Fimtips för sjuka barn...

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

equitouch

:angel: nu är barnen inne på den andra sjuk veckan med ögoniflammation, hosta, snoriga och lite febriga...

Vår äldsta son 4 år har stundtals bara legat och myst i sängen och glott på film...
Jag kan varmt rekommendera SUPER ZEBRAN...
Det var tom. så jag fastnade i sängen och låg och glodde på den en eftermiddag.

Har ni andra filmtips för sjuka barn??
Så är jag tacksam :bow:
 
Sv: Fimtips för sjuka barn...

Ice Age och Hitta Nemo. Här hemma tittar bonusbarnet (numera sju, men han har älskat den sen han var 4) dessutom på BBC-serien Dinosaurier, som vi har på DVD. Den är ju för vuxna, och jag vet inte hur mycket han egentligen fattar, men han bara älskar att se dinosarierna och lära sig deras namn.
 
Sv: Fimtips för sjuka barn...

OHH ja,
Madagaskar
Ice Age
Hitta Nemo
Björn Bröder
Robotar
SPIRIT:love:
hmm vad finns det mer för skojsogt?
Kalle och Choklad Fabriken
( THE RING hahhahaah näe skoja bara!:devil: )
El Dorado (el Torado,nåt sånt iaf rätt kul faktiskt)
hmm..ja du åk till en video butik å kolla såklart på barnfilmerna...
själv mins jag att jag älskade att se djurfilmer (ej tecknade)

så om dina barn gillar det finns det alltid :
Babe den modiga lilla grisen (ettan och tvåan)
100 dalmatiner
LASSIE :p
dom jag kommer på nu iaf...

hmm ja du,kan egentlgien bara säga att alla Walt Disney filmer är värda att se på:)
 
Sv: Fimtips för sjuka barn...

Alltså ärligt talat, låter ni era SMÅ barn se filmer med 7-årsgräns??? (hitta Nemo t.ex)
Det skulle inte falla mig in... Det är ju inte bara handlingen i filmen som ska vara anpassad för SMÅ barn utan även grafiken. Dvs inte för plottrigt och inte så snabba bildväxlingar. Det klarar inte deras små hjärnor av...

Mina barn (ffa Selma då, 4 år) tittar på Bamse, Nalle Puh, Barbapapa, Mumin, Dumbo, Askungen och Fem myror är fler än fyra elefanter.
 
Sv: Fimtips för sjuka barn...

Håller m Ameo - Chokladfabriken är ju riktigt otäck m brinnade dockor o barn som råkar riktigt illa ut tex.
För en 4 åring finns ju dessutom hela Astrid Lindgren världen - med viss reservation för en arg Emilpappa, br Lejonhjärta och Ronja. Där vet jag en del mindre barn som inte vill titta.
Dom teckande dinosarna i Landet för längesedan - om dom inte backar för Vasstand - är ju spännande o mysiga.
Och Byggare Bob o Pettson o Findus
 
Sv: Fimtips för sjuka barn...

Min lilla älskling som fyller 4 i maj kom till mig häromdagen och sa att hon ville titta på film. "Jaha, vilken film vill du se då?" undrade jag. "Den om tiget" sa hon:confused: . Jag såg ut som en fågelholk tills hon sa "Ja den om den dumme fabborn och tiget som du tittade på igår". Hon ville titta på "Der Untergang", en film om 2:a världskriget. Definitivt inte lämplig för 4-åringar. Jag försökte förklara för henne att det inte var någon film för henne, att farbrorn var jättedum, att krig var hemskt, men icke - hon skulle se filmen.

Det hela slutade med att hon fick se början på filmen, sittandes i mitt knä. Jag känner ju min dotter mycket väl (hon är väldigt lik sin mamma till sättet) så jag misstänkte att hon skulle tröttna ganska snart eftersom det ju inte händer så mycket i filmen. Och mycket riktigt - efter ca 5 minuter bytte vi film.
 
Sv: Fimtips för sjuka barn...

Dinosauriefilmen med "vasstand" är favorit hos "mina" sexåriga tvillingrabbar. Men bara för ett år sedan kunde en av tvillingarna inte se på den för han blev så rädd.
Idag kan de ibland drömma om vasstand, men oftast i sammanhang med att deras pappa räddar dem undan vasstand.
De älskar filmen, jag tror att de - liksom vuxna, gillar att bli lite rädda emellanåt. Fast idag kan de filmen utan å innan
:smirk:
Men som ovan; alla Disneyfilmerna, de är ju suveräna. Å Astrid Lindgren :love:
 
Sv: Fimtips för sjuka barn...

VISSTE att jag hade nån mer filmfigur uppe i skåpet, men kunde int ekomma på... Pingu var det! Helt barnvänlig, rekommenderas!

Vad gäller Disneyfilmerna är tycker jag att det mesta är olämpligt för de minsta barnen. Hittills har jag accepterat Puh, Dumbo och Askungen...

Astrid Lindgren ha rju en härlig repertoar. Vi har sett någon Pippifilm, sen har vi alla Pippi + en Emil på tal-cd, som barnen lyssnar på i bilen ibland... Men även där är det nog någår-några år framåt i tiden innan de känns rätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Fimtips för sjuka barn...

ameo skrev:
VISSTE att jag hade nån mer filmfigur uppe i skåpet, men kunde int ekomma på... Pingu var det! Helt barnvänlig, rekommenderas!

Vad gäller Disneyfilmerna är tycker jag att det mesta är olämpligt för de minsta barnen. Hittills har jag accepterat Puh, Dumbo och Askungen...

Astrid Lindgren ha rju en härlig repertoar. Vi har sett någon Pippifilm, sen har vi alla Pippi + en Emil på tal-cd, som barnen lyssnar på i bilen ibland... Men även där är det nog någår-några år framåt i tiden innan de känns rätt.

Tack för alla svar!
Pingu, byggare bob och tomas tåget och postis per är hans favvisar också.
Emil älskade han länge tills han började tycka att "pappan ropade högt och för mycket" som han sa...:rofl:
Pippi tycker han också om, bara det att så fort hon äter något i filmen så skall han ha samma sak, så det gäller att ladda med godis, pepparkakor och pannkakor och sockerdricka m.m.
Någon han också gillar är Bullerbyn...

tack för svaren
 
Sv: Fimtips för sjuka barn...

Min barn tröttnade på de filmerna när de var runt 2 år. Int ekan jag väl fortsätta att låta de se dem då?
Hitta Nemo förstår jag inet det olämpliga i:confused:
 
Sv: Fimtips för sjuka barn...

equitouch skrev:
Tack för alla svar!

Pippi tycker han också om, bara det att så fort hon äter något i filmen så skall han ha samma sak, så det gäller att ladda med godis, pepparkakor och pannkakor och sockerdricka m.m.
Någon han också gillar är Bullerbyn...

Prickig korv mackor då ;)
Det ville vi alltid ha när vi var små och såg på pippi när hon åkte luftballong :d
 
Sv: Fimtips för sjuka barn...

Silverkedjan skrev:
SPIRIT (även för mammor :angel: )

Min son, då 7, klarade inte av den filmen. Han totalvägrade fullfölja filmen för att den var snyftig. Kan tilläggas att modern inte var riktigt torr i ögonen heller.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fimtips för sjuka barn...

Álin skrev:
Prickig korv mackor då ;)
Det ville vi alltid ha när vi var små och såg på pippi när hon åkte luftballong :d

ja fast det är jag som blir sugen på det för lillkillen äter inte prickig korv så det passerar bara förbi :rofl:

men visst blir man sugen när man ser andra äta :bump:
 
Sv: Fimtips för sjuka barn...

Visst är det olika m olika barn - men det är mycket som barn vill OCH KAN som inte är bra för dom ur en vuxens synsätt.
Jag har en av varje - 7 åringen har alltid tyckt mycket är otäckt och inte velat titta, gått o ställt sig i köket om Bolibompasagor verkat bli otäcka - 5-åringen tittar gärna på otäckheter som hajar o monster - stooora ögon och skräckblandad förtjusning.
Honom måste man stoppa - han drömmer mardrömmar om saker han sett när vi kanske inte varit medvetna om att det varit lite för avancerat.
 
Sv: Fimtips för sjuka barn...

Djurjouren skrev:
Min barn tröttnade på de filmerna när de var runt 2 år. Int ekan jag väl fortsätta att låta de se dem då?
Hitta Nemo förstår jag inet det olämpliga i:confused:
Ärligt talat, menar du att de tittar så mycket på video att de hinner tröttna??? (Och redan vid TVå års ålder???) Då kanske du ska börja med att rannsaka dig själv ;)

Visst händer det att Selma ratar Barbafilmerna i flera månader, men då har hon de andra som hon tittar på i stället. Och dels tittar hon inte SÅ mycket på film att hon hinner tröttna, dessutom har vi flera filmer med varje "figur" i, så det blir variation. Och utöver det så är det faktiskt så att små barn oftast SÖKER upprepningar.

Jag har inte sett Hitta Nemo själv, men jag har konstaterat att det ÄR 7-årsgräns på den och det finns ju någon anledning till att de har satt den där.
DU gör självklart som du vill med dina barn, vi har uppenbarligen olika åsikter i frågan om vad som är lämpligt och ej.
 
Sv: Fimtips för sjuka barn...

equitouch skrev:
ja fast det är jag som blir sugen på det för lillkillen äter inte prickig korv så det passerar bara förbi :rofl:

men visst blir man sugen när man ser andra äta :bump:

Hehe jasså :D Men visst blir man sugen :d
Speciellt av korvmackorna ;) :angel: Inte för att jag är någon sorts korv-fanatiker, men de ser så barnsligt goda ut :d
 
Sv: Fimtips för sjuka barn...

Hm, nej inet rannsaka mig själv, delad vårdnad med pappa som placerade dem framför tv:n hela tiden....
Met ett autisktisk barn behövde jag dock pausen som det gav att få vara själv då och då.
Numera ser de bara på film om det kommer nån ny, så även om jag var irriterad då så är jag tacksam nu för jag slipper alla bråk som andar föräldrar har med sina barn om hur mkt de får titta på film....
Mina barn ser inte mkt film nu, kanske 1 film i veckan eller så.

Jag var mest bara nyfiken på vad som var olämpligt med Nemo, för mig är den det sötatste som finns, underbara färger, söta glada figurer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag vänder mig då till er som ammat ert barn mer än ett år. Sonen är drygt ett år gammal och jag ammar vid läggdags, någon gång på...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 394
Övr. Barn När är det ok att barnen får gå tillbaka till skolan/dagis efter en tids sjukdom??? ex. Mina barn har varit hemma i lite drygt två...
Svar
6
· Visningar
1 071
Senast: elmelts
·
  • Låst
Övr. Barn Min pappa är rätt sjuk och ligger på sjukhus sedan några veckor tillbaka. Häromveckan var det tom så illa att de trodde att han skulle...
Svar
12
· Visningar
1 587
Senast: gul_zebra
·
A
Övr. Hund Hej! Har två jämthundar hemma i "hunngårn" varav en börjat bete sig lite knasigt. Hundarna får vara ute i sitt hundhus m hundgård på...
Svar
10
· Visningar
2 137
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Jämställt förhållande
  • Inspo: dela FL

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp