finns de transporter för 3 hästar

vinkelina

Trådstartare
eller de blir väl kanske en såndär "hästhusbil", en sån man får köra på b kort....

de kom upp under en diskussion, då vi har 3 hästar, och funderar om de finns nån fiffig lösning att transportera dessa på en gång... eller om de är två släp som gäller

Sv: finns de transporter för 3 hästar

japp det finns det , men jag kan inte mycket om dom.du får googla :D

Ja, det finns transporter/släp för tre hästar. Men de är tunga och då torde behöva E kort för att köra. Då kan man lika gärna skaffa lastbil

Du kan inte få med dig 3 hästar på en gång på ett B körkort. Men 3 hästars transporter finns. Fautras har det med det finns fler tillverkare av dessa.
Men om du funderar på en B korts lastbil får du inte heller här med 3 hästar med tanke på vikten.

Du lastar väll inte lagligt 2 hästar i en transport å B körkort?
Jag utgår i från att det är stora hästar du menar när det står hästar. Inte ponnyer?

du kan inte köra 3 hästar på B-kort, ekvationen går inte ihop.

3 fallabella är väl inget problem.

så du får glatt ta ett E-kort + att du kommer behöva en stor bil, typ range rover eller dyl med 3-3,5tons dragvikt.. för hästtrasporter (släp alltså) finns iaf upp till 6 hästar.

Problemet blir att du troligen (om du inte har mycket små ponnies) får skaffa nytt körkort. Antingen BE för att dra en tung trehästarstransport, eller C för att köra tung lastbil (alternativt D för att köra bussreggad hästbil).

c kortet har jag redan, så en sålänge allt "sitter ihop" så får jag köra de, tanken finns nog att lägga till nån bokstav ännu :P

men funderade nog mest på om de finns dylika transporter, tänkte ju inte ens på vilket kort man måste ha, får skylla på julmaten

c-kort är för lastbil upp till tre och ett halv ton.
Ska du ha tyngre blir det E kort.:D

c-kort är för lastbil upp till tre och ett halv ton.
Ska du ha tyngre blir det E kort.:D

Lätt lastbil (upp till 3,5 ton) är b körkort.
C körkort är för lastbil utan släp upp till 60 ton.
CE är för lastbil (över 3,5 ton) med släp.

Min f.d. tränare har en så kallad stock trailer som tar tre hästar. Hästen längst fram står med rumpan i färdriktningen (och glor alltså på sina två medpassagerare, fast det är en flyttbar vägg mellan dem). Jag tycker den är grymt läskig, men mest för att hästarna måste hoppa upp i den: ingen ramp att trava uppför, med andra ord (gud, vad kallar ni det på svenska? Ramp? Läm?).

där jag jobbade innan så hade dem 3 hästar transport.
Hästarna stog då på sidan & kunde sen öppna upp när man kom fram så dem stog med huvuden ute.
Jätte praktiskt.

Jag hade blivit grymt besviken om jag inte fick köra mer än 3.5 ton på mitt ckort ;)

Öhhh, nu är det nog dax att läsa på...

E är ALLTID tungt släp, oavsett dragfordon. C är tung lastbil.

Inte många rätt där...

De jag kommer på utan att tänka efter är:

Nonnenmacher
Boj
Fautras
Cheval Liberte

Min f.d. tränare har en så kallad stock trailer som tar tre hästar. Hästen längst fram står med rumpan i färdriktningen (och glor alltså på sina två medpassagerare, fast det är en flyttbar vägg mellan dem).Jag tycker den är grymt läskig, men mest för att hästarna måste hoppa upp i den: ingen ramp att trava uppför, med andra ord (gud, vad kallar ni det på svenska? Ramp? Läm?).

Och jag fullkomligt älskar min ramplösa transport. Hästarna kliver så glatt upp i den. Min gamla valack vägrade att över huvud taget gå i närheten av en ramp. Han åkte regelbundet kors och tvärs över landet när jag utav diverse anledningar skulle lasta honom i ett släp med ramp för en gångs skull och han totalvägrade att gå i närheten. så det vara bara att byta släp då klev han in omedlembart

Det är inte så högt för dom så dom behöver hoppa upp i alla fall inte på mitt släp.

Till TS Fautras har både 3 och 4 hästars

För mycket julmat?

:rofl:

Vi hade ett 4-hästars UME förut, hästarna gillade skarpt att åka i flock. Kräver förstås sin bil och BE :)

En dum fråga: hur får du ut honom ur släpet? Har du fronturlastning, eller vänder du honom inne i släpet så han kan hoppa ner på marken när det är dags att gå ut? Min tränares stock trailer har bara urlastning baktill, så de två hästarna som står bak i släpet får hoppa ut och ner baklänges. :eek: Om de inte är supervana, blir det lätt kalabalik, särskilt som det inte finns en vägg mellan de två hästarna som står där bak. Trassel med ben och usch, läskigt! Jag kan dock förstå att en del hästar ogillar ramper av samma anledning som de tycker det är obehagligt att gå över broar.

Min tränares transport är så pass hög att golvet är minst i knähöjd på det största halvblodet när han står utanför det på slät mark: obehagligt högt, tycker jag.

Fronturlastning plus att hästarna står diagonalt så det går att vända inne i släpet (ja det är så stort) och kliva ner baktill. Om man vill lasta ur hästen som står längst bak först till exempel. Jag gillar inte alls att backa ut hästarna faktiskt vare sig med eller utan ramp.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
259
Senast: Rosett
·
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 074
Senast: tara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
641
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
2 966
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tuggbensfavoriter
  • Uppdateringstråd 31