Finmaskit nät? och IR hästar

sanio

Trådstartare
Min IR häst har aldrig varit så frisk som när hon gick på finmaskit hö nät. Hon fick bara tag i några strån som när de betar ute.

Hon började rulla sej och hon har aldrig mått bättre.
Vi har flyttat och där de stallet har köpt sina nät i från har bara hö nät till stora hösilage balar.

Någon som vet vart jag kan få tag i dessa nät?

Vill verkligen rekommendera dessa nät till IR hästar och för alla hästar de har att göra jätte länge och det blir naturligt som när de betar. De är ju inte gjorda för att få i sej så mycket i en tugga, det gör de inte i vilt tillstånd.

På mitt gammla stall la jag ut högar en gång och provade. Hästarna valde hellre hönäten. De verkar tycka att det är mer naturligt att de bara får lite strån i taget.

Kul om fler lägger in erfarenheter och om om det hänt något negativt om de.

Sv: Finmaskit nät? och IR hästar

Jag har ett finmaskigt (2*2 cm rutor) containernät till min ponny. Har tagit tiden med vs utan hönät.
Utan hönät åt han 1 kg hösilage (67 % ts) på i snitt 18 min. Med tog det 22 min.
Ingen livsavgörande skillnad med andra ord.

Hej!

Jag gillar också nät, men våra hästar gör det INTE!

Hittar dom ett hål där det inte är nät står de alltid där och äter.. Men så är dom superglupska också!

/Lavinia, som oroar sej för betessläpp och sommar och kraftigt bete och .. fet häst och.. och... och...

Jag har börjat med fritillgång på mina nu. Har två nät som är 2x2 cm i maskorna. Funkar super på min IR ponny för hon är lägst i rang och får inte äta knappt något för dom andra:angel:

Tanken är att ha fler nät i höst, men funderar på att ha mindre maskor, dom länsar ganska snabbt!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 151
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 212
Senast: Ridinglady
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 455
Senast: Görel
·
Hästvård Har en häst hemma på prov som har problem när han sväljer/äter hö/hösilage. Övrigt foder serveras väl upp lätt och märks därför inte...
Svar
3
· Visningar
1 368
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.