V

Vindelkusken

Det finns säkert skrivet om dessa i andra trådar men nu får de en egen :D Ni med erfarenhet av finnlokor - var får man tar på bra sådana? Nussikan - du verkar du vara nöjd med dina SL-lokor, är de väldigt sällsynta?

Sv: Finnlokor

Nu är det ju inte mina finnlokor men jag kör med dem och är väldigt nöjd! Skulle inte kunna tänka mig att köra med något annat om jag inte var tvungen (eller i dressyren på tävlingar där jag tycker det är snyggare med collersele, men det är ju bara för syns skull då)! Våra är ju köpta direkt från SL och han lever ju inte längre så det är ju lite svårt... Dom är inte särskilt vanliga, speciellt inte här nere, men nordtravare brukar ha ganska bra koll på om det finns några att få tag på uppe hos honom. Har även sett en del annonseras ut, men inte särskilt ofta. Jag fattat inte varför Tärnsjö slutade tillverka dem, det övergår mitt förstånd, dom gör numera bara bossorna som passar till, själva lokorna får man fixa själv :smirk:

jag håller med Nussikan att finnlokorna är suveräna. MEN på lite ädlare hästar än fjord/nsv så ser de lite klumpiga ut på tävling.
Ett välsittande koller är BÄST i både maraton och dressyr!! Tycker jag, tycker jag :angel:

Aha på så vis... Ja jag läste nån artikel om SL, vad det nu står för minns jag inte, Stig nånting? Blev lite intresserad så jag tänkte att man kan ju alltid kolla läget. Jag har egentligen ingen koll på den marknaden här uppe i Västerbotten. Hm det lät ju väldigt märkligt! Ungefär i vilken prisklass kan man hitta sådana här "kompletta"?

Jo coller är ju helt klart det snyggaste, alla kategorier! Känns lite väl tugnt för min ekonomi just nu, jag misstänker att finnlokor är lite billigare.

Tror du att finnlokor skulle passa denna häst? Bara ungefärligt alltså, förstår att det är säga utifrån en bild, men... Jag har som sagt ingen aning om hur de fungerar.

9b9b8cbbe603e178b9d95394367fe135_640_499.jpg

d827b0c9aae75c69b247a6f415389a7c_640_453.jpg

SL står för Sigurd Lidström :) Våra lokor kostade 800:- kompletta, men eftersom han nu är död och dom inte tillverkas längre så har dom säkert stigit i pris, det var någon som sa att vi kunde få 4000:- för dom men jag vet inte, är inte intresserad av att sälja så ;)

Finnlokor skulle passa alldeles utmärkt på din häst, ju mindre och smalare hästen är dessto mindre blir ju lokorna så jag tycker inte alls det ser klumpigt ut på ädlare hästar, men just för dressyren så håller jag ju med om att coller är tjusigare och lite "nättare" :) Vi kör ju dressyr och precision på tävlingar med finsele med coller, maratonen och all vardagskörning körs med finnlokorna. Eftersom dessa är så runda i formen så finns det många som trott att det är ett helcoller.

Okej :D Ja det är klart, de är säkert dyrare nu. jag har inte lyckats hitta nån annons med finnlokor, man får kanske leta mer ute i bushen hos gamla körgubbar :p *fördomar*

Det lät ju utomordentligt bra! :) Jag var lite rädd att han skulle vara för "klen" för dem, han är rätt så smal fram. Men det känns inte rätt att köra nu med bröstan som trycker antingen på strupen eller bogspetsarna. Ett par svarta lokor vore väl snyggast :)

Ja jag är ju inget fan av bröstselar och jag har hittills inte träffat på en häst som skulle dra bättre med en bröstsele en med finnlokor (säger inte att de inte finns) så jag tycker du gör ett väldigt klokt val :)

Själv tycker jag ju det är syggare när det är lite träfärg på dom, men det är ju självklart en smaksak, jag tycker dom ser mer "äkta" ut då :D Dessa tycker jag är grymt snygga:

13690461.jpg

13690338.jpg

(Bilder från nordtravare)

Sen finns det ju alla möjliga varianter, våra ser ut såhär:
12110597.jpg

Och andra varianter är t.ex:
12736260.jpg

13690339.jpg

13690463.jpg

Sen kan man ju måla dem precis som man vill själv

Åh både första och sista bilden tycker jag var riktigt fina. Jag har letat på hastnet.se och blocket.se. Fler tips? Kanske ska ta och kontakta distriktsgrenledaren. Eller är det större chans att hitta rätt om man tar kontakt med nån förening för brukskörning? De används väl främst inom bruks kan jag tänka mig?

Finns ju www.annonsdirekt.se också, där har jag sett någon nån gång. Men det är nog som du säger, det är nog lättare att få några givande kontakter på körsällskapen och genom "bruks-gubbarna", testa med rasföreningarna för Fjording, Nordsvensk, Ardenner mm dom kanske vet nåt :) Men den sidan jag länkade till säljer ju grejer till travet så man vet ju aldrig ;)

Jag fattat inte varför Tärnsjö slutade tillverka dem, det övergår mitt förstånd, dom gör numera bara bossorna som passar till, själva lokorna får man fixa själv :smirk:

Som jag hörde när vi betällde ett par lokträn (visserligen inte finnmodell) för några år sen, så var han som gjorde dom gammal så dom har kanske ingen som kan nu. Tror inte dom skulle slutat med dom annars.

Finnlokor torde hänga lite här och där i norra sverige det gäller bara att hitta dom .Finsele /åksele har smäkra ofta snygga lokor det finns många även av dom dom brukar dyka upp på anonssaiterna lite då ochdå forska där du bor ,det gäller bara att hitta dom.

Tragiskt om gammal kunskap dör ut utan att leva vidare genom generationerna.

Jag sitter o funderar på om det skulle funka med mer " vanliga lokor" också, typ dessa
http://www.pixbox.se/pic_show_id19902433.html
Men de är ju inte lika shyst rundade son finnlokor efter hästens form direkt..
Eftersom det bara är "kedja" som dragläder så är den ju enkel o byta ut, har en halvparsele med dragläder med pänne som man kanske kunde sno,o hänga på draglinor.. o sen köpa silettdäckel till..

Jag har gott om gamla lokselar, och funderar på om jag kunde fixa om lite.. Har en rockard som vi knappt använder för det är så träligt med den låga skakelfästningen som blir med loksele..

Snygga till lokorna andra dragläder kanske ev ombossning spikad eller lös har du nog ett par bra lokor det var ju finnlokform på dem ,om dom passar bra är det bara att tuta o köra

Snygga till lokorna andra dragläder kanske ev ombossning spikad eller lös har du nog ett par bra lokor det var ju finnlokform på dem ,om dom passar bra är det bara att tuta o köra

ok, har några fler gamla selar, är lös bossa på minst en(den är en sån som har 3 bossdelar alltså sitter det ihop upptill), man kanske kunde sno den bossan. Fast i nuläget känns det som att lokorna är 1- 2 tum för långa, dock har hästen växt lite mer sen bilden togs men inte mkt.. Men om man lägger dit en lös bossa också tar ju det plats kan man ju hoppas.

Draglädret(som är nu en kedja med läder hölje över) har jag funderingar på om man kunde sätta på ett par dragläder jag har på en icke användbar parsele. Är alltså dragläder med spänne som man skulle kunna sätta linorna i. Det skulle va shyst till rockarden om man hade en silettdäckel till.

Men sen så skulle jag vilja kunna ha lokorna till 4 hjulsvagns körning sen också o då vill jag ju kunna koppla det till vanlig däckel som är på bilderna
http://www.pixbox.se/pic_show_id19902432.html ( har gjort fler hål högre upp nu dock) Funderar på om det är "taskigt " mot hästen att ha dragläder av kedja m hölje ? verkar iaf inte särskilt vanligt, vet inte om jag sett nån som har det.

Senast ändrad av en moderator:

Deras finnlokor kostar 220 euro och de har hemma strl 28-30 men kan ta hem på beställning.
Frakt och kvalitet vet jag inget om...

Dina bilder nordtravare;)

Du får berätta om dem själv vet jag:idea:

Liknande trådar

Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Kollade nu på mina försäkringspapper, har hos folksam. Kan se dom har ökat med 1000 kr om året alla senaste åren. Så varje gång jag får...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 060
Senast: fio
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
376
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka