Finmaskiga hönät till hö/halmblandning??

T

ticken

Jag vill fodra mina hästar med hö uppblandat med halm för att de inte ska bli för tjocka. Fungerar det att använda finmaskiga hönät till det?

Sv: Finmaskiga hönät till hö/halmblandning??

Hej!

Min pålla äter hö/halmblandning i ett 4cm maskat nät helt obehindrat så det ska nog inte vara några problem..

/Lavinia

Härligt! Då finns det hopp!

Jag har 2 nät dubbelt (övanpå varandra) 4 cm maskat var. Hästerna har något att pyssla med HELA DAGEN! :D

:)
Nu har jag köpt två nät modell liten 120 gånger 90 cm tror jag de var. Håll tummarna att mina hästar inte massakrerar hönäten i frustration när de inte kan kasta i sig maten. :D

Min ponny äter också ur hönät, 2 kg under natten, vilket han äter helt obehindrat. Det är lite större maskat, runt 6 cm kanske, men det ger honom ändå sysselsättning. Vi blandar två hösilage, ett starkt hösilage på 64 g smrp/kg med tunna strån, lättätligt och ett svagare på 24 g med grövre strån och är betydligt mer svårätet. Han får det svagare hösilaget i hönätet och det ger honom rejält med sysselsättning, tar ca 40 minuter för strax över 0,5 kg hösilage.

(De fodras även med foderautomater 22.00 och 06.00 och då får han 1 kg av det starka samt 0,5 kg av det svagare som han kan äta obehindrat. Hönätet är mer som sysselsättning.)

Absolut kan du ge i hönät, allafall em del av givan. :)

Så gör jag med min ponny och det tar en bra stund att äta upp det. Han har alltid kvar på morgonen :) Han får 1 kg silage och 2 kg halm till natten.

Liknande trådar

Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 239
Senast: Marvin
·
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
0
· Visningar
153
Senast: Shixle
·
Foder & Strö I stallet där min ponny står ska man ha någon form av anordning för hö inomhus. De flesta har nåt, några har Haybar eller liknande. Då...
2
Svar
21
· Visningar
2 107
Senast: Lutten
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka