Sv: Finns den här sadeln?
Jag hatar sadeldjungeln
Jag också så jag köpte en bomlös. Har arab med mycket kort, rak, bred rygg och inte en sadel passar. Han har haft både engelska och western och hittar jag en sadel så växer han ur dem snart och de blir för trånga.
Nu har jag en Star Trekk Comfort Shorty som jag testat i 1,5 månad ungefär och den verkar fungera bra så här långt. Den passar rätt bra på dina krav:
KRAV:
*16 - 16.5 tum
Shortyn känns som en 16,5 tums engelsk sadel. Jag gick från 15,5 tums westernsadel och comforten kändes då superliten men jag har vant mig nu.
*KORT, riktigt kort längd
Den har drygt 45 cm anläggningsyta och är totalt 50 cm lång.
*Viiid bomvidd
Så vid du vill - det finns 5 olika framvalv till den, jag har nr 3 men tror nog att jag får byta till ett vidare när hästen börjar muskla sig mer fram. Min häst drar ca 36 cm, bogvinkel har jag inte mätt, men han hade en 32 Stübben och den var för smal...
*Bred kanal
Så bred du vill - du justerar själv panelerna som sitter under sadeln för att få den att ligga optimalt. Lättjusterat och ligger kvar.
*Rejäl mankfrihet, måste få plats med hög, lång OCH bred manke
Comforten har ett högt framvalv som tillsammans med justering av panelerna kan ge plats åt himla mycket manke.
*Främre gjordstropp pplacerad långt fram
Den har ett v-system på stropparna
ÖNSKEMÅL:
*Korta/re kåpor
Hm, de är nog ganska normala, men inte som på en dressyrsadel.
*Gärna långa stroppar
MYCKET långa stroppar på Comforten, de möts under magen och går omlott på min häst! Dressyrgjord är det som gäller.
*Gärna kapade paneler eller liknande för extra bogfrihet
Tja, den är ju bomlös och ska iaf lämna bogen fri. Den är ju så pass mjuk där framme att den flexar och verkar inte trycka mot bogen.
*Väldigt gärna svart
Ja, min är svart och i nubuck så den ser ut som sammet!
Och så KRAVET som ställer till det: Priset.
Kostar 9500 och går att ta på avbetalning. Rekommenderar fendrar till, då blir det lite dyrare, men det går bra med vanliga läder om du sätter spännet nere vid stigbygeln (annars känns det under höften).
ska gå att hoppa i.
Jag har inte testat detta än, men jag betvivlar inte att det går och enligt utsago har det hoppats upp till 90 cm i en comfort. Den har dock band över ryggen så högre höjder kanske man ska undvika. Däremot är den löjligt stabil - stabilare än westernsadeln. Går utmärkt att sitta upp i från marken och ligger stilla under ritten.
så lik engelsk sadel som möjligt
Nja, det är den ju inte, med lite högre framvalv och bakvalv, men den har ju dressyrgjord och så. ST har ju dessutom tagit fram en dressyrmodell som ser ut som en engelsk som kommer nu i augusti, titta på
www.kaupreridsport.se
/Camilla