jenred

Trådstartare
Stämmer det att veterinärer oftast ordinerar Finadyn vid fång? I så fall, är det någon som vet varför Finadyn är bättre än de övriga NSAID-preparaten? Någon som vet? Hur behandlade din veterinär fångsymtomen?

Senast ändrad:
Sv: Finadyn

Jag märkte en stor skillnad på fenadyne och butta.
Jag har läst en undersökning hur de olika aktiva subst. agerar som inflammationsdämpare.
Jag återkommer när jag har hittat den bland mina pärmar...

På vad sätt märkte du stor skillnad mellan preparaten? Vilket var bäst om man säger så?

min häst hade fångkänning förra året (eller ja vi tror då att det var det är inte helt 100% säker ännu)....vet. gav honom finadyn och han blev då bra iaf...visserligen hade både hovslagare och kiropraktor varit och kännt och klämmt då oxå.....

Min lilla häst fick också finadyne vid fång. samt något medel för att balansera upp magen.
Anledningen till att hästen inte fick Fenylbutazon är att det är livstids karens på slakt på det preparatet. Dvs hästar som opereras som behöver något ännu starkare, brukar få det (Fenylbutazon alltså) och då skall ägaren skriva under ett papper som skickas till Jordbruksverket (tror jag) att hästen inte får/kommer att användas till livsmedelsproduktion. Det hade inte jag tänkt ändå, men av den anledningen använder sig veterinärerna hellre om det går, av Finadyne där det är 6, 7 eller 14 dagars karens på slakt (kommer inte ihåg.)
Dvs en häst som tidigare fått Fenylbutazon kan få det igen eftersom det ändå är kört för den med slaktkarensen, medan en "ren" häst helst skall förbli "ren".
Hoppas du förstår, om nu inte reglerna har ändrats detta året.

Alanis

Ps Jag har ju själv inte haft för avsikt att äta min häst, men tror jag förstår logiken i det hela

Det är alltid svårt att jämföra sånt om man inte gör det i en klinisk studie. Röntgenbilderna visar att sänkningen var ung. av samma omfattning vid båda tillfällen men den inflammerade tillståndet varade längre med butta (20-25 dagar) till skillnad från Finadyn som gick tillbaka efter några få dagar.
Jag hade hoppats att någon mer insatt i vet. preparat hade hoppat in och gett en förklaring... jag ska hämta pärmen och titta genom, jag lovar ;) .

Jag har för mig att istortsett alla preparat medför numer livstidskarens, iallafall är det så med all penicilin, antibiotika, sulfa mm.

MVH Ann

Jag har vid fång behandlat med Finadyn, Cuadrisol (stavas?), Metacam o Fenylbutazon o det som fungerat bäst på mina hästar är Fenylbutazon, Metacam har varit sämst då det inte gett nått resultat alls.
Jag har inte fått skriva på nått papper om livstids karens trots att jag fick Butta utskrivet på klinik.

Jag kan inte hitta artikeln! Pärmarna är i en fruktansvärd oreda…
Jag tror att det var så:
Finadyn ackumuleras i de inflammerade vävnader, butta förblir mer bunden till blodproteinerna. Man har spekulerat i att fång resulterar i en försämrad cirkulation i kapillärerna i hoven och därför kan finadyn vara effektivare.
Kan det stämma?
För övrigt är Finadyn snällare mot magen än butta men båda preparat belastar njurarna rejält (butta kan ge även leverskador :( ).
Vad jag vet är Quadrisol ett snällare preparat mot både magsäcken och njurarna. Jag har ingen info om dess effektivitet mot fång.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 429
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 813
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 797
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
948

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka