Finadyne kräsen häst och bruten tumme

Asa_S

Trådstartare
Tips önskas å det snaraste. Hur ska jag få i hästen Finadynet? Blandade med råriven morot men det blev en tugga och det jag handmatade in bläades ut igen. Pga min tumme är jag väldigt tveksam till att jag får i det i spruta i munnen, hon håller på att få tänder och går inte att rida med bett fn då hon kastar våldsamt med huvudet och om hon ens börjar med den typen av kastande ska man nog ha två fungerande tummar från början för att ha skuggan av en chans. Kraftfoder får hon inget då hon klarar sig på stråfoder och hon får finadyne pga misstanke om fång, så eg är inte moroten någon hit heller men hon måste ju få medicinen.

Hjälp!
 
Sv: Finadyne kräsen häst och bruten tumme

Prova att göra ett hål i ett litet äpple och häll i pulvret där. På vissa går det och på andra inte. Annars så försök ändå med spruta. Det brukar var det smidigaste sättet att få i dem. Stoppa i sprutan i mungipan ganska högt upp och spruta sakta. Slamma gärna upp det i äppeljuice eller liknande i sprutan så smakar det inte så illa. Be någon om hjälp att hålla hästen så blir det ju enklare.
 
Sv: Finadyne kräsen häst och bruten tumme

Avrunnen betfor ? Det funkade på min häst

Hej från Hambo
 
Sv: Finadyne kräsen häst och bruten tumme

Blandat med sirap och lite betfor funkade på min förra häst.....
 
Sv: Finadyne kräsen häst och bruten tumme

Tack för era tips. Varken äpple eller sirap har gjort något till för frivilligt intag av de rårivna morötterna/medicin hos madame. Eftersom helgen ligger framför oss vill jag inte testa mig fram med hur många påsar som helst heller.

Återstår bara att spruta in det men naturligtvis har jag kastat alla gamla tomma sprutor för avmaskningsmedel så jag måste åka på apoteket och se vad de har inne. Känns som att sirap ändå har största möjligheten att maskera smaken och dessutom är i en form som är rel kletig och inte så lätt "halkar ut" när hästen bläar? Kommer naturligtvis att försöka se till att huvudet hålls högt men hon är rel hårdhänt med sitt huvud i vanliga fall och med något äckligt som ska in kan jag nog inte räkna med någon större samarbetsvilja...

Sirap kommer ju inte att gå att ge med spruta förstås. Hur gör man egentligen rent praktiskt för att få in uppslamningen i sprutan så att allt granulat följer med?

Den där grejen ser ju praktisk ut men jag måste ju få i henne det nu, så beställning är ju isåfall en framtida grej och bara om vi inte lyckas på något annat sätt. Min tumme kommer väl förhoppningsvis att bli bättre också!

Hon accepterar utan problem att ha träns på, även med bettet. Det kanske går att pilla dit sirap med en sked om hon har bettet i munnen redan?
 
Senast ändrad:
Sv: Finadyne kräsen häst och bruten tumme

Inte sirap till fångis.

Jag fyller sprutorna bakvänt, men kanske blir svårt för dig med tummen?

Dvs, slamma upp pulvret i vad man nu ska använda, filmjölk är rätt lagom kletigt tycker jag. Plockar isär sprutan. Sen endera i med den redan uppslammade lösningen, alt så i med filmjölk först och pulvret sen. sätt försiktigt dit kolven men tryck inte in. Vänd sputan så pipen är uppåt och lösningen rinner ner mot kolven (skaka om du inte blandat innan). Tryck försiktigt in kolven så att luften mellan pip och lösning trycks ur.

Tycker hon inte om filmjölk hjälper ju inte just filmjölk, då kan du prova med t ex proviva eller liknande. Hittar du bara ngt hon tycker om (du kan ju prova utan finadyne i först) så är det ju bara blanda med det.

Jag ger lite 'rent' före och efter. T ex om du anv proviva, så ge lite okryddad proviva före och efter sprutan med finadyne i.

Min ponny som kan vara ett hår av hin att ge i spruta i munnen ÄLSKAR andapsin (en receptbelagd magsårsmedicin), så kommer det andapsinspruta gapar han själv och biter efter den för att få. Man kan tota i honom precis vad som helst (dock är det inte lämpligt att blanda vad som helst med andapsin, dvs ge samtidigt) blandat med andapsin och han får lite 'ren' andapsin före och efter. Till och med min mamma kan ge honom utan ens en grimma, bara visa sprutan och låt honom ta den och tryck till.

Så hittar du just något hon tycker är GOTT så, men det är ju just hitta det. Men raida ICA och prova lite, ibland är det förvånande vad det väljer. Hade ett sto som älskade hallon-proviva, och en valack som skulle slagit knut på sig själv för nyponsoppa.

Men kolla innehållsförteckningen, så det inte är massa socker, t ex nyponsoppa är rena sockerlösningen.

I värsta fall får ni helt enkelt byta medicin, vet hur dte är när man 7 påsar senare kastat X portioner med mat, och hästen nu helt vägrar titta på saker i krubben för det säkerligen är 'förgiftat' :crazy:

Finns ingen som kan hjälpa dig hålla/ge så ni kan få i det trots tummen även om ni inte hittar ngt hon tycker är gott?
 
Sv: Finadyne kräsen häst och bruten tumme

Filmjölk har ju iofs också en lite segare konsistens, tror inte det får vara för löst för då har det väl runnit ut så fort hon gapat första gången. Har nu hittat en 5-ml spruta som vi gav barnen medicin med när de var små men är osäker på om den rent av är för liten för att det ska rymmas i en giva? Svårt det där, de som älskar mat äter ju nästan vad som helst bara det är i mat. Denna damen har nu på andra försöket övergått till att knapra på hinkkanten i den mån hon ens är intresserad. Vi kan lika gärna ge henne sågspån som morötter just nu enligt henne.

Ingen person med tillräckligt snabb reaktionsförmåga just nu finns i närheten. Själv har jag dessutom tid på röntgen massor av mil bort och måste åka om en knapp timme för att vara tillbaka senare i em och jag vill gärna ha i henne det innan jag åker om det bara går.
 
Senast ändrad:
Sv: Finadyne kräsen häst och bruten tumme

Du kan inte ringa och fråga vet om du kan få ut finadynet i injiceringsform istället? Om det är omöjligt att få i genom munnen så är ju det definitivt ett alternativ!
 
Sv: Finadyne kräsen häst och bruten tumme

Min häst var inte direkt förtjust i finadyne heller, hon ratade det i både äpple och morotsriv, inte i betfor heller... Men då skrev vår veterinär ut Metacam det åt hon det var smaksatt med honung och jag vet inte om det var därför men då åt hon maten. Så kanske kan ni byta sort? De har ju samma funktion...

Finadyne® vet.
Intervet
Granulat 25 mg/g
Analgetikum med antiinflammatorisk och antipyretisk verkan.


Metacam® för häst
Boehringer Ingelheim Vetmedica
Oral suspension 15 mg/ml
(med honungsmak)
Analgetikum med antiinflammatorisk, antiexsudativ och antipyretisk verkan till häst

:)
 
Sv: Finadyne kräsen häst och bruten tumme

Haha, nu så! Det visade sig att jag glömt att städa bort en quadrisolspruta och med filmjölk och assistans gick det utan att tummen har förvärrats! Tack för er hjälp!
 

Liknande trådar

A
Hästvård Behöver lite hjälp med tankar och tips inför en situation som jag känner mig lite ställd inför. Vet inte riktigt vad jag ska göra och...
Svar
10
· Visningar
7 937
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp