Finadyne - Bute = vad för skillnad?

R

Ridi

Vid fång har min häst ibland fått Bute och ibland Finadyne men vad är det för skillnad egentligen? Har alltid fått höra att man ska vara försiktig med Finadyne, så är det starkare? Kan en häst äta Bute en längre tid så länge man ger ordentligt med grovfoder för att skona magen?

Sv: Finadyne - Bute = vad för skillnad?

Jag vet inte vad det är för skillnad rent medicinskt, men en stor skillnad för mig är iallafall att hästen totalvägrar att äta Butta, hur jag än försöker lura henne, men Finadyne är smaskens :d

det bästa är om du ställer den här frågan till din vet. som skriver ut dessa starka smärtstillande åt dit djur.:idea:

annars kan du söka på fass

här sår det om finadyn
http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=19890317000019&DocTypeID=4&UserTypeID=1

av egen erfarenhet så kan ja säga att båda är grymnt sarka preparat, och jag vet hästar som har fått njursvikt av båda sorter. slutar med buköppning och stå med dropp i flera veckor.
jag unviker att ge dessa prepparat överhuvud taget...:crazy:

lycka till!

av egen erfarenhet så kan ja säga att båda är grymnt sarka preparat, och jag vet hästar som har fått njursvikt av båda sorter. slutar med buköppning och stå med dropp i flera veckor.

lycka till!

Fast man kan väl också säga att de både är "grymt" vanliga och "grymt" effektiva när behov finns att ge smärtlindring/antiinflammatoriska preparat? Självklart är det ju inget man ger bara-för-att, utan man måste ju väga fördelar mot nackdelar.

En häst kan ju skadas av att INTE bli behandlad med dessa preparat också...

Senast ändrad:

det bästa är om du ställer den här frågan till din vet. som skriver ut dessa starka smärtstillande åt dit djur.:idea:

annars kan du söka på fass

här sår det om finadyn
http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=19890317000019&DocTypeID=4&UserTypeID=1

lycka till!

får jag fråga vad du använder istället om du måste ha nånslags smärtlindring till din häst??:confused:

vet att det va så att butta höll på att ta slut från leverantören så det va väldigt svårt att få tag på ...

har fått både butta o finadyn till mina hästar (hade en som hade väldig smärta och det fungerade bra på henne utan va hon helt förstörd....)
vet att det är nån skillnad på dom men kommer inte ihåg vad just nu!!!

Fast man kan väl också säga att de både är "grymt" vanliga och "grymt" effektiva när behov finns att ge smärtlindring/antiinflammatoriska preparat? Självklart är det ju inget man ger bara-för-att, utan man måste ju väga fördelar mot nackdelar.

En häst kan ju skadas av att INTE bli behandlad med dessa preparat också...

bra att det finns:bow:

fast jag kommer inte ge det till mina hästar i första taget. det finns andra läkemedel som är mildare och skonsammare mot magen.

tycker endå att det kan vara bättre om denna diskution hålls mellan patient och vet.

Efter att ha läst FASS så ska i alla fall inte Finadyne användas mer än 5 dagar och behövs långvarig behandling så verkar ju Bute bättre. Stämmer det?

tycker endå att det kan vara bättre om denna diskution hålls mellan patient och vet.

Det är väl ändå ett diskussionsforum vi skriver på? Är inte alla åsikter okej här? Det är väl just olika människors erfarenheter och tankar som gör forumet så intressant?

Både Finadyne och Butta är ju VÄLDIGT vanliga preparat och skulle säkert inte skrivas ut så ofta av veterinärer om risken för allvarliga biverkningar var fruktansvärt stor. Jag VET att det finns risk för, t. ex., magsår vid långvarig behandling men frågan är hur stor risken är att något allvarligare inträffar vid kortvarigt bruk? Sedan är det ju så att det säkerligen finns överkänsliga hästar, som inte tål dessa preparat alls, men det är ju också samma för de flesta mediciner.

PÅ vår fånghäst tyckte jag att smärtlindringen var mycket sämre med Metacam

Min erfarenhet är att vid fång ger Butta ger den absolut bäst smärtstillande effekten av dessa preparat. (metacam medräknat)

Vid svårare fång måste man ju ha god smärtstillande effekt och behandling krävs oftast längre tid, flera veckor i vissa fall.

Jag tycker det har fungerat bra med Butta vid längre behandling. det viktigaste är att inte överdosera, Ge ordentligt med grovfoder och noga kontrollera ev. tecken på biverkningar. T ex sämre aptit och diarre. Man kan också kontrollera njur, levervärde och proteinvärdet med blodprov med jämna mellanrum om man är noggrann.

Det ideala vore att samtidigt ge magsårsmedicin vid långtidsbehandling då magsår är den största biverkningsrisken. Det är dock dyrt med magsårsmedicin till häst och därför avstår man för det mesta. Föl som av någon anledning måste äta något sådant preparat brukar man oftast sätta in något magsårsprofylax på samtidigt då dessa är mer känsliga. Kostnaden blir ju heller inte lika stor då de inte väger så mycket.

Vid svår smärta måste man ju ge hästen smärtstillande, det finns inte något val och då får man tyvärr räkna med risk för vissa biverkningar.

Både Finadyne, Fenylbutazon och Metacam är sk NSAID (Non-steroid anmti-inflammatory drug). De är smärtstillande och inflammationshämmande. Biverkningarna är ökad blödningsbenägenhet, njurpåverkan och nedbrytning av slemhinnan i mag-tarmkanalen.
Förutom opioider (dvs metadon etc) är det i princip den enda smärtlindingen som finns att tillgå, så om ens häst har ont får man vackert använda dem..
Det är bra att ge mkt grovfoder och vid långtidsbehandling ska man sträva efter att "titrera" till lägsta möjliga dos (dvs sänka dosen successivt för att hitta den lägsta dosen som lindrar smärtan).

De flesta brukar tycka att Fenylbutazom fungerar bäst mot "skelettsmärta" och fång men då Finadyne verkar snabbare börjar en del med detta och fortsätter sedan med Fenylbutazon. Metacam ger jag min hund mot artrossmärtor och det funkar jättebra, har inte så mkt erfarenhet av användning till häst. Vad gäller biverkningar har jag uppfattningen att inget preparat är bättre än det andra, det brukar vara individuellt.
Att ge magsårsmedicin samtidigt som NSAID tror jag inte gör ngn nytta då slemhinnan ändå bryts ner i tarmkanalen.

Finadyne är inte starkare än Fenylbutazon, men det är väldigt viktigt vad gäller alla NSAID att inte överdosera pga biverkningarna.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
10
· Visningar
1 123
Senast: Diabetikern
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 789
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka