Finns det bra "barn-westernsadlar"?

Pinkilly

Trådstartare
Jag har ju en liten westernsadel som jag lånat av min mor som ligger på min lilla b-ponny. Jag har efter upplysningar här fattat att det är en riktigt dålig sadel. Hittade en tråd där någon hade strippat en liknande och såg hur bommen såg ut och att man lurades av att de stoppat till dem så de ser jättebred ut. Gick ut och kände riktigt på min och kände ju så klart att den var ju lika smal den fast den såg platt ut typ. Så min lilla kille ska inte behöva ha den på sig igen...

Men till frågan då... finns det nån bra westernsadel till en jättebred liten b-ponny... har letat som en tok men inte hittat nått att läsa om det. Är min dotter på två år som rider och därför vill jag ha ett horn som hon kan hålla i annars kunde jag ju ha en vanlig bomlös. Har hittat en bomlös westernsadel, barefoot arizona för barn som jag funderar lite på men tänkte även kolla om nån har nått annat tips på nån vanlig western som kan tänkas passa (och helst inte kosta skjortan) :):)

Sv: Finns det bra "barn-westernsadlar"?

hej !

En sadel som är väldigt bra är syntet sadel (western), jag använder det vid träning av unghästar, då den är lätt till vikten men när en quarter växer till sig så blir den för liten, men jag vet inte hur bred bom du behöver men jag vet att milsta western store kan ha bra kontakter angående sadlar, även syntet sadlarna. Syntet sadlarna är konstruerade med riktigt säte och bom men resten är syntet. hoppas det kanske hjälper dig och lycka till.
mvh Malou

De är jäääääätte svårt att hitta en bra w-sadel till små ponnyer. Och med tanke på hur mycket eller ska vi säga lite barna rider så vill man ju inte lägga ut multum på sadeln heller. Jag har köpt en syntetvariant, men den passar sådär. Tror inte jag kan hitta nån sadel som passar på min alltför runda lilla häst. :grin:

Ja syntet är bra men jag har inte hittat några små. Skulle behöva ha en 13 tum.

*länkar till webshopar är inte tillåtna! /ricca, moderator*

Senast ändrad av en moderator:

Ja, vad jag tyckt så är den väldigt smal i bommen och lädret är lite som wellpapp - de knäcker och spricker om man böjer i de.

De findes, men koster mindst lige så meget som de voksen udgaver (arbejdet er meget sværrere i den lille størrelse, så prisen er høj). Har faktisk ikke set nogle kvalitetsbørne sadler her i danmark. Aner ikke om de findes i Sverige. Men få mennesker vil betale så meget på en sadel til et barn.

Mærk undersiden af den sadel du har. Er den jævnt eller er der buler? Hvis den er jævnt, hesten og barnet trives og er i sikkerhed, og den fungere for dit behov, hvorfor offer en formue på at skifte det ud?

Dagen efter barnet har redet, mærke hesten igennem både i sadellejet og i de dybe muskelpunket ved halen, bag ørene, ind i skulderen, osv. Hvis hesten er smertefri, er der ikke noget at bekymre sig over lige nu.

Glemt at sige at vi bruger CorrecTORen i en Engelsk størrelse til vores shetlandsponys westernsadel. Den burde virke ifølge udvikleren, men har ikke fundet en rytter til at tilride ponyen, for at kan personlig vurdere at den virkelig fungere efter hensigten.

Senast ändrad av en moderator:

Jag är verkligen urkass på att förstå danska! Men jag ska svara på det jag fattade ;)

Jag har känt på sadeln och känner där bommen går ner. Min ponny är som en tunna så han får dessa i ryggen. Det kan säkert funka till min dotter som knappt väger något men han är en känslig ponny så jag vill inte att han ska tycka att det är minsta obehagligt så därför vill jag inte ha någon tyngd i den alls mera.

Lutar väl åt att det blir antingen en bomlös western eller en engelsk sadel till att börja med så får vi se hur det blir sen.

Få se om min översättning duger eller om jag helt missuppfattar det danska språket? Fattar nog inte riktigt jag heller, men försökte översätta rakt av.

Nej, nu blev det fel, jag provar igen;)

Så... Nu kanske?

"De finns, men kostar minst lika mycket som vuxna versioner (arbetet är mycket svårare i liten storlek, så priset är högt). Har faktiskt inte sett några kvalitets barnsadlar här i Danmark. Vet inte om de finns i Sverige. Men få människor skulle betala så mycket för en sadel för ett barn.

Känn av undersidan av sadeln du har. Är det slätt eller finns det knölar? Om det är platt, trivs hästen och barn och är säker och det fungerar för dina behov, varför offra en förmögenhet att ersätta den?

Dagen efter att barnet har ridit, känn igenom häst vid sadelläget och den djupa muskelpunken vid halsen, bakom öronen, vid skuldrorna osv. Om hästen är smärtfri, finns det inget att oroa sig över."

Glömde att säga att vi använder corrector i en engelsk storlek till våra shetlandsponys westernsadel. Den bör arbeta enligt utvecklaren, men har inte hittat en ryttare att rida ponny, för att vara personligen kunna bedöma att det fungerar som avsett.

Jag är verkligen urkass på att förstå danska! Men jag ska svara på det jag fattade ;)

Lutar väl åt att det blir antingen en bomlös western eller en engelsk sadel till att börja med så får vi se hur det blir sen.

Desværre kan jeg ikke skrive på Svensk. Der kommer også ting jeg misforstår en gang i mellem. Men oversættelsen lyd rigtig.

Til en voksen vil jeg stærk fraråde en bomløs, men problemerne er ikke så alvorlig med børn, pga den lette vægt og mindre udvikling i sædeben. Men bare fordi sadlen ikke har en bom, kan du ikke være sikkert på, at den ikke er ubehagelig for hesten! Så du skal stadigvæk være opmærksom på hestens trivelse.

Det er det samme med western sadler som med engelsk sadler. Nogle billig sadler er forfærdelig for hesten. De er ujævn og giver nemt sår. Andre er udmærket, hvis bare de passer den hest de skal bruges på. Måske holder de ikke i så mange år eller ser mindre pænt ud, men hvis tilpasning og sikkerhed er i orden, kan hesten jo ikke læse prismærket. ;-)

Ligegyldig hvad du ender op med, kan det være en god ide at overveje stigbøjler med tapederos til de små børn. Du vælger sikkert en sadel der er lidt stor til barnet, så den stadigvæk passer om et år eller to. Og det betyder at foden kommer måske nemmere igennem bøjlen. Det vil tapederos forhindre. Tapederos er lukkede bøjler på western stil. Er du lidt fiks med fingerne, kan du lave nogle selv, for at sætte ovenpå de eksisterende bøjler. Da de forhindre foden fra at komme igennem bøjlen, er det så heller ikke så alvorlig, hvis barnet rider i sko uden hæl.

En anden nødvendighed for sikkerhed er at der er en "stirrup hobbles" over stigbøjlen. Stirrup hobbles er den lille irriterende strop omkring fenderen, der sidder lige over stigbøjlen. Den holder bøjlen ned og stabilt, og hjællper til at forhinde ulykker. Har tit set brugte sadler til salg, hvor de mangler.

God held med at finde noget der virker for dig og din pony.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 906
Senast: Sirap
·
Övr. Barn Min dotter har till min stora glädje hittat glädjen i att rida. Vi bor på gård, och har en ponny till henne och en ridhäst till mig. Hon...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
12 773
Senast: Kiwifrukt
·
Samhälle Vart är normalt hyfs och sunt förnuft? I lördags råkade jag ut för en grej. I grund och botten var det jag som gjorde fel men...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
20 481
Senast: Heulwen
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 540
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar