Fina teckensnitt till hemsidan

L

lotta_k87

Hur gör jag för att få fina NYA teckensnitt(nerladdade från internet)till adobe photoshop?? Jag har laddad ner dom på datorn, men jag har ingen aning om hur jag ska kunna använda dem.
Hoppas nån kan hjälpa mig :crazy:

När du laddat hem ett typsnitt så kommer det oftast zippat. Då måste du först och främst unzippa det ("packa upp" det). Till det behöver du ett program som heter WinZip, finns nog att ladda hem från www.download.com.

När du sedan packat upp teckensnitten så går du in på kontrollpanelen på din dator, och väljer teckensnitt. Där kan du i menyn välja "installera nytt teckensnitt". Då får du bläddra fram det teckensnitt som du packat upp, och så installeras det. När teckensnittet väl är installerat så kan det användas precis som alla andra teckensnitt i alla program på datorn.

Vart har du laddat ner teckensnitt? *nyfiken*

Om du använder Total Commander så kan du packa upp filrna där. Mycket användbart program FTP:n direkt också..:)

malu

Man kan också kopiera in dom direkt i mappen Fonts som finns under C:-disken och mappen Windows.

nu är teckensnitten installerade på datorn, men HUR ska jag göra för att kunna skriva med dem på Photoshop & t.ex word??!! man måste ju kunna använda dem..

Sv: Re: Fina teckensnitt till hemsidan

Okej, för att förklara mig: det mesta jag kan om datorn har jag lärt mig genom att undersöka själv. Därför kan jag inte några ord :p

Så... eh, beskriv den där sista delen med "När du sedan packat upp teckensnitten så går du in på kontrollpanelen på din dator, och väljer teckensnitt. Där kan du i menyn välja "installera nytt teckensnitt"."
Jag förstår inte riktigt... var? hur?

Sv: Fina teckensnitt till hemsidan

1. Klicka på kontrollpanelen.
2. Klicka på Teckensnitt
3. Välj Arkiv > Installera nytt teckensnitt
4. Leta upp teckensnittet som du packat upp (när du packade upp det så måste du ju ha sparat det någonstans). När du hittat mappen som den ligger i och klickar på den så kommer teckensnittet upp i den övre rutan. Markera det och välj OK. Nu är det installerat.

Okej nu använder jag mig av den här tråden igen :p
Datorn fick virus och har vart på lagning =allt försvann. Nu vill jag använda det här igen men jag vill vara säker på att man inte får med något virus när man laddar ner det. Finns det något säkert att ladda ner? Och säkra ställen att sedan hämta fontstilar från?
Vi vet inte varifrån viruset kom förra gången men jag hade haft det här unzip-programmet installerat ganska länge då...
Tacksam för svar :bow:

Man ser till att ha ett bra antivirusprogram installerat i datorn INNAN man börjar ladda ner saker :angel:

Det finns flera trådar om antivirusprogram.

Okej, ska säga till min bror att vi måste installera vårt då... Han tyckte det tog för mycket plats! Bah...

vart tankar ni ner era fonter? oxå nyfiken :)

Jag har hämtat lite fonter till logos och liknande på 1001freefonts.com (win-paketen funkar utmärkt till GNU/Linux också).

Jag vill bara passa på att lägga in en varning - använd inte era nedladdade specialtypsnitt till hemsidor om ni inte gör bilder av dem (vilket inte heller är bra om man inte använder alt-taggar) för långt ifrån alla har dessa typsnitt och kommer därmed inte kunna se vad ni skrivit.

Förra gången jag laddade ner ett WinZip-program fick jag ett som var gratis, finns det några sådana nu också? Jag laddade ner ett men så visade det sig att det inte var gratis att använda :(

Jag har läst hela tråden och har laddat ner några nya teckensnitt. Allt låter så lätt när ni beskriver :crazy: Jag går in på kontrollpanelen, så långt är jag med..men jag hittar inget om teckensnitt :confused:
Någon som orkar förklara igen ;) ?

nu hittade jag teckensnitt :angel: när jag ska ladda ner nya teckensnitt från hemsidor så sparar jag dom under mina dokument men när jag sedan ska installera dom så finns dom inte där.. jag tror att det kan bero på att jag inte packat upp dom, för jag vet inte hur man gör.. Jag kollade på den där hemsidan download men jag hittade inget om winsip :crazy:
nån som kan hjälpa mig?

Liknande trådar

IT & mobiler Hej, bukeraklet! Har två it-frågor: !) Hur ändrar man sin mailadress på facebookkontot??? 2) Förr hade jag epost NN@live.se men hittar...
Svar
4
· Visningar
343
Senast: sweep
·
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
1 022
Senast: Kirre
·
IT & mobiler Jag har Youtube premium och har en del låtar nedladdade så att man kan lyssna offline. Ibland krånglar det, men det brukar lösa sig...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 267
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka