilket jag antar bara gör saken ännu värre.
Har själv haft en dam som med jämna mellanrum fick gläjdefnatt och var man inte hundra beredd så kan jag lova att man flög så det stod härliga till... inget "dra upp huvet och driv" där inte, det sa bara smack så låg man på backen, lagom kul! Hon gjorde det såpass sällan att man inte hade riktig koll heller.

tycker inte du ska ta genväg och "lösa" det med hjälpmedel. sitt djupt i sadel, driv, driv, driv och beröm! bryt innan hon hinner bocka. min pålla bockar åxå i galoppen, men det är för att hon tycker det är attans så jobbigt att galoppera på volt! aldrig ute på tur...

att låsa hästens huvud på ett eller annat sätt är enligt mig rena självmordet. hästen ska ha fri utrymme till att kunna bruka sin kropp som den behagar.

hoppas iallafall att du fixar det!:bump:

Halsringen hindrar ju inte hästen från att bocka. Det hindrar kanske möjligen att man åker av. Inte heller säkerhetsväst och hjälm hindrar hästen.

Givetvis måste TS försöka komma åt grundproblemet, men hur lätt är det om man åker av stup i kvarten? varje gång hästen bockar och du flyger av så lär den sig ju att det går att få av ryttaren, även om bockandet var mer en glädjeyttring från början.
Det finns faktiskt hästar som knappt går att sitta kvar på när de väl börjat bocka hur bra ryttare man än är. Lätt att vara beredd om hästen bara exploderar...

En lång käk har ingen inverkan förrän hästen rycker ner huvudet.

Liknande trådar

Hästhantering Det här är egentligen inget stort, men jag brukar träna en häst för hand. Jag har växt ur henne och kan inte rida henne längre, men...
Svar
11
· Visningar
904
Senast: Edla
·
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
259
Senast: Rosett
·
Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
125
Senast: Islaend
·
Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring

Hästrelaterat

Tillbaka