Fin i stubbman

G

_gullet_

Hej!
Jag har en medryttarhäst, en fjording med ganska tunn stubbman. Manen klipps som ett spinnrockshjul som ju är brukligt med fjordhästar. Det är ju snyggt i och för sig, men ibland vore det kul med variation, särskilt när man är på pysselhumör. Finns det någon som vet några roliga frisyrer man kan fixa med en stubbman?

Pållens svans ser ut som en korsning mellan en locktång och ett paket stålull. :crazy: Han har lätt att få eksem i den på sommaren eftersom den är nästan omöjlig att reda ut. Har ni några bra tips på vad som är snällt mot eksem men som ändå hjälper till att reda ut eländet?

Sv: Fin i stubbman

såpa? eller irriterar det eksemet? det säjs ju vara hur bra som helst men endå inte irriterande....hm....vad tror du?

gällande manen så kan du ju antingen klippa sorgkant dvs klippa ner det vita någon cm kortare än det svarta så det svarta syns från sidan också. Man kan även klippa det vita så det blir som "kanten på en riddarborg", så det blir som varannan hög varannan låg... har ingen fantasi så här på måndag morron, hoppas du förstår... jag föredrar dock den vanliga klippningen på min fjordings man, men det är ju en smaksak!

Foxfire pälsglans brukar råda bot på de flesta svintosvansar! Men det är klart, kanske inte så snällt mot hans eksem.. :confused: :crazy:
Annars kan du ju spraya bara på själva svansen, inte uppe vid roten.

Ang manen så var min tanke den samma som pimy's. Riddarborg varianten tycker jag inte är så fin men att klippa ner lite så man ser det svarta i manen även från sidan är snyggt! :)

Tänk, det där med sorgkant hade jag aldrig kommit på att man kunde göra! :idea: Problemet är ju bara det att det inte är min egen häst så jag kan ju inte gå och klippa honom på eget bevåg. Tänkte mer på flätningar eller tofsar eller något liknande (i alla fall i pannluggen och svansen.) Ska pröva det där med såpa i svansen, har hört flera som har sagt att det ska vara snällt mot eksem. Tack för alla svar, keep ´em coming!

Liknande trådar

P
Hästvård Hmm, som vanligt vet man inte riktigt vart tråden hör hemma, men vi provar här... Var och kollade på min första fälttävlanstävling i...
Svar
6
· Visningar
1 132
Senast: life
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka